stamvader van Wijgerden

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

stamvader van Wijgerden

Bericht door josdekloe »

Dit bericht plaats ik hier op verzoek van de heer van Wijgerden.
met vr. groet, Jos de Kloe
------------------------------------
Mochten de leden van het Forum mij willen helpen,dan heb ik de volgende vraag.

Op een lijst van nabeuren te brakel op 30 Juli 1570 komen ongeveer 80 namen voor,(R.A.Zuilichem.Inv.Nr 153)

Wij probeeren zeedert lange tijd de Vader/Grootvader van Hermen Petersz geb.omstreeks 1615 te Brakel ?? "onze stamvader", te vinden. Hij moet vermoedelijk op deze lijst staan.

Mocht u meer informatie over de Fam.van.Wijgerden willen hebben,dan beveel ik het volgende boek aan;
Stamboom Van.Wijgerden geschreven door mijn broer, Jan.van.Wijgerden wonende te Gouda.

Dit boek ligt in de historische afdeeling van de Bibliotheek van Zaltbommel.

Vriendelijke groeten, Cor.van.Wijgerden.
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Beste lezers,

omdat er nog geen reacties zijn gekomen op deze vraag, heeft dhr van Wijgerden enkele aanvullende gegevens en vermoedens toegestuurd in de hoop dat iemand nu wel een aanvulling voor hem heeft.
Om te beginnen de gegevens van de eerste generaties van Wijgerden te Brakel:
---
Parenteel van Harmen Petersz. van Wijgerden.

Generatie I

I. Harmen Petersz. van Wijgerden, geb. circa 1615, ovl. (minstens 55 jaar oud) na 17 jun 1670, tr. (1) met Stijntje Abrahamsdr. N.N..
is een welgesteld man.
Stelt 16 juni 1670 zijn testament op, samen met zijn 2e vrouw Hendrixken van Rossum.
(archief bank van Zuilichem, inv.nr.186/677).
Zij bezitten land, huis en hoff en boomgaard en andere bezittingen zo als paarden, gereedschappen en andere beesten etc.
haar vader is vermoedelijk: Abraham Pietersz. van Brakel, kapitein vh schip "Arnhem", genoemd in lijst van oorlogsschepen in 1628.
Uit dit huwelijk 2 kinderen:
1. Abraham Hermensz., geb. voor 1640, volgt IIa
2. Stijntje Hermans, geb. te Brakel [ge] op 24 jan 1641, volgt IIb 

Harmen Petersz. van Wijgerden, tr. (2) met Hendrixken Hendrix van Rossum, dr. van Hendrick van Rossum en N.N., ovl. na 17 jun 1670.
maakt 17 juni 1670 samen met haar man haar testament op.
Uit dit huwelijk 3 kinderen:
1. Stijntje Hermans, ovl. na 27 jan 1672.
kan 4-4-1681 haar naam niet schrijven.
is ge tuige bij de doop van Hendrick, zoon van Willem Hendrix van Rossum en Geurtje Geritse Salm
is getuige 27-1-1672 bij doop van Stijntje, dr. van Abraham Hermans en Engeltjen Teunis van Willigen.
2. Peter Hermans, geb. op 9 nov 1645 aannemend dat hij meerderjarig is (24 jaar) in 1672, ovl. (26 jaar oud) op 2 apr 1672, tr. (25 jaar oud) te Zuilichem [ge] op 16 sep 1671 met Martijntje Joosten van Wijnbergen.
woont na 1671 te Zuilichem.
genoemd 2-4-1672 als voogd van de onmondige kinderen van Willem Hendrix en Geurtje Gerritse.
kan 4-4-1681 zijn naam niet schrijven.
Aangecomen als lidm. te Brakel op 26-3-1687 met zijn vrouw Martijn.
Aangecomen als lidm. te Brakel op 26-3-1687 met haar man Peter Hermans.
haar zuster Jenneke Joosten van Wijnbergen, tr. Arien Cornelis Versteegh. Uit dit huwelijk geen kinderen.
3. Arien Hermensz., geb. op 8 apr 1649, volgt IIc 

Generatie II

IIa. Abraham Hermensz. van Wijgerden, zn. van Harmen Petersz. van Wijgerden (I) en Stijntje Abrahamsdr. N.N., geb. voor 1640, tr. (minstens 21 jaar oud) (1) te Brakel [ge] op 14 apr 1661 met Grietjen Sanders.
jm. van Brakel, won. te Brakel (1661).
jd. van Aalst, won. te Brakel.

