Huwelijksdispensatie Craaij - Hedikhuizen

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
Gerard Kraaij
Berichten: 14
Lid geworden op: za nov 24, 2007 12:26 pm
Locatie: München

Huwelijksdispensatie Craaij - Hedikhuizen

Bericht door Gerard Kraaij »

Hallo,

Wie weet er meer over de afgewezen huwelijksdispensatie van Johanna van Hedikhuizen en Arien Hendrikz Cray (Craaij), en wanneer ze toch zijn getrouwd. Ze zijn geen neef en nicht, en dan wordt dispensatie vrijwel altijd toegekend. Was een van de twee eerder getrouwd? Er is geen derde dispensatie aangevraagd. Mogenlijk zijn ze in Aalst getrouwd (1760-1764).

Arien Hendrikz Cray, gedoopt 4 juli 1717 teWell, overl. 1 aug 1791 te Veen, beroep 1762 Maas en Waal schipper,
1754 en 1760 Verzoek tot huwelijksdispensatie afgewezen. Hij trouwde Johanna van Hedikhuizen, overl. 19 oktober 1774 te Veen.
Kinderen:
i Albertus Kraaij, geb. ca 1764 te Aalst, overl. 11 nov 1840 te Veen. Hij trouwde Wilmske van Wijnen,
getrouwd 2 okt 1785 te Veen.
ii Willemijna Kraaij, geb. te Aalst. Zij trouwde Jacob Ottose van Rijswijk, getrouwd 23 december 1781 te Veen.
iii Dirk Kraaij, gedoopt 22 juli 1770 te Andel, overl. 23 april 1802 te Veen (verdronken).
iv Arien Kraaij, gedoopt 26 april 1772 te Andel.
v Hendrik Kraaij. Hij trouwde Leintje Verbeek, getrouwd 11 februari 1796 te Veen.

Ouders
4. Hendrik Aartsz Cray, gedoopt 2 februari 1679 te Well, overl. 1756, Hij trouwde (1) Anneke van Kempen, overl. voor 21-10-1744. Hij trouwde (2) Martijntje Peterdr van Campen, getrouwd 21 juli 1748 te Well.
Kinderen van: Anneke van Kempen:
i Gerrit Kraaij, gedoopt 14 februari 1712 te Well. Hij trouwde
Jenneke Vormers, getrouwd 26 februari 1740 te Well.
ii Aart Hendrikz Cray, gedoopt 15 maart 1715 te Well, overl. na 1760. Hij trouwde Johanna de Greeff, getrouwd ca 1744.
iii Arien Hendrikz Cray, gedoopt 4 juli 1717 te Well, overl. 1 aug 1791 te Veen, Hij trouwde Johanna van Hedikhuizen.
iv Jacob Hendrikz Cray, overl. na 1760. Hij trouwde Bijntje Wijburg, getrouwd ca 1733.
v Anneke Hendrikdr Cray, overl. na 21 oktober 1744.
vi Jenneke Hendrikdr Cray. Zij trouwde Bastiaan van den Broek.
vii Willemke Hendrikdr Cray, gedoopt 18 maart 1725 te Well, overl. voor 21 oktober 1744.
5. Anneke van Kempen, overl. voor 21-10-1744.
6. Albertus van Hedikhuijsen, begraven 22 november 1775 te Aalst. Hij trouwde Christina Clop, getrouwd 1 mei 1727 te Aalst.
Kinderen:
i Johanna van Hedikhuizen, overl. 19 oktober 1774 te Veen. Zij trouwde Arien Hendrikz Cray.
7. Christina Clop, begraven 1 maart 1777 te Aalst.
josdekloe
Berichten: 234
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Beste Gerard,

bedankt voor je bericht. Dit zijn ook mijn voorouders (via de zoon Albertus), en er zaten enkele aanvullingen voor mij bij.

