Van Weemen/wijnen

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
anna67
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 17, 2011 11:58 am

Van Weemen/wijnen

Bericht door anna67 »

Beste mensen,

In het stamboomonderzoek dat ik doe kom ik Jan Hermannus van Weenen/Weemen/Wenen tegen die met Greetje Thijsen (van Rotterdam?) 8 kinderen krijgt rond 1770. Het huwelijk van hen kan ik niet vinden. (Jacobus, Pieternella, Adrianus, hendrik, Willem, Hendrijna, Jan en Ariaantje).

Als ouders van Jan Hermannus heb ik staan: Jan van Wijnen en Hendrijna Vermijne, ook geen huwelijk te vinden. De vernoeming verloopt niet volgens de regels (eerste vernoeming etrc, maar het kan zijn dat de correct vernoemde kinderen in een andere plaats gedoopt zijn. (tweede dochter naar zijn moeder, is best ok, maar zijn vader wordt laat vernoemd).
Dus ik wil hier graag zekerheid over. De stap van Wemen naar Wijnen is nogal groot, maar veel Jan Hermannus-sen zullen er wel niet gedoopt zijn. (doop 1745), met vader Weinen (de rest heet hij Wemen.

Jan en Hendrijna krijgen ook 8 kinderen: (geen huwelijk te vinden, wel een hertrouwen van hem in 1772)
Wilhelmus, Margrita, Adrianus, Margarita, Margarite Hendrica, Hendrica, Adrianus, Jan Hermannus).

Er is een stel dat vijf kinderen laat dopen:
Jan van Wijnen en Margrita Coenen:
Sophia, Sophia, Reinier, Geertruij en Hendrik.
Weer kan ik het huwelijk niet vinden. Ook loopt na hen het hele spoor van Wijnen dood. Waar komt de familie vandaan?

En wat zijn de voorouders van Vermijne? en Coenen?
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Beste Anna67,

je noemt geen concrete data en plaatsnamen. Ik zou je aanraden dat wel te doen in je vraag. Het verhoogt de kans op een zinvol antwoord.

De meeste gegevens die je noemt komen ook voor op website van de bommelerwaardse boom, wellicht staan daar nog aanvullingen.
Hier blijkt in ieder geval dat de eerste vier kinderen van Jan van Wijnen en Margrietje Coenen in Zaltbommel zijn gedoopt.

Het verder voorgeslacht weet ik op dit moment helaas ook nog niet.

Groet,

Jos.
anna67
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 17, 2011 11:58 am

Bericht door anna67 »

Het staat er wel, maar niet duidelijk genoeg blijkbaar:

vanaf 1773 tot 1791 laten Jan Hermannus van Weemen en Greetje thijssen 8 kinderen in Zaltbommel.

Huwelijk niet gevonden

Jan van Wijnen laat vanaf 1744 kinderen dopen met Hendrijna Vermijna (8 kinderen (tot 1759). Hij hertrouwt in 1772 met Anna van der Griend. In 1771 overlijdt de vrouw van Jan van Wijnen. (alles Zaltbommel)

Huwelijk niet gevonden.

Jan van wijnen laat vanaf 1714 tot 1725 4 kinderen dopen met Margrieta Koenen. (alles Zaltbommel)


Ik dacht dat dat er ongeveer stond. Dit is wat ik weet. Ik vermoed dat de laatste Jan de vader is van de Jan met Hendrijna, maar ik kan geen Jan gedoopt vinden.
anna67
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 17, 2011 11:58 am

Bericht door anna67 »

Ik ben een stukje verder:

Het huwelijk heb van Johannes/jan Hermannus van Weemen/Wijnen en Grietje Thijssen heb ik in Rotterdam gevonden. 2-12-1770. Ook het eerste kind is geboren in Rotterdam: Jan, geboren 1772. De vernoeming naar Jan en Hendrijna Vermijne lijkt nu te kloppen.

Nu ben ik dus op zoek naar de doop van Jan van Wijnen. Het huwelijk met Hendrijna Vermijne heb ik niet. (kinderen vanaf 1745).