Abraham Hermensz. van Wijgerden, tr. (minstens 24 jaar oud) (2) te Brakel [ge] op 21 aug 1664 datum niet ingevuld volgens index sa B'waard. Akte ingeschreven tussen 17-4-1664 en 30-10-1664 met Engeltjen Teunis van Willigen.
jd. van Brakel.
Uit dit huwelijk 5 kinderen:
1. Grietjen Abrahamsdr., ged. te Brakel [nb] op 21 jun 1665, volgt III
2. Stijntje Abrahamse, ged. te Brakel [ge] op 27 jan 1672 (getuige: Stijntje Hermans).
3. Teunis Abrahams, ged. te Brakel [ge] op 27 jan 1667 (getuigen: Cornelis Teunissen en Annecken Wouterssen).
4. Jenneken Abrahams, ged. te Brakel [ge] op 18 okt 1674 (getuige: Neelke Willem Wouters).
5. Herman Abrahams, tr. te Brakel [ge] op 30 okt 1700 met Jenneke Andriese van Dale.
jm. van Brakel.
jd. van Brakel. Uit dit huwelijk geen kinderen.

IIb. Stijntje Hermans van Wijgerden, dr. van Harmen Petersz. van Wijgerden (I)   en Stijntje Abrahamsdr. N.N., geb. te Brakel [ge] op 24 jan 1641, otr. (29 jaar oud) te Brakel [ge] op 12 jun 1670 de datum is van de eerste huwelijksaankondiging met Engelbert Ariens van der Zee.
jm.van Brakel en won. te Brakel.
jd. van Brakel en won. te Brakel.
Uit dit huwelijk 2 dochters:
1. Hendrijne.
2. Maijken.
haar 2e kind geb. 1-1-1702 is genaamd Stijntje.

IIc. Arien Hermensz. van Wijgerden, zn. van Harmen Petersz. van Wijgerden (I) en Hendrixken Hendrix van Rossum, geb. op 8 apr 1649, otr. (25 jaar oud) te Brakel [ge] op 4 apr 1675 de datum is van de eerste huwelijksaankondiging met Teuntje Jacobs van Willigen, dr. van Jacob Jansz. van Willigen en N.N..
jm. van Brakel.
lidm. te brakel 26-3-1687.
betrekt de boerderij van zijn ouders.
kan 4-4-1681 zijn naam niet schrijven.
Uit dit huwelijk een zoon:
1. Herman Ariense, geb. op 6 feb 1676, tr. met Neelken Aerts Valckhoff.
haar zuster Anneke Aerts Valckhoff, tr. de schout Anthony de Faquert.

Generatie III

III. Grietjen Abrahamsdr. van Wijgerden, dr. van Abraham Hermensz. van Wijgerden (IIa) en Engeltjen Teunis van Willigen, ged. te Brakel [nb] op 21 jun 1665 (getuigen: Jan Antonis en Elsken Sanders), tr. (ongeveer 29 jaar oud) te Brakel [ge] op 3 feb 1695 met Aert Lodewijckse van der Heijden/van der Meijden.
jm. tot brakel.
jd. tot Brakel.
genoemd naar de 1e vrouw van haar vader.
Uit dit huwelijk een dochter:
1. Stijntje van der Meijden, geb. op 12 feb 1698.

---
De heer van Wijgerden heeft de volgende vermoedens:
---
-de oudste generaties van Wijgerden waren mogelijk Rooms Katholiek
-de stamvader Harman Petersz. was mogelijk een (achter)kleinzoon van Egbert ter Brugghe, pastoor te brakel, en Elysabeth Ghijsbertsdochter van Brakel. Maakt zijn testament in 1564 (Inv.nr 1 hoge bank van Zuilichem.)

