Familie Van Willigen (Brakel/Haaften/Ravestein)

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
rob1969
Berichten: 4
Lid geworden op: di nov 25, 2014 9:15 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Familie Van Willigen (Brakel/Haaften/Ravestein)

Bericht door rob1969 »

De familie Van Willigen is vanaf ongeveer 1500 te vinden in de Bommelerwaard (Brakel/Haaften enz.), echter ook vanaf dezelfde periode in Boskoop/Waddinxveen/Gouda.

Beide takken zijn zo goed als uitgewerkt, echter de vroege link tussen deze twee takken van de familie Van Willigen blijft een groot vraagteken.

Twee verklaringen zouden kunnen zijn; Ten tijde van de Bourgondische oorlogen, eind 14e begin 15e eeuw, zou 1 van de voorvaderen gevlucht kunnen zijn, of als "soldaat" gevochten kunnen hebben en in Boskoop zijn blijven hangen. Een andere verklaring: aangezien de Bommelerwaard grenst aan de Betuwe met zijn fruitteelt zou een voorvader vertrokken kunnen zijn naar Boskoop vanwege zijn vruchtbare veengronden. Boskoop is men echter begonnen met fruitteelt en later pas overgegaan en bloemen en sierbeplanting.

Graag hou ik me aanbevolen voor elke logische verklaring tussen een link tussen deze twee takken van de familie Van Willigen.
rob1969
Berichten: 4
Lid geworden op: di nov 25, 2014 9:15 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Familie Van Willigen (Brakel/Haaften/Ravestein)

Bericht door rob1969 »

Na ruim 5 jaar geen reactie te hebben gehad op mijn bericht probeer ik het nogmaals.

Graag een reactie op het bericht uit 2014 als u mij daar mee kunt helpen.

Alvast bedankt,
Rob van Willigen
rob1969
Berichten: 4
Lid geworden op: di nov 25, 2014 9:15 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Familie Van Willigen (Brakel/Haaften/Ravestein)

Bericht door rob1969 »

Het vorige bericht is van ruim 5 jaar geleden, helaas heb ik daar nog geen enkele reactie op mogen ontvangen.

wellicht zijn er nu wel mensen die mij met deze vraag kunnen helpen, dus verwijs ik u graag naar het bericht uit 2014

Alvast bedankt voor de moeite,

Rob van Willigen
rob1969
Berichten: 4
Lid geworden op: di nov 25, 2014 9:15 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Familie Van Willigen (Brakel/Haaften/Ravestein)

Bericht door rob1969 »

Wat overigens wel opvalland is dat de vroegste Van Willigen in Boskoop is ene Gijsbert, waarschijnlijk geboren in 1525,

De vroegste vermelding van Van Willigen in Arkel is Jan met geboortejaar 1500.

Daarvoor is er niets terug te vinden over de naam Van Willigen
Plaats reactie