Corsten Pellen - schout van Zuilichem in de 17e eeuw

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Post Reply
Karen
Posts: 46
Joined: Sat Jun 13, 2009 6:58 am

Corsten Pellen - schout van Zuilichem in de 17e eeuw

Post by Karen »

Corsten Pellen - Schout van Zuilichem
Vanwege zijn functie komt zijn naam veelvuldig voor in de archieven m.b.t. Zuilichem in het algemeen en Constantijn Huygens in het bijzonder.


Maar wie waren zijn (voor)ouders, waar kwam hij vandaan ?


Corsten's naam komt in veel stukken uit de 17e eeuw voor in vrijwel iedere denkbare combinatie van o.m. de (voor)namen Corsten, Corstiaen, Christiaen met toevoeging van o.m. Cortensz, Pellen, Hack, etc.



Corsten's eerste vrouw was Adriaentjen Anthonisdr.

Hun drie dochters worden genoemd in hun testament uit 1643 :

- Catalijntje, getrouwd met Gijsbert Jansz [Verzijl]
- Lijsbeth, getrouwd met Gijsbert Joosten Brant
- Thonisken, getrouwd met Thonis Cornelisz


Rond begin 1651 (her)trouwt Corsten met Wilhelmina van Eijck, dan worden hun huwelijkse voorwaarden genoemd.

In 1652 belooft Anthonis Cornelisz Casteleijn (aan) Corsten Pellen scholtus tot Zulichem "sijnen schoonmoeder te indemneren [... etc.]"

I.m.h.o. is deze Anthonis Cornelisz Casteleijn dezelfde als in het testament van 1643 genoemde Thonis Cornelisz x Thonisken.

Vraag ik me (dus ook nog) af :
Waar komt de (veelvuldig op internet terug te vinden) familienaam "de Rijck" bij Teuntje / Thonisken vandaan ?
Henk de Raad
Posts: 2
Joined: Thu Aug 23, 2012 6:37 pm

Post by Henk de Raad »

Eerst een kleine verbetering: in de akte van 23 febr. 1652 "gelooft" Anthonis Cornelisz Casteleijn "sijnen schoonvader t’indemneren" , dus niet zijn schoonmoeder.

Mijn onderzoek naar Corsten Pellen Hack loopt nog. Hij was schout van Zuilichem van minstens 1625 tot minstens 1652. In 1622 en 1626 komt hij ook voor als heiligegeesthuismeester van Zuilichem.

Ik stam af van Lijsken (Lijsbeth) Corstens. Zij huwde Poederoijen (attestatie van Zaltbommel 24 dec. 1637) met Gijsbert Joosten Brandt, zoon van Joost Woutersz Brandt, schepen en burgemeester van Zaltbommel, schepen in de Hoge Bank van Zuilichem, en van IJken Rutgers van de Poll.

Gijsbert Jansz Verzijl de man van Catalijntje (Lijntgen) Corstens, was rentmeester van het Monnikkenland van minstens 1647 tot minstens 1676 en hij was schepen in de Hoge Bank van Zuilichem 1661-1678.

Er was nog een vierde dochter Jenneken Corstens, die kennelijk overleden is vóór 4 apr. 1643.

Anthonis Cornelisz Casteleijn was plaatsvervangend schout van Zuilichem in 1656 en vanaf 1657 schout van Zuilichem. Zijn vrouw Thonisken (Teuntje) Corstens is overleden vóór 11 dec. 1669, want dan gaat Anthonis in ondertrouw (huwelijk 26 dec. 1669) met Teuniske Janssen Vervoorn, weduwe van Matthijs Maurits en dochter van Jan Splintersz Vervoorn.

Ik heb geen enkele bron gevonden, waarin Thonisken (Teuntje) Corstens"de Rijck" wordt genoemd. In welke bron staat dit ? (NB ik ben niet benieuwd naar een website).
Karen
Posts: 46
Joined: Sat Jun 13, 2009 6:58 am

Post by Karen »

Beste Henk,

Hartelijk dank voor je aanvullingen.


Schoonvader las ik ook in eerste instantie.
Image
Het verschil met de akte erna deed me twijfelen.
Maar nu ik de aktes nog weer eens doorlees, zie ik dat het bij de eerste (inderdaad) toch ook een "v" en geen "m" is.
Image = vollen



Volgens Nadere bijzonderheden betrekkelijk Constantijn Huygens en zijne ..., Volumes 1-2 zou Gijsbert Jansz Verzijl op 07-12-1642 als rentmeester van het Monnikkenland zijn aangesteld :
Den 7 December 1642 hebben wy tot Rentm van Monickeland aengestelt by Acte Gysbert Jansz Verzyl van Zuylichem Deze moest in Maart daaraanvolgende tot borgen stellen Syne schoonvader Christiaen Pellen Schouth lot Zuylichem ende Huybert Mathysz tot Zuylichem


Geen van de websites vermeldt een bron waar men "De Rijck" bij Teuntje Corstens zou hebben gevonden, daarom ben ik zo benieuwd waar men dit op heeft gebaseerd.
Post Reply