Wie heeft aanvullingen of bewijs voor of tegen deze vermoedens?
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

zie voor gegevens van Wijgerden ook dit topic:
http://forum.hkbommelerwaard.nl/viewtop ... =wijgerden
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

een kleine aanvulling:
00.08.1671 Peter Hermans j.m. van Brakel met Martijntjen Joosten j.d. van Isighem beijde wonende. [De weergegeven datum is de datum van de eerste huwelijksaankondiging te Brakel].
zie deze scan

Zij kan dus niet dezelfde zijn als de Martijntje van Wijnbergen, vrouw van Jan Pauwelsz. die in 1641 en 1653 een kind te Well laat dopen.
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Beste lezers,

het vermoeden dat er een relatie bestond tussen Egbert ter Brugghe, pastoor te Brakel, en de familie van Wijgerden (zoals hierboven geschreven) blijkt niet correct.

De heer van Wijgerden emailde mij deze week hierover het volgende:
---
De onderstaande will van Emmichgem Hendrick ter Bruggen dochter, bewijzd dat jij gelijk heb, en dat inderdaad Egbert ter Brugge zijn kinderen de Fam.naam Ter Bruggen gaf.

Hij had dus drie kinderen een dochter genaam Jutgen en Jutgen had twee broers genaamd Jan en Ghijsbert. (Jan is vernoemd naar de vader van Egbert en Gijsbert is vernoemd naar de vader van Elysabeth Ghijsbersdochter)
Dus met mijn vermoeden dat Herman Petersz en Arien Petersz de zoonen waren van Egbert ter Brugghe, zit er lekker naast,ik heb er een hoop werk van gemaakt en niets berijkt.

bron:
http://www.kunstpedia.com/articles/new- ... tml?page=7

doc. no. 13
28-5-1595
Will of „Emmichgen Hendrick ter Bruggen dochter" (Emmichgen daughter of Hendrick ter Bruggen). Among her heirs she appoints „Jutgen Egberts ter Bruggendochter" (Jutgen daughter of Egbert ter Bruggen) and „Jan ende Ghysbert ter Brug haer broeders... Legateerde noch zij testatrice Henrick des voornoemden Jan ter Bruggen soon hondert ende vifftich gulden..." (Jan and Ghysbert her [Jutgen's] brothers... testatrix further bequeathes one hundred and fifty guilders to Henrik son of the aforementioned Jan ter Bruggen...).
Stadsarchief II inv. no. 3242, Minuten op de registers van Transporten en Plechten 28-5-1595. (Stadsarchief Utrecht.)
jan van willigen
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jan 10, 2010 3:11 pm

fam Wijgerden , oude vraag 2009

Bericht door jan van willigen »

Beste Cor,

Voor het onwaarschijnlijke geval je deze nog niet geraadpleegd zou hebben, biedt de leenkamer van Brakel (Gelders Archief 0379/850-852) wellicht nog een invalshoek. Op de lijst naburen van Brakel 1570 worden verschillende Peters vermeld, maar geen context.

Leenakte 16-1-1666: "Huis en hoff groot anderhalff hondt in den gerichte van Braeckel gelegen soo binnen als buijten dijcks" komt van Herman Peetersen (van Wijgerden, bij de overdracht aanwezig) op Huijbert Jansen (van Willigen) O: Cornelis Goertsen, W&Z Cornelis Vernoij, N: Vrouwe van Brakel

Desgewenst kan ik de afbeelding toesturen.

Met vriendelijke groet,
Jan van Willigen
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

op verzoek van dhr van Wijgerden plaats ik hierbij het volgende antwoord:
---
Beste Jan,

Ten eerste bedankt voor je E-Mail,voor deze informatie die je gevonden heb,heb ik veel belangstelling.
Ik heb op mijn Comp.verzocht dit gelders archief te verkrijgen,maar dit is niet gelukt,dus zou ik graag een afbeelding ontvangen. Volgens eerder gevonden info.is deze Huijbert Janssen van Willigen toendertijd Gerechtsman te Brakel.En Cornelis Vernoij schepen te Zuilichem/Brakel
Dus heb ik het gevoel dat Huijbert hier optreed als een tussen perzoon en dat Huijbert later dit Huis en Hoff. Etz weer uitgeeft aan iemand anders. Ik heb hier het gevoel, dat dit is vermoedelijk Abraham Hermans, deze is een zoon van Herman Petersz uit zijn eerste Huwelijk met Stijntje Abrahams. De vermoedelijke vader van deze Stijntje, is Abraham Wouters, woonende te Aalst.
Hopelijk zit ik hier op het goede pad,en dat je gevonden Info.hier op een antwoord geeft.

