vraag over schipper Termeer

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

vraag over schipper Termeer

Bericht door josdekloe »

Hierbij een vraag namens dhr Pieter Termeer:
---
Geachte leden van de historische kring ;

Ik ben bezig met een verhaaltje over mijn overgrootvader en grootvader die allebei in Gendt geboren zijn. Mijn overgrootvader Theodorus Termeer geboren 1829 en in 1859 getrouwd met ene Alida Wareman (zaltbommel) had een beroep opgegeven bij zijn huwelijk dat hij schipper was. Mijn grootvader Theodorus zoon van eerst genoemde geeft bij zijn huwelijk aan in 1900 dat hij stuurman is. Voorheen is mijn overgrootvader protestant belijdend, maar wordt katholiek door zijn huwelijk met Alida (zij viert haar honderdste verjaardag in Den Haag in 1930, volgens een kranteknipsel uit de Haagse Courant van 18 maart 1930)

Mijn concrete vragen zijn:
-op wat voor soort schip hebben beide gevaren?
-voeren zij naar Rotterdam met stenen?
-was het een eigen schip of voeren zij voor derden?
-waar is deze informatie te vinden?

Mijn grootmoeder Alida Wareman was een dochter van een winkelier in Zaltbommel. Zij schreef brieven voor burgers die niet konden schrijven. Daar verdiende zij haar geld mee. En vermoedelijk voer zij af en toe mee met mijn overgrootvader denk ik zo . Ze zullen ook wel een huis hebben gehad in Gendt neem ik aan.

Vr gr Pieter Termeer
termeer
Berichten: 1
Lid geworden op: za mar 26, 2011 10:29 am

Termeer

Bericht door termeer »

Nog even ter informatie mijn grootvader Theodorus Termeer was getrouwd met ene Hendrika Klawer en had zich gevestigd permanent in Rotterdam na dat zijn schip verloren is gegaan (brand !!!) Hij was een zoon van de in oproep genoemde Theodorus ( mijn overgrootvader) !!!

Vr Gr Pieter Termeer
Plaats reactie