Ik heb niet direct een antwoord op je vraag.
Wel vraag ik me af hoe zeker je bent van de ouders van Johanna. Ik had zelf ook Albertus als mogelijke vader staan, omdat het zo mooi klopt met de vernoeming bij haar zoon, maar wel met een groot vraagteken, omdat er geen doop van Johanna bekend is.
We kunnen er dus niet helemaal zeker van zijn dat Arien Cray en Johanna van Hedikhuizen geen neef en nicht waren. Aanvullend bewijs is nodig. Of staat het met zoveel woorden in die afgewezen huwelijks dispensatie (die ook nieuw was voor mij trouwens)?

groet,

Jos de Kloe
Gerard Kraaij
Berichten: 14
Lid geworden op: za nov 24, 2007 12:26 pm
Locatie: München

Bericht door Gerard Kraaij »

Hallo,

Bij beide aanvragen voor de dispensatie wordt geen reden voor de afwijzing genoemd, als een van de weinige zonder reden overigens. (Landdagrecessen)
De tweede aanvraag wordt ondersteund door Gerrit, Aart en Jacob Cray en door Albertus van Hedikhuizen, reden waarom ik verwacht dat Albertus de vader is.

Groet

Gerard
Eimert
Berichten: 50
Lid geworden op: za apr 14, 2007 1:03 pm

Bericht door Eimert »

Beste Gerard en Jos,

Ik vond nog het volgende op de website Klop:

Christina Clop, geb. te Aalst tussen 1703 en 1708, huisvrouw, begr. (74 jaar oud) te Aalst op zaterdag 1 mrt 1777.

* Vader:
Egbert Clop, zn. van Cornelis Janszn Clop (soldaat uit Aalst,) en Jenneken Cornelisdr van Sell, ged. te Veen op zondag 10 jan 1677, buurmeester van 1718 tot 1726, ovl. (hoogstens 68 jaar oud) voor 1746, tr. (2) met Dina van Ewijk., tr. (resp. ongeveer 26 en ongeveer 17 jaar oud) (1) te Aalst op maandag 29 jan 1703.

* Moeder:
Christina van Hausselt, dr. van Rogier van Hausselt (schout van Driel) en Christina Petersdr Bock, ged. NG te Driel op donderdag 3 mei 1685, huisvrouw, ovl. (hoogstens 42 jaar oud) voor 1728.

tr. (hoogstens 24 jaar oud) te Aalst op zaterdag 1 mrt 1727
met

Aelbert Hedinckhuizen, zn. van Dirk Hedinckhuizen, buurmeester van 1736 tot 1755, begr. te Aalst op woensdag 22 nov 1775

Dit duidt niet op familierelaties tussen Arien en Johanna.

Vriendelijke groeten,

Eimert van dere Beek
Eimert
Berichten: 50
Lid geworden op: za apr 14, 2007 1:03 pm

Bericht door Eimert »

Beste Gerard en Jos,

De materie wordt enerzijds ingewikkelder gezien het volgende bericht in de Noord-Brabant groep, maar anderzijds wordt het ook duidelijk dat Egbert Clop een belangrijke spil is in de bloedverwantschap.

Hallo allemaal,

Een tijd geleden hebben we het gehad over de huwelijksdispensatie van Arie Hendriks Craay en Johanna van Hedikhuizen.

Nu vind ik, op http://www.veluwsegeslachten.nl/pdf/pub027.pdf dit:



"1754-10-16. Arien Craay, wonende te Aalst (Bommelerwaard), weduwnaar van Johanna Clop, bastaarddochter van de schout Egbert Clop, wier enige dochtertje thans is overleden, en Johanna Hedrikhuysen, die een echte dochter was van de schout Egbert Clop. Afgeslagen op advies Hof 1754-8-10. Daar zij in deze tijd "vleselijk hadde geconverseert" en in 1755 en 1760, een kind hadden verwekt, en uitgeweken zijn, daar de ambtman van de Bommelerwaard hen had trachten te apprehenderen, verzoeken zijn broeders Jacob, Gerrit en Aart Craay en haar vader alsnog dispensatie.

