HET TIELSE REK.

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
Willem Hol
Berichten: 2
Lid geworden op: ma nov 20, 2017 12:21 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

HET TIELSE REK.

Bericht door Willem Hol »

HET TIELSE REK.
Beste binnenschippers en betrokkenen bij de scheepvaart,
Van een schipvarend familielid heb ik gehoord dat het Tielse Rek voor schippers een berucht stuk riviergedeelte in de buurt van Dreumel is geweest. Ik wil hierover iets meer weten voor mijn onderzoek.
1) De naam Tielse Rek kom ik niet tegen in officiële stukken of op internet. Wordt deze naamsaanduiding van dat stukje rivier dan alleen onder schippers en in de scheepvaartwereld gebruikt?
2) Tussen welke plaatsen moet ik het Tielse Rek lokaliseren: tussen Druten en Zaltbommel?, tussen Druten en Wamel?, tussen Tiel en Zaltbommel?, tussen Tiel en Rossum?, tussen Wamel en Rossum? of alleen de strook langs Dreumel?
3) Of “past” het Tielse Rek in één of meerdere riviervakken/ kwartieren/ raaipalen.
4) Kent iemand van u verhalen van vroeger (toen er nog zeilboten en stoomboten waren) of van nog niet zo lang geleden (met motorboten en slepen) over gebeurtenissen of omstandigheden zich op het Tielse Rek afgespeeld hebben? Vroeger waren er aldaar veel problemen met zandbanken (bij laagwater), maar ik heb begrepen dat verraderlijke stromingen en een sterke tegenwind uit het westen ook voor scheepvaartproblemen zorgden.
Als u iets weet dan wil ik dat graag vernemen. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Willem Hol (76 jr./ 's-Hertogenbosch)
Ik onderzoek en beschrijf de geschiedenis van Dreumel, mijn Dreumelse voorouders De Jong(h), de schippers, vissers en werkers op en aan de Waal.
vergt
Berichten: 47
Lid geworden op: wo jan 21, 2015 3:30 pm

Tielse rek/rak

Bericht door vergt »

Van een oud dijkbewoner uit Opijnen heb ik eens het verhaal gehoord, dat tijdens de pittige winters van de jaren 80 op dit lange rechte stuk rivier schepen last hadden van vastvriezend roeren en onbestuurbaarheid van het schip. Een enkele aanvaring met een krib als gevolg. groet vergt
vergt
Berichten: 47
Lid geworden op: wo jan 21, 2015 3:30 pm

Bericht door vergt »

Het Tielse rek is op de gemeente-atlassen van Kuiper wel enigszins te bekijken.
Het valt daarbij op, dat ter hoogte van de Kop en Bato's erf bij Heerewaarden en Dreumel een uitsteeksel of "shiereiland" in de waal steekt met een krib aan de Ophemertse zijde. Eeen flessehals dus. http://www.atlas1868.nl/ge/dreumel.html
Verder zie je op de kaart van Varik, dat er een nogal slordig eiland tussen Heerewaarden en Varik ligt. Eveneens een flessenhals. Tevens liggen er ten zuiden van Heesselt in de binnenbocht wat eilanden waar men nu de binnenbocht afgraaft.
http://www.atlas1868.nl/ge/varik.html
Of rijkswaterstaat destijds al waterkaarten uitgaf is mij niet bekend, maar ze
zijn moeilijk te vinden. Toch wel iets kunnen vinden:
http://95.97.85.131/www.wildernis.eu/ch ... mbnail.jpg
groet vergt
Plaats reactie