familie Salm uit Brakel

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
voskuilen
Berichten: 1
Lid geworden op: zo sep 14, 2014 7:31 pm
Locatie: Boskoop

familie Salm uit Brakel

Bericht door voskuilen »

Hallo,

ik ben op zoek naar de herkomst van mijn voorvader Jacob Hendriksz Zalm. Als jongman, wonende te Kralingen trouwde hij op 21 febr. 1734 met Maria Ariens de Bruijn. Daar liet hij o.a. een dochter Trijntje en een zoon Hendrik dopen. Hoewel zijn geboorteplaats niet bekend is heb ik het idee dat hij wel eens uit Brakel afkomstig zou kunnen zijn. Bij de doop van Trijntje werd ene Coba van der Wilt als getuige genoemd. Waarschijnlijk is zij identiek met Jacoba Maartens van der Wilt die op 18 oktober 1735 met Gijsbert Zallem of Salm, jongman van Brakel, in het huwelijk trad.

Mochten Jacob en Gijsbert nu broers zijn geweest? Beiden noemden hun oudste dochter Trijntje. In Brakel liet Hendrick Jansse Salm en Trijntje Gijsberts van Balen in de periode 1697-1701 5 kinderen dopen, waarond een Gijsbert Salm. Vanaf 1702 loopt een hiaat in het doopboek van Brakel, zodat niet aangetoond kan worden dat Jacob in Brakel is gedoopt.

Heeft iemand verdere aanwijzingen naar de herkomst van Jacob Hendriksz Salm?

Vriendelijke groet, Edwin van Voskuilen
[/url]
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Ron van Wijnen, de beheerder van de Bommelerwaardse Boom, wees me op dit vermoeden op zijn website:

http://gw.geneanet.info/vanwijnen28?lan ... +hendriksz

Hij maakt daarbij wel duidelijk een voorbehoud:
"Op de Bommelerwaardse Booms -site, hebben we hetvolgende staan, maar is nog niet 100 % zeker om dat de dopen vanaf 1702 nog niet gevonden zijn,
maar door doopgetuigen en vernoeming Trijntje en Hendrik als kinderen is wel aannemelijk dat het goed staat."
Plaats reactie