Afgeslagen."

Ik begrijp er nu helemaal niets meer van. Volgens mij is Johanna v.H. een
dochter van Aelbertus van Hedickhuijsen en Christina Clop. Christina Clop is een dochter van Egbert Clop.

Dit alles speelt zich af in Gelderland, maar aangezien we het in deze groep al eerder besproken hebben, stel ik mijn vraag maar hier.

Wie snapt hier iets van?


vr.gr.

Lenette Rijlaarsdam-Clement



Kennelijk zit er ook nog een fout in de akte. Johanna is niet een echte dochter maar een kleindochter van Egbert Clop.

Vriendelijke groeten

Eimert van der Beek
josdekloe
Berichten: 234
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Beste Eimert,

dank je wel voor deze aanvullende informatie. Echt duidelijk is het beeld nog niet, maar alle beetjes helpen.

Het is me niet helemaal duidelijk welke Johanna je bedoelt in je laatste regel. Johanna van Hedikhuizen is inderdaad een kleindochter van Egbert Klop. Details zijn te vinden in de parenteel van Cornelis Jansz Clop:
http://www.huiberts.info/klop/onderzoek/index.html

"Johanna Clop, bastaarddochter van de schout Egbert Clop" is me nog een raadsel. Uit de aanvraag voor huwelijks dispensatie van 1754 volgt dat ze voor die datum is overleden.
Volgens de genoemde parenteel van Cornelis Clop had Egbert Klop inderdaad een dochter Johanna, bij zijn 2e vrouw Dina van Ewijk. Deze trouwde met Johannes Spitsenberg en overleed 9-11-1788 te Aalst. Dat kan dus niet dezelfde zijn. Dat hij nog een tweede dochter Johanna had lijkt me vreemd, maar niet onmogelijk.
Hiervoor spreekt dat in het lidmatenboek van Aalst tweemaal een Johanna Klop wordt aangenomen (al kan dat ook tweemaal dezelfde zijn):
In november 1741 wordt een Johanna Klop aangenomen te Aalst met attestatie van Den Haag. Ook in 1752 wordt een Johanna Clop aangenomen.
Wellicht is in Den Haag nog een aanvulling te vinden?

groeten,

Jos de Kloe
josdekloe
Berichten: 234
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Nog even deze verwijzingen naar de Bommelerwaard boom van Ron van Wijnen c.s.,

http://gw5.geneanet.org/index.php3?b=va ... op&x=0&y=0
http://gw5.geneanet.org/index.php3?b=va ... =klop;oc=2

waar nog meer aanvullende gegevens over Egbert Klop en zijn voorouders en nakomelingen zijn te vinden. Ook hier helaas geen gegevens over deze bastaard dochter Johanna.

groeten,

Jos de Kloe
Gerard Kraaij
Berichten: 14
Lid geworden op: za nov 24, 2007 12:26 pm
Locatie: München

Bericht door Gerard Kraaij »

Om de familie compleet te maken uit de aangeleverde gegevens en het uiteindelijk toch gesloten huwelijk.

