stoomgemaal Hurwenense uiterwaard

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

stoomgemaal Hurwenense uiterwaard

Bericht door josdekloe »

Hierbij herhaal ik een tweetal berichten die B. Klein plaatste op het gastenboek van de website van de HKB in de hoop dat het makkelijker gevonden kan worden:
---
Ik ben op zoek naar informatie over het stoomgemaal van de Hurwenense Uiterwaardpolder wat gestaan moet hebben bij de Waalbandijk bij de Hurwenense Kil. Dit stoomgemaal moet gesticht zijn rond 1879-1880. Heeft iemand info of beeldmateriaal of weet men waar ik info kan krijgen, buiten het streekarchief. Ik ben nieuwsgierig of er particulieren zijn die mij daar iets over kunnen vertellen. Alvast bedankt. B. Klein.
---

In navolging op mijn vorige bericht; Ik ben benieuwd of er mensen zijn die info hebben over het stoomgemaal wat op een kaart uit 1923 staat aangegeven als 'Panoven Stoomgemaal'. Dit gemaal was gesitueerd in de NW Hoek van de Hurwenensche Uiterwaardenpolder. Ik weet dat architect en waterstaatsdeskundige J.Paul uit Zevenhuizen in 1879 een plan heeft gemaakt voor stoombemaling voor eerdergenoemde polder. Maar hoe het verder is gegaan omtrent deze plannen is mij niet helemaal duidelijk. Ook in de archieven op internet bij het streekarchief Bommelerwaard kom ik niet echt veel verder, want het is mij niet helemaal duidelijk onder welk archief dit geplaatst zou moeten zijn. Het plan van J. Paul is te vinden in het archief van het Groote Bommelsche Gasthuis.....omdat deze ook gronden bezaten in de Hurwenensche Uiterwaardenpolder. Maar over het verdere vervolg inzake de stichting is in dat archief helemaal niets te vinden. Ik weet......vanwege oude kaarten op de website WatWasWaar, dat het gemaal gesticht moet zijn tussen 1883 en 1890. Hopelijk weet iemand hier meer over. B. Klein
---
Plaats reactie