Jan Jacobsen op de Locht

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
hbragt
Berichten: 21
Lid geworden op: do dec 06, 2007 10:30 pm

Jan Jacobsen op de Locht

Bericht door hbragt »

Op 7 oktober 1638 trouwt te Driel de Bruchemse Aricken Artsen met Jan Jacobsen op de Locht. Hij dankt deze naam omdat hij op de Locht woonachtig is. Uit dit huwelijk worden kinderen geboren, want op 28 november 1662 is Gerrit Aertse momber van de onmondige kinderen uit het genoemde huwelijk. (Lofsignaten ORA Zuilichem.) Op 18 maart 1738 duiken in hetzelfde archief drie vermoedelijke erfgenamen op: Dirk Jansen (van Bruchem?) , Jan Geurtsen Westerlaken en Jan Jacobse. Weet iemand wie de kinderen waren uit het huwelijk van Jan Jacobsen op de Locht en Aricken Artsen. En weet iemand of Jan Jacobsen op de Locht nog onder een andere naam bekend staat.

Met een vriendelijke groet,

Henk
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Beste Henk,

om te beginnen ben ik erg nieuwsgierig naar de tekst uit dat loofsignaat van 1737. Heb je dat bij de hand en zou je dat evt. op het forum willen plaatsen?

Verder heb ik iets meer informatie over Jan Geurtse Westerlaken.
Hij was getrouwd (otr. 22-4-1704 / tr.12-5-1704 te Bruchem) met Lijsbeth Jansdr., jd. van Ammersoden, wonend te Bruchem.
Zij hadden tenminste 5 kinderen:
Jan, ged. 22-4-1708 Bruchem
Jenneke, ged. 7-4-1709 Bruchem
Geurt, ged. 17-4-1713 Bruchem
Peterke, geb. voor ca. 1716 (tr. 1-4-1736 te Gameren met Albert van den Oever)
Gijsbertje, geb. voor ca. 1704 (tr. met Willem van Malsen, eerste kind Peterke ged. 31-12-1724 te Hedel)

De ouders van Jan waren Geurt en Peterken, dus kijkend naar de vernoemingen zouden de ouders van Lijsbeth Jans de namen Jan en Gijsbertje gehad kunnen hebben.

Kijkend naar de doopgetuige: in 1708 en 1709 is dat ene Henderske Jans.
Dat zou een zuster van Lijsbeth Jans geweest kunnen zijn.
Het zou ook een tante van Jan Geurtse Westerlaken geweest kunnen zijn (zijn vader Geurt had een broer Ariaan Westerlaken die 18-11-1683 te Bruchem trouwt met een Handerske Jans).

Terugkomend op je vraag:
Lijsbeth en Henderske zouden dus kinderen kunnen zijn van ene Jan en Gijsbertje, en gezien de jaartallen zou die Jan een zoon kunnen zijn van de Jan Jacobsen op de Locht. Dit is natuurlijke pure speculatie, en bewijzen moeten eerst worden gevonden voor we dit als waar mogen aannemen ...
hbragt
Berichten: 21
Lid geworden op: do dec 06, 2007 10:30 pm

Bericht door hbragt »

Dag Jos,

Ik denk dat we een generatie hoger moeten kijken. De akte verwijst naar een obligatie, waarbij de jaren 1712 en 1715 een rol spelen. (De scan heb ik naar het info mail adres gestuurd.) Ik kan echter in die jaren niets terugvinden. Jan Jacobsen op de Logt overlijdt omstreeks 1658; Er zit dus nogal wat tijd tussen en het overlijden van Jan Jacobsen en hetgeen zich hier afspeelt. Mijn vermoeden is dat Peterke Jans uit Driel, getrouwd met Geurt Jansen Westerlaken een dochter is van Jan Jacobse op de Logt, maar ik kan dit niet hard maken. Daarnaast is de vraag wie die Dirck Jansen en Jan Jacobse zijn. Overigens Gijsbertje Jans, de vrouw Willem Robbertse van Malsen had ik als dochter aan Jan Aertse Westerlaken en Jenneken Klaes Croll geplakt. (doop 8 januari 1699 Ned. Ger. te Bruchem), maar kennelijk klopt dat niet.

Met vr. groet,

Henk[/img]
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Hallo Henk,

nu ik er nog eens naar kijk is de stelling dat Gijsbertje Jans, de vrouw Willem Robbertse van Malsen, een dochter is van Jan Geurtse Westerlaken en Lijsbeth Jans, nog niet echt bewezen.
Ze zou inderdaad ook een dochter van Jan Aertse Westerlaken en Jenneken Klaes Croll kunnen zijn. Beide opties zijn denk ik mogelijk, en ook hier is meer bewijs nodig.