Met vriendelijk groeten, Cor van Wijgerden.
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

de volgende informatie geplaatst op verzoek van dhr. van Wijgerden, medegedeeld per email op 16-Dec-2012:
---
Beste Jos,

Naar lang gezocht te hebben, met mijn broer Jan van Wijgerden, zijn wij ten lange laatste tevreeden met de onderstaande gegevens over de herkomst van onze Fam. Dus kloppen wij weer aan je deur,en vragen wij dat je de gegevens geplaats op het Genealogiesche Forum Historische Kring Bommelerwaard te wijzigen. Nogmaals bedankt voor de tijd die je ons gegeven heb.

Ouders en familie van onze stamvader Harmen Peters

Peter Aerts geb. omstr. 1567 en overl. voor okt. 1617 huwt omstr. 1602 met Jenneken Hermans (ook genoemd Jenneken Peter Aerts). Geb. omstr. 1578. Overleden na okt. 1647.

In het testament van Jenneken Hermens 17 okt. 1647 worden de erven genoemd n.l. haar beide zonen Aert Peters, Harmen Peters en Peter Galdens de zoon van haar dochter Jenneken Peters.

Uit dit huwelijk:
1. Jenneken Peters van Wijngerden geb. omstr. 1604 te Aalst in de Bommelerwaard en
overleden voor 1638.
Huwt (1) met onbekende. Uit dit huwelijk alleen Peter Galdens.
Huwt (2) omstr. 1628 met Jan Wouters weduwnaar van Lijsken Wouters.
Jan Wouters en Jenneken Peters hebben in een testament van 4 okt. 1636 bepaald dat na het het overlijden van een van beide de ander erft.

2. Aert Peters geb. omstr. 1605 te Aalst, huwt omstr. 1630 met N.N.

Uit dit huwelijk:

2.1. Peter Aerts van Wijngarde geb. omstr. 1631 te Aalst huwt omstr. 1655 met
Dirksken Peters van der Ned. Geboren omstr. 1633.
Zie ook het testament van Peter Aertse van Wijngerden van 20 maart 1683 (blz. 35).

Uit dit huwelijk:

Hendersken Peters en Aertgen Peters van Wijngerden beiden geboren te Aalst.

3. Harmen Peters van Weijgerde geb. omstr. 1608 te Aalst ( onze stamvader) en overleden voor april 1681

Huwt (1) met Stijntgen (Abrahams?) omstr. 1637 te Brakel.

Uit dit huwelijk:

1. Abraham Hermens geb. omstr 1638 te Brakel. Zie blz. 147 boek “Stamboom van Wijgerden”.

Huwt (2) met Hendersken Hendriks van Rossum geb. omstr. 1615 en overl. omstr. 1681.

Uit dit huwelijk Zie “Stamboom van Wijgerden”:
2. Stijntje Hermens gedoopt 24 jan 1641
3. Peter Hermens gedoopt 9 nov. 1645 en
4. Arien Hermens gedoopt 8 april 1649 allen te Brakel.

Harmen Peters wordt voor het eerst te Brakel aangegeven op 26 juli 1626. Hij verkoopt samen met Egbert Ariens land tot Aalst voor elk de helft in de “Pape Weijven”.

Met vriendelijke groeten, Jan en Cor.van.Wijgerden

P.S

Verder tot je E-Mail gedateerd 14/05/2012 Leenboek van Uitwijk: Het blijkt nu dat de naam van Wijngerden.Zedert lange tijd gebruikt werd. Ook de naam Wingerden blijkt afkomsteg te zijn van deze Stam.

Blijkbaar Wijngerden is in de volksmond Wingerden.
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

de volgende informatie geplaatst op verzoek van dhr. van Wijgerden, medegedeeld per email op 17-Dec-2012:
---
Beste Jos

Onderstaan stuur ik je als informatie,ik voel dat je mischien dit wel interessant zal vinden. Zo als je kan zien heb ik uren en weeken in de Geloftensignaten in de Bank van Zuilichem gezocht,en hebben wij ten einde een antwoord gevonden. Nog maal bedankt, dat jij mij naar deze informative over de Geloftensignaten van de Bank van Zuilichem gestuurd heb,het heeft mij uren zoet gehouden.