1. Arien Hendrikz Cray (zoon van Hendrik Aartsz Cray en Anneke van Kempen), gedoopt 4 juli 1717 in Well, ovl. 1 aug 1791 in Veen. Hij trouwde met (1) Johanna van Hedikhuizen, getrouwd 28 juli 1763 in Dordrecht (dochter van Albertus van Hedikhuijsen en Christina Clop), ovl. 19 oktober 1774 in Veen. Hij trouwde met
(2) Johanna Clop (dochter van Egbert Clop), ovl. voor 1754.
Kinderen:
i. Willemijna Kraaij, gedoopt 16 maart 1672 in Dordrecht, ovl. 11 januari 1829 in Veen. Zij trouwde met Jacob Ottose van Rijswijk, getrouwd 23 december 1781 in Veen.
ii. Albertus Kraaij, gedoopt 9 nov 1763 in Dordrecht, ovl. 11 nov 1840 in Veen. Hij trouwde met Wilmske van Wijnen, getrouwd 2 okt 1785 in Veen.
iii. Hendrik Kraaij, gedoopt 30 oktober 1765 in Dordrecht. Hij trouwde met Leintje Verbeek, getrouwd 11 februari 1796 in Veen, gedoopt 29 augustus 1771 in Veen
iv. Elisabeth Kraaij, gedoopt 11 aug 1767 in Dordrecht, ovl. 11 aug 1767 in Dordrecht.
v. Dirk Kraaij, gedoopt 22 juli 1770 in Andel, ovl. 23 april 1802 in Veen (verdronken).
vi. Arien Kraaij, gedoopt 26 april 1772 in Andel.

Groet, Gerard
josdekloe
Berichten: 234
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Hallo Gerard,

bedankt voor je overzicht.
Hierbij nog een enkele correctie van een tikfoutje:

kind 1, Willemijna, is gedoopt 16 maart 1762.
kind 4: Elisabeth Kraaij, is gedoopt 8 november 1767 (8-11, dus niet 11-8)
voor haar overlijden heb ik de bron niet, maar augustus lijkt me ook niet correct hier.

groet,

Jos.
Gerard Kraaij
Berichten: 14
Lid geworden op: za nov 24, 2007 12:26 pm
Locatie: München

Bericht door Gerard Kraaij »

Hallo Jos, bedankt voor je verbeteringen.

De gegevens van Elisabet had ik uit "De Bommeler-waardse Boom" overgenomen; kan inderdaad in Dordrecht niet vinden dat ze bij de geboorte overleden is.

Groet, Gerard
josdekloe
Berichten: 234
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Nu de scans van de huwelijken Dordrecht (gerecht) online zijn in te zien via
http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.inv?p_q=100720887, blijkt dat er toch nog een foutje in onze gegevens is geslopen.

De Arij Kraaij die 28-Juli-1768 te Dordrecht trouwde is zeker niet de door ons gezochte.

De tekst van deze huwelijks inschrijving luidt:

[28 juni 1768, f.100, scan 26 van bestand 11_92_1762.pdf]
Arij de Kraaij, j.m. woont op den Hill, geadsist[ee]rt met zijn moeder Willemijntje de Jong, huijsvr. van Willem de Kraaij.
N.B. voorn. W. de Kraaij moet voor 't 2e gebod bij den Hr. secret[ari]s komen om desselfs consent te geeven.
Op den 8 augusti heeft voorsz. de Kraaij aan den Hr. secret[ari]s gedeclareert volkomen genoegen te hebben in 't huwelijk van zijn zoon
met
Sijgje Blok, j.d., woont in de Wijngaardstraat, beijden van Dordrecht, geadsist[eer]t met haar moeder IJda van Alckmaar, wed. van Frans Blok.
Den 14 Aug. 1763 alhier getrouwt. Q.F.L. Rossijn.

Afbeelding

groet,

Jos
josdekloe
Berichten: 234
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Beste lezers,

Jan Buylinckx schreef me vandaag het volgende over de hier genoemde dispensatie:
"""
Nu kwam ik toevallig vanmorgen in toegang 3185 Rechterlijk Archief Zaltbommel, inv.nr. 85, Criminele procesdossiers van 1760-1763 een dossier tegen over die huwelijksdispensatie. Ik heb de stukken niet uitputtend bestudeerd, maar denk wel dat ze (aanvullend) licht kunnen doen schijnen op de kwestie van de afkomst van Johanna en waar het huwelijk is gesloten.
"""
Als iemand gelegenheid heeft kan het zeker de me=oeite waard zijn deze stukken in te zien.
Plaats reactie