(De doop van Geertje Thijssen heb ik: Dat is idd in Rotteram. Uiteindelijk kom ik in Venlo, alleen weet ik niet meer waarom. Als vader Jacob Thijsen trouwt is hij van Groenendaal, maar dat is geen vraag voor dit forum. )
remco
Berichten: 2
Lid geworden op: za mar 09, 2013 10:31 am
Locatie: Dordrecht

Bericht door remco »

Beste Anna67,

Ben net lid geworden van dit forum, en zie dat het bericht als een paar jaar oud is.

DTB Ophemert trouwboek 1662-1769
Ondertrouw Ophemert 28 augustus 1744, huwelijk Ophemert 20 september 1744, bruidegom Jan van Wemen, j.m. tot Zennewijnen, bruid Hendrijna Formijne, j.d. tot Zennewijnen, getuigen Hendrik van den Biggelaar en Grietje Formijn.

Hendrijna was een dochter van Willem Dircks Formijn en Grietje Verweij.
Ondertrouw Ophemert 3 december 1707, bruidegom Willem Dircks Formijn, j.m. van Zennewijnen woonachtig te Ophemert, bruid Grietje Verweij, j.d. van Ophemert.

Willem Dircks Formijn is een zoon van :
Ondertrouw Ophemert 5 juli 1679, huwelijk Ophemert 27 juli 1679, bruidegom Dirck Dircxs Formijn, weduwnaar van Alertjen Rembouts, bruid Peterken Willems, j.d. van Ophemert.

Grietje Verweij is een dochter van :
Ondertrouw Ophemert 11 februari 1682, huwelijk Ophemert 5 maart 1682, bruidegom Lowis Verweij, j.m. van Ophemert, Willemke Jans Vermeulen, j.d. van Ophemert.

Aangezien het doopboek van Ophemert en Zennewijnen pas in 1730 begint, is het zoeken naar voorouders hier lastig. Zeker is wel dat met behulp van de verdere overgebleven bronnen Jan van Wemen niet uit Ophemert kwam al staat wel in het trouwboek dat hij jm tot Zennewijnen was.

De oplossing vond ik in het trouwboek van zaltbommel.
28 maart 1772 op att van Acquoij.
Jan van Weemen, weduwnaar van Hendrina Vermijn, geboren te Montfoort en wonende te Bommel
en Anna van de Griend, weduwe van Gerrit Bennink geboren en wonende te Bommel.

sinds ik dit gevonden heb ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om in de DTBs van Montfoort (Utrecht) te kijken,
al staan wel de indexen van het notarieel archief op het internet, en daar vond ik :

NA Montfoort inv 1459, 213, 29-2-1728
Jan Hermensz van Weemen. ook in deze akte vermeld Dirkje Gerrits Spijker en Maria van Weemen.

Transport Bodegraven 3 akte 97 fol 45v, 10-5-1689
De erven zijn Hermanus van Wemen en Dirckje Gerrits Spijcker, dochter van Gerrit Dircxz Spijcker.

Groeten Remco van den Heuvel
anna67
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 17, 2011 11:58 am

Bericht door anna67 »

super Remco,

Het is alweer even geleden dat je het bericht op het forum zette. Vreemd genoeg heb ik geen bericht ervan gezien (of ik heb het over het hoofd gezien). Montfoort dus....

Dus de vernoeming Jan en Margrieta lijkt op toeval te berusten, want Grietje komt dus van moeders kant.

Op genver heb ik de doop gezocht in montfoort (tot 1710 terug niets gevonden). Zouden ze daar ook niet alleen gewoond hebben en dat ze toch uit Zennewijnen komen?

PS Ik kan de akte uit Bodegraven niet vinden, is deze online? Heb je een link?
Laatst gewijzigd door anna67 op zo apr 20, 2014 11:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
anna67
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 17, 2011 11:58 am

Bericht door anna67 »

Dit vond ik ook nog:

http://www.hogenda.nl/wp-content/plugin ... ype=source

Nummer 46, 64, 67 en 70
Hier staat dat Jan van Weemen blijkbaar genoemd wordt bij zijn schoonmoeder die weduwe is (wat betekent modo eigenlijk?)
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Hallo,

volgens http://www.majstro.com/woordenboeken/La ... lands/modo
zijn er een aantal vertalingen mogelijk: alleen, eerst, enkel, maar, pas, slechts

In deze context denk ik dat het "eerst" moet zijn, dus dat de namen genoemd na modo eerdere belastingplichtigen waren, dus waarschijnlijk vorige eigenaars van de betreffende percelen.
Plaats reactie