Rijksveearts M.G. de Bruin

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
GerritMdeBruin
Berichten: 1
Lid geworden op: wo aug 14, 2019 9:37 am

Rijksveearts M.G. de Bruin

Bericht door GerritMdeBruin »

Beste mensen,
Volgens mijn gegevens komt in 1879 de jonge veearts Martinus Gerardus de Bruin uit Utrecht naar Zaltbommel. Hij huwt Arike Slegh, geboortig van Gameren. Ze krijgen in Zaltbommel vier kinderen waarvan er helaas één ook weer overlijdt. In 1893 vertrekt het gezin de Bruin naar Utrecht waar Tinus een aanstelling aan 's Rijks Veeartsenijschool krijgt, als professor.
Op zoek naar adressen waar mijn voorouders gewoond hebben, Tinus is mijn overgrootvader in de mannelijke lijn, kom ik in Bommel de Boschstraat en de Gasthuisstraat tegen alleen met nummers ver over de honderd, wat mijns inziens niet kan kloppen.
De vraag is nu: Waar heeft veearts de Bruin in de periode 1879 - 1893 gewoond?
Hartelijk dank voor de medewerking

Gerrit M. de Bruin

P.S. Mocht daarvoor interesse bestaan dan heb ik nog wel wat sappige anekdotes uit die tijd, opgetekend door de zoon van de veearts.
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Rijksveearts M.G. de Bruin

Bericht door josdekloe »

Beste Gerrit M. de Bruin,

de huisnummers zoals we die nu kennen bestonden in 1893 nog niet. Er werden toen Wijknummers gebruikt. De straatnamen hoorden toen nog niet officieel bij het adres. Vischmarkt 365 en Boschstraat 408 stonden bekend als wijk B nr 365 en wijk B nr 408.
Zie bijvoorbeeld https://hdl.handle.net/21.12108/0709A58 ... CCFDD04689

De omnummering gebeurde in Zaltbommel pas in 1930, zoals blijkt uit het omnummeringsregister, zie:
https://hdl.handle.net/21.12108/F4A2D48 ... DA94D8CCD3

Helaas helpt dat niet echt, want de wijknummers zijn in de loop van de tijd ook veranderd, en daar is voorzover ik weet geen register van.
Op scan nummer 68 bijvoorbeeld, bij de Vismarkt, kan ik geen wijk nummer 365 vinden, en ook bij de Boschstraat (scan nr. 6) komt geen wijknummer 408 voor.

Wellicht zijn er anderen die weten waar meer te vinden is?

Jos de Kloe
Plaats reactie