dijkhuizen bommelerwaard

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
vergt
Berichten: 47
Lid geworden op: wo jan 21, 2015 3:30 pm

dijkhuizen bommelerwaard

Bericht door vergt »

Nog voor de "watersnoden" van 1993 en 1995 heb ik een aantal dijkhuisjes die op de nominatie stonden te verdwijnen door de dijkverzwaring opgemeten en getekend. Een daaruit voortvloeiend pamflet heb ik in 2006 bij het streekarchief gedeponeerd. titel Amovenda dijkhuizen, dijkkrotten en stulpjes die den vooruitgang in den weg staan. door je dilz.
Bij dit verhaaltje wil ik enkele linken aanbrengen die het gedocumenteerde materiaal ontsluiten.
Alem verbrand en gesloopt dijkhuis https://photos.app.goo.gl/aRiDogL5wC7gzLv59
Deze link bevat tevens Waaldijk 119 tw Zuilichem, Maasdijk 8 Nederhemert Noord, Waaldijk 35 te Zuilichem zomer 1996, en Waaldijk 5 Nieuwaal.

De oude linken naar Picasa zijn na lange onbruikbaarheid vervangen voor een werkzame link naar Google fotos gr jed
Laatst gewijzigd door vergt op di jan 30, 2024 3:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Beste Jan Eric / vergt,

bedankt voor je bijdragen.
Ze kunnen voor mede geinteresseerden waardevol zijn en zijn zeker welkom.
Ons forum is niet alleen voor het stellen van vragen, maar kan ook dienen voor het delen van bronnen en onderzoeksresultaten en dergelijke.
Zolang er een verband is met de historie van de Bommelerwaard is het van harte welkom.

Groet,

Jos
vergt
Berichten: 47
Lid geworden op: wo jan 21, 2015 3:30 pm

Re: dijkhuizen bommelerwaard 1

Bericht door vergt »

Geruime tijd geleden heb ik wat gegevens over dijkhuizen bijeengebracht als
een soort boek. Niet iedereen zal zich daardoorheen willen worstelen, maar
ik wil het graag open stellen voor liefhebbers die de amateuristische opzet voor
lief nemen.
Het beslaat een wat ruimer gebied dan alleen de Bommelerwaard, maar ik vermoed,
dat er hier geen onoverkomelijk chauvinisme de blik verengt. Ook een enkel pandje
buiten de echte dijkhuizen-categorie heb ik opgenomen omdat het bescheiden woninkje
van arbeider of dagloner al te gemakkelijk wordt gesloopt en voorgoed vergeten.
Ik heb een poging ondernomen het via dropbox beschikbaar te stellen. Om te
beginnen de eerste ruim 20 pagina's en maar eens kijken of het werkt.
https://www.dropbox.com/sh/c0nq4s910amm ... rnZHa?dl=0

ik hoop er het beste van vergt
vergt
Berichten: 47
Lid geworden op: wo jan 21, 2015 3:30 pm

Re: dijkhuizen bommelerwaard 1

Bericht door vergt »

Het hierboven aangekondigde verhaal was een jaar geleden slechts zeer gedeeltelijk gescand
en nu alles gescand is en het forum weer bereikbaar kan ik een link maken naar het volledige
verhaal. Bij de kaarten rammelt het wat doordat ik kaart 1 Bommelerwaard west niet in dezelfde
map kon krijgen als de andere. Met een beetje handigheid komt U er wel uit denk ik.
hier kunt u het verhaal vinden:
https://www.dropbox.com/sh/nunc21guw2qa ... wDcea?dl=0
Weer even iets om de saaie corona-uitzit-tijd te bekorten.
blijf gezond groet vergt
Plaats reactie