Met vriendelijke groeten. Cor



1577—1592 --bladz. 154---- 1588-- Geloften Bank van Zuilichem.

Peter Aerts de Stamvader van de van Wijngerden’s en van Wijgerden’s verschijnt voor de eertste keer in een land transactie te Aals. Hij is dan ongeveer 21 jaar oud. Dus Geb +/- 1567. Er staat hier geschreven, Peter Aerts naast gelegen Hendrik Hermans te Aalst, de vrouw die hij later trouwde,was genoemd Jenneken Hermans,dus vermoedelijk een zuster van deze Hendrick.

Hij troude met haar omstr. 1602 dus was hij al in 1602—geb. +/- 1567---= 35 jaar oud.

Peter Aerts stief in 1616 en in de 14 jaren dat hij getrouwd was met Jenneken Hermans verscheenen er drie kinderen,

Genaamd–Jenneken Peters Geb. +/- 1604-- Peter Aerts Geb.+/-1605—en de Stamvader van de van. Wijgerden’s-- Herman Peters geb +/- 1607.----- Zie-- 1646—1656 Geloften Bank van Zuilichem Bladz. 60/61-- 10 Oct--1647

Na de dood van Peter Aerts vertrok Jenneken Hermans,met haar drie kleine kinderen,naar Brakel en huurde aldaar Huis en Hoff voor Zes Gulden en 5 stuivers per jaar.---- Zie -1593—1618 Geloften Bank van Zuilichem Pagina 395-- Oct.1617 (rechts onder aan)

Zie ook –1665—1680 geloften bank van Zuilichem Bladz—62 –-27 Juni 1667,hier blijkt dat dit huis nog steeds bij de Fam gehuurd word,want Herman Petersz onze Stamvader betaald ook hier nog zes guldens en 5 stuivers voor dit huis en hoff per jaar.

1618---1625—geloften Bank van Zuilichem bladz56/57 --26—Mei--1620

Hier verscheen de vader van Peter Aerts,genaamd Aerts Peterz, bij proxy ?? ,en regelde hij een en ander voor Jenneken , hier genoemd Jenneken (Peter Aerts) In plaats van Jenneken Hermans Wed.van Peter Aerts.Het ziet er volgens mij meer uit als een testament van Aerts Petersz.

De zoon van Peter Aerts,Aerts Petersz is in 1620 slechts, geb.1605, slechts 15 jaren oud,dus zal hier niet optreeden als een proxy, en de vader van Peter Aerts Geb. +/-1547 zou dan +/- 73 jaar oud geweest zijn, mogelijk maar ???.Treed hier een ander Fam.lid op als Proxy ??

1634---1645—geloften Bank van Zuilichem Bladz 304/305-- 30 Dec 1644

Hier blijkt dat Huis en Hoff etc, niet verkocht werd toen Jenneken Hermans vertrok naar Brakel.Het volgende staat hier geschreven in een land transactie te Aalst; De Erfgenaamden van Zal. Peter Aerts ten Oosten en Abraham Wouters ten noorden;deze Abraham is de vermoedelijke vader van Stijntje Abrahams, welke later trouwde met Herman Petersz onze stamvader ,Uit dit huwelijk een zoon Abraham Hermans en bij de Geb. van twee van zijn kinderen trad een Wouters op als getuige.



.1646—1656-- geloften Bank van Zuilichem Bladz 60/61 10 Oct 1647.

Hier blijkt dat Jenneken Hermans,van uit Brakel terug gekeert is naar Aalst, en woond bij haar oudste zoon,Peter Aerts,en zij schrijft hier haar Testament.Hier uit blijkt dat haar oudste zoon,Peter Aerts,tot haar dood gebruik zal maken van Huis en Hoff etc ,en naar haar dood alle goederen moeten verdeeld worden onder de genoemde kinderen, Peter Aerts.en een Kind van Jenneken Peters haar dochter, genaamd Peter Galdens en Herman Petersz onze stamvader,dus ieder een derde deel

Nu zullen wij nog even kijken naar hoe de kinderen van Peter Aerts en Jenneken Hermans verwant zijn met de Fam.van.Wijgerden, ten eerste beginnen wij met Aerts Peters de oudste zoon van hen;

Deze Trouwde met NN tot heden heb ik nog niet een testament, of iets van belang gevonden. Wel verschijnt hij veele maalen in land transacties te Aalst en word hier aangegeven als landbezitter.

