(voormalige) LOODSEN en hun loodswerk.

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Willem Hol
Berichten: 2
Lid geworden op: ma nov 20, 2017 12:21 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

(voormalige) LOODSEN en hun loodswerk.

Bericht door Willem Hol »

Ik zoek namen van LOODSEN en beschrijvingen of (mondelinge) verhalen over hun LOODSWERK op de Waal (Druten-Zaltbommel) tussen ca. 1850 en 1920. Een van mijn Dreumelse voorouders De Jong(h) is rond 1900 op het Tielse Rek loods geweest. Over zee- en kustloodsen (ook Duitse Rijn-loodsen) is veel te vinden, maar nauwelijks iets over rivierloodsen. Bakenmeesters hebben ook een zekere periode loodswerk verricht, maar ik zoek de "echte" loodsen. Het Loodswezen, Rijkswaterstaat, Maritieme Musea en diverse regionale archieven langs de Waal hebben mij niet verder kunnen helpen. Kan iemand mij helpen namen en achtergrondinformatie van (voormalige) loodsen en hun werk te vinden. In genealogische databanken (hun lijsten zijn helaas nog niet compleet) ben ik toch enige namen van loodsen tegengekomen. Ook van Zaltbommelse loodsen. Ik stel het bijzonder op prijs als iemand die kennis of herinneringen m.b.t. deze loodsen heeft zou willen reageren. Elk snippertje informatie kan mij verder op weg helpen.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Willem Hol (76 jr. /'s -Hertogenbosch)
Ik onderzoek en beschrijf de geschiedenis van Dreumel, mijn Dreumelse voorouders De Jong(h), de schippers, vissers en werkers op en aan de Waal.
Plaats reactie