Groet, Jos
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Beste Henk,
bedankt voor het emailen van de akte. Ik heb hem hieronder ingevoegd:
Afbeelding
(bron: ORA Zuilichem 18-3-1738)
(ook in te zien via: https://hdl.handle.net/21.12108/855AB2E ... 41351835D9 zie scan 13, f.122+123)
Hierin wordt verwezen naar akten van 1712 en 1715, maar die kan ik zo snel niet terugvinden.

Verder vond ik nog dit huwelijk:

Jan Jacobsz. van de Lught, jm. van Dijll
otr. 7-4-1703 / tr.22-4-1703 te Beesd met
Anegeneske Willems, j.d. van Beest
beiden won. alhier

zou dat dezelfde kunnen zijn als de Jan waarvan de erfgenamen in deze akte van 1738 worden genoemd?
hbragt
Berichten: 21
Lid geworden op: do dec 06, 2007 10:30 pm

Bericht door hbragt »

Dag Jos,

"mijn" Jan Jacobse op de Locht overlijdt al voor 1659. Zijn weduwe trouwt dan op 2 april 1659 te Driel met Absalon Weygergancx, nabuur tot Rumpt. Ik sluit niet uit dat de door jouw genoemde Jan Jacobs uit Deil een kleinzoon (en de vermelde erfgenaam "Jan Jacobse" in de hierboven geplaatste akte) is van de hiervoor genoemde Jan Jacobs. Mogelijk is Aricken Artsen, met haar kinderen uit haar huwelijk met Jan Jacobse op de Locht, in Rumpt gaan wonen. Dan is de woonplaats Deil wel te verklaren. Nog een detail: De eerste vrouw van Absalon Weygergancx was Heylken Artsen, misschien een zus van Aricken. In heb in het ORA van Driel nog gezocht naar een scheiding en deling voordat het huwelijk met Absalon gesloten werd. Niets gevonden.

Met vr. groet,

Henk
fkwekel
Berichten: 2
Lid geworden op: za mar 28, 2020 5:23 pm

Re: Jan Jacobsen op de Locht

Bericht door fkwekel »

Op 14 april 1697 machtigt een aantal personen iemand te Amsterdam om "in te vorderen het versterff en(de) nalatenschap van Cornelis Jansz Queeckel, ofte wel desselffs dochter Catrina Queeckel" (Archief Bank van Zuilichem 15, blz. 7, scan 8).
Een van deze personen is Jan Geurtse sone van Peterke Jansz van der Lucht.
In een verklaring van dezelfde datum op de volgende pagina (blz. 7vo, scan 9) wordt de familierelatie tussen de voornoemde personen beschreven, het blijken allemaal afstammelingen te zijn van Celike Gerits Queeckel en Aert Gerritsz Queeckel.
Van de familie van der Lucht wordt vermeld: "dat oock Arike Aertsz, dochter van voorseijde Aert Geritsz Queeckel, getrouwt is geweest met Jan van de Lucht, ende dat sij daer bij verweckt heeft gehadt drie kinderen, te weten Peterke, Dirck ende Uuke Jans" (Uuke = Oetje?).
Hiermee wordt ook duidelijk wie Aerdt Geritsen en Gerit Aertsen, de op 4 juni 1661 genoemde momboirs van de onmondige kinderen van Jan Jacobsen op de Locht zijn: de vader en de broer van Arike Aerts (Archief Bank van Zuilichem 676, blz. 113vo).
De moeder van Arike is vermoedelijk Peterken Clemensdr. (Archief Bank van Zuilichem 672, blz. 77vo, d.d. 20 maart 1621).

Wat in dit verhaal opmerkelijk is, is dat de erflaters, Cornelis Jansz Queeckel en zijn dochter Catrina, al lang geleden zijn overleden en dat hun erfenissen al eerder zijn verdeeld. Wellicht zijn alle nakomelingen van Cornelis op dat moment overleden?

Cornelis Jansz. Quekel, van Oudewater, was op 2 september 1576 te Rotterdam gehuwd met Machtelt Pietersdr. de Been (du Bien) en vestigde zich als koopman te Amsterdam. Hun dochter Catherina Quekel huwde in 1602 met Cornelis van Campen. In de weeskamer van Amsterdam bevinden zich diverse acten vanaf 1637 betreffende haar erfenis. Aangezien haar broer Jan en zuster Maria al eerder kinderloos overleden waren, waren haar erfgenamen op dat moment de drie dochters van haar zuster Ida Quekel bij Willem Jansz. Hooft.

De familierelatie tussen Aert Gerritsz. en Celike Gerritsdr. zal via hun vader Gerrit Jansz. gelopen hebben. Wellicht was hij een broer van Cornelis Jansz. Quekel.
Plaats reactie