Vraag over MA Kipp

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
SC KIpp
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 12:36 pm

Vraag over MA Kipp

Bericht door SC KIpp »

Geachte forumleden,

In de 2e wereldoorlog was mijn vader, Menno Aldert Kipp, geboren 23-12-1909, arts in Gameren. Graag zou ik weten op welk adres hij heeft gewoond, en liefst ook, of dit huis nog bestaat en wie er nu woont.

Ik hoop dat u mij kunt helpen. Vast hartelijk dank voor uw moeite,
Vriendelijke groet, Saskia Kipp
Karen
Berichten: 46
Lid geworden op: za jun 13, 2009 6:58 am

Bericht door Karen »

Geen volledig antwoord, maar hij is op 10-11-1939 in Gameren komen wonen, huis C35.
Voor de gezinskaart -= K L I K hier =-
Er zal vast een forumlid zijn, die weet welk huidig adres daar bij hoort. *) Zie volgend bericht

Wellicht leuk om te lezen : er staan meerdere advertenties van en voor hem in de Bommelerwaardse kranten : -= K L I K hier =-

Afbeelding :D
- De Teisterbander, 13/04/1944 -
Karen
Berichten: 46
Lid geworden op: za jun 13, 2009 6:58 am

Bericht door Karen »

*)
Volgens "Register verandering huisnummers 1958 en omnummeringsregister van wijknummers naar straatsgewijze huisnummers 1966-1969 (Dorpen Kerkwijk, Nederhemert, Gameren, Nieuwaal, Bern, Bruchem, Delwijnen, Kerkwijk" zou C35 het adres Waalbandijk 56 zijn (geworden) : -= K L I K hier =-

Op GoogleMaps : http://goo.gl/maps/hkSI4

Ik durf natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, of dat het juiste huis is.
Maar er is vast wel iemand op dit forum die het (wel) weet.
SC KIpp
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 12:36 pm

Bericht door SC KIpp »

Hartelijk dank voor dit antwoord, met extraatje. Via een andere bron is mijn broer tot hetzelfde adres gekomen, dus dit klopt. De advertenties zijn leuk.
Ik ben erg blij met het adres. De nazaten van een Joodse vrouw, die in de oorlog bij onze ouders was ondergedoken, komen naar Nederland en willen het huis graag eens zien.

Vriendelijke groet, Saskia Kipp
hbragt
Berichten: 21
Lid geworden op: do dec 06, 2007 10:30 pm

Menno Kipp

Bericht door hbragt »

Het huis C 35, de woning van de dokter, is niet het pand Waaldijk 56, maar Peperstraat 35. Het huis staat onder aan de dijk. Mijn moeder die als klein buurmeisje wel eens bij dokter Kipp op bezoek was, moest de Joodse mevrouw (wat haar natuurlijk niet verteld werd) , "tante Daisy" noemen.

Met vr. groet,

Henk
SC KIpp
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 12:36 pm

Bericht door SC KIpp »

Oei, nu hebben we twee adressen. het eerste had de burgemeester van Gameren in een archief opgezocht. Was het tweede wat uw moeder zich herinnerde? Leuk dat ze nog weet van "tante Daisy".

Vriendelijke groet, Saskia Kipp
JvWijk
Berichten: 1
Lid geworden op: za mei 30, 2015 9:21 pm

Adres Menno Kipp

Bericht door JvWijk »

Mijn opa was bakker Arie van Wijk en woonde in de oorlog met zijn gezin in de Peperstraat. Toen ik daar als kind bij mijn grootouders op bezoek was, wees mijn vader het huis links aan het einde van de Peperstraat aan als het huis van de dokter. Het is gelegen onder aan de dijk. Uit zijn verhalen heb ik begrepen dat deze woning ook rond het begin van de oorlog door een dokter in gebruik was. Hij was namelijk juist daar gevallen met de fiets toen hij te hard van de Peperstoep naar beneden was gereden, en had daarbij een wond aan zijn arm opgelopen. Men was bang voor een tetanusinfectie, omdat voor het huis geregeld het paard van de dokter zou staan.
Thans is de huisartsenpraktijk is elders gevestigd, maar heet
nog altijd 'de peperstoep', naar de oude locatie.
http://www.peperstoep.nl/de-huisartsen/

Met vriendelijke groet,
Jan van Wijk

PS. Ik ga zeker in Yad Vashem mijn respect tonen. Wij wonen in Jerusalem en als U naar Israel zou komen bent U van harte welkom.
SC KIpp
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 12:36 pm

MA Kipp

Bericht door SC KIpp »

Beste Jan,

Dank voor je reactie, dit soort anekdotes is heel leuk voor onze familie. Dank ook voor de uitnodiging bij jullie in Jeruzalem. Ik ben zeker van plan om naar Israel te komen, om de familie van "onze" onderduikster te bezoeken en zelf naar Yad Vashem te gaan. Dit jaar zal het echter niet lukken. Hoe kan ik je bereiken, als ik concrete plannen heb?

Vriendelijke groet, Saskia Kipp
Plaats reactie