Veer Andel-Poederoijen

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
Wietze
Berichten: 1
Lid geworden op: do dec 11, 2008 12:33 pm
Locatie: Andel
Contacteer:

Veer Andel-Poederoijen

Bericht door Wietze »

Voor mijn website ben ik op zoek naar informatie over het veer Andel-Poederoijen. Foto's, documenten, ervaringen, etc.
Stef
Berichten: 11
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:53 am
Locatie: Zuilichem
Contacteer:

Bericht door Stef »

Hallo Wietze

Wanneer moet dit veer gevaren hebben?

Qau informatie kun je eens aankloppen bij de vierheerlijkheden in Brakel. op hun website www.vierheerlijkheden.nl kan ik er niets over vinden.

Stef
- Onderzoek naar de families Den Tek en Lobregt
- Onderzoek naar bierbrouwerijen in de Bommelerwaard
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Hallo Wietze,

in mijn verzameling heb ik vooral aantekeningen van voor 1800.
Dit veer gaat al heel ver terug. De oudste vermelding die ik heb is van 1369. Het gaat dan om het veerrecht te Andel tussen Veenregraaf en de kerk van Rijswijk (dus het recht over een zeker traject van de Maas). In 1558 wordt het aangeduid met "zijnde het veer te Poederoijen, genaamd het veer te Andel".
Het is een leen van de hofstede Altena en de eigenaren/beleningen tot 1648 zijn gepubliceerd in GTMWB 1995, p. 254-255 (leen nr. 90). Als je wilt kun je contact met me opnemen en kan ik je een copie sturen.
Van het vervolg tot 1745 heb ik aantekeningen uit de films van deze leenkamer die op het Nationaal archief in Den Haag in te zien zijn.

Meer recente gegeves/ervaringen heb ik helaas niet voor je.

Wel vond ik in het boekje Andel, Giessen en Rijswijk in Oude Ansichten deel 1, door P. van der Horst, 1974 (uitgever Europesche Bibliotheek Zaltbommel), een foto van dit veer (foto 8).
De foto is gepubliceerd als oude ansicht door de bekende fotograaf Tukker, en zal tussen 1900-1910 moeten worden gedateerd denk ik (al staat dat er niet bij). Aanlegpunt bij Andel was het nog steeds bestaande Veerhuis de Zwaan.

groeten,

Jos de Kloe
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Hallo Wietze,

even een korte aanvulling.
In het laatste nummer van Tussen de Voorn en Loevestein, nr. 135, dec. 2008, wordt op p.9 een getuigenis van de veerman van Poederoijen vermeld in 1763.
De bron wordt niet gegeven, maar via de redactie is dat ongetwijfeld na te vragen bij de auteur.

groet,

Jos de Kloe
Plaats reactie