Onbekende pastorie

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Onbekende pastorie

Bericht door josdekloe »

Beste lezers,

van Math Ossenforth kreeg ik een vraag voorgelegd waar we het antwoord nog niet op gevonden hebben. Hopelijk weet een van de lezers van dit forum raad. Math schreef:
Ik ben al vele jaren bezig met de genealogie van mijn families (vaders en moeders kant). Zo pakte ik onlangs weer een herinneringsboek op uit 1911, gemaakt ter ere van het bronzen jubileum van mijn oudtante Hendrika Smeeman als zuster Franciscanes, met de naam Soeur Marie. In 1911 zat zij in het klooster in Wassenaar. Haar jongere jaren heeft zij echter gesleten in Zaltbommel. Van die tijd in haar leven weet ik weinig. Het herinneringsboek is gemaakt door medezusters uit het ‘convent Bommel’. Maar het lijkt er ook op dat ze in de pastorie woonde. Ik stuur een viertal pagina’s uit het boek mee die u misschien nader kunt duiden (elders wordt er ook nog gesproken over een pater Heiligers, die op dat moment (1911) kennelijk doodziek is). Ieder brokje informatie over mijn oudtante of haar leefomstandigheden (of de afbeeldingen) is meer dan welkom.


Uit nader onderzoek is al gebleken dat het gaat om Hendrika Anna Maria Smeman, geboren 23-05-1880 te Coevorden, die dienstbode was in Zaltbommel.
(zie: dienstbodenregister 1888-1893 Zaltbommel en dienstbodenregister 1893-1899 Zaltbommel)
Ze woonde in de Oliestraat als dienstbode van de pastoor, vestigde zich 23-5-1893 te Zaltbommel komende van Coevorden, en is weer vertrokken op 11-11-1898 naar Oirschot. Hendrika is vervolgens in Oirschot geprofest.
Waarschijnlijk vertrok ze n.a.v. het overlijden van de pastoor. Van 1885 t/m 1898 was J. P. J. Terstegen pastoor in Zaltbommel. Hij overleed in november 1898. (zie deze artikelen uit deTielse Courant: artikel1l en artikel2 ).

Het raadsel waar we nog mee zitten is een foto in het genoemde herinneringsboek (zie de bijgevoegde foto). Hier wordt gesproken over "De pastorie van Bommel", maar iedereen die de binnenstad van Zaltbommel en de omgeving van de Oliestraat kent ziet direct dat deze foto daar nooit gemaakt kan zijn. Weet iemand waar deze foto dan wel gemaakt is?
tante_in_Zaltbommel.png
tante_in_Zaltbommel.png (666.07 KiB) 330 keer bekeken
Stef
Berichten: 11
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:53 am
Locatie: Zuilichem
Contacteer:

Re: Onbekende pastorie

Bericht door Stef »

Hoi Jos,

Dit huis lijkt meer op de huizen zoals ze die in de achterhoek bouwen.

Weten de zusters Franciscanen toevallig niet of dit een locatie van hen geweest is.
- Onderzoek naar de families Den Tek en Lobregt
- Onderzoek naar bierbrouwerijen in de Bommelerwaard
vergt
Berichten: 47
Lid geworden op: wo jan 21, 2015 3:30 pm

Re: Onbekende pastorie

Bericht door vergt »

Sinds kort beschik ik over een reeks boekjes met oude ansichten van dorpen in en om de Bommelerwaard; Bommelerwaard , Maasdriel, Rossum, Gameren Nieuwaal en Kerkwijk. Daarin heb ik gezocht en niets gevonden, evenmin als in de beide boekjes van Herwijnen en Haaften. Het grootste wat je hier tegekomt is een gebouw van 2 verdiepingen en 5 traveënen. Via het web word je evenmin op het juiste spoor gezet en opvallend is de verwijzingen naar grote gebouwen in engelstalige landen met ruwweg dezelfde proporties. Jammer maar succes verder gr jed
Plaats reactie