Wij weeten echter dat uit zijn huwelijk een zoon geboren is genaamd Aerts Petersz van Wijngerden, 1681—1705-- Geloften Bank van Zuilichem-- Bladz 35-- 20 Maart 1683

In het bovenstaande stuk maakt Peter Aerts van Wijngerden en zijn vrouw Dercksken Peter van der Ned een testament,zij zijn woonachtig te Aalst ,vermoedelijk in het huis van zijn vader.Hier staat te lezen dat Peter Aertsz van Wijngerden en Dircksken Peters van den .Ned, hebben twee Dochters genaamd; Hendersken Peters en Aertgen Peters van Wijngerden.

Onder staande Jenneken Peters van Wijngerden Gehuwd met Jan wouters, komt ook voor in het bovenstaande testament,van Peter Aerts van Wijngerden en Dercksken Peter van der Ned

Nu komen wij bij de dochter van Peter Aertsz en Jenneken Hermans.

Jenneken Peters van Wijngerden geb. omstr. 1604 overleden voor 1638.

Huwt (1) met ?? Galdens. Uit dit huwelijk alleen Peter Galdens.

Huwt (2) omstr. 1628 met Jan Wouters weduwnaar van Lijsken Wouters.

Jan Wouters en Jenneken Peters hebben in een testament van 4 okt. 1636 bepaald dat na het

het overlijden van een van beide de ander erft.



Wij gaan nu verder met het derde kind van Peter Aerts en Jenneken Hermans,

Herman Peters,de stamvader van de, van Weijgerde.,van. Wijngerden,en later van Wijgerden.’s ------ Wij weeten dat de kinderen van Peter Aerts en Jenneken Hermans groot gebracht werden in Brakel, zie -- 1593----1618—Geloften Bank van Zuilichem –Bladz 395 --Oct 1617.

Vanaf 1617 tot ongeveer 1646 was Jenneken Hermans woonachtig te Brakel.

Hermen Peters van Weijgerde geb. omstr. 1607 onze stamvader.wordt voor de eerste maal te Brakel aangegeven op 26 juli 1626. Hij verkoopt dan samen met Egbert Ariens land tot Aalst voor elk de helft in de “Pape Weijven”..

Uit het eerste Huwelijk ongeveer 1638, van Herman Peters van Weijgerde/later van Wijgerden en Stijntje Abrahams,( Wouters);Een zoon

Abraham Hermens geb.+/-1638 te Brakel

Uit het tweede huwelijk ongeveer 1640 van Hermen Petersz van Weijgerden met Hendersken.Hendrix van Rossum. Zuster van Willem Hendrix van Rossum. Werden de volgende kinderen Geb.

Stijntje Hermens 24 Jan 1641 te Brakel--- Peter Hermensz—9 Nov 1645 te Brakel--- Arien Hermensz 8 April 1649 te Brakel.

Met vriendelijke groeten ----Cor

Mijn broer Jan van Wijgerden heeft een en ander voor mij vertaald en heeft dingen die ik gevonden heb,en die niet van belang zijn er uitgegooied.

P.S. Onder infloed van Neelken Aerts Valkhoff , getrouwd met Herman Ariense van Weijgerde, en haar dochters Teuntje en Willemke werd de naam van.Weijgerde +/- 1735 veranderd tot van Wijgerden.
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

de volgende kleine aanvulling geplaatst op verzoek van dhr. van Wijgerden, medegedeeld per email op 18-Dec-2012:
---
Bij de geboorte van Neelte van Dalen 23 Maart 1738 te Brakel trad Neeltje Valckhoff op als getuige,
En Schreef hier, (Neelje Valkhoff nu van Wijgerden).---Bladz 29 Stamboom van Wijgerden.
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

de volgende kleine aanvulling geplaatst op verzoek van dhr. van Wijgerden, medegedeeld per email op 28-Dec-2012:
---
Geloften Bank te Zuilichem voor het jaar—1570-- bladz 16 nabueren te Aalst die borg voor elkaar staan Juni 1570;

Onder aan deze Lijst vind je Herman Petersz—Aert Petersz—Jan Petersz-- Theunis ?? Petersz

Aert Petersz is dus de Vader van Peter Aerts welke getrouwd was met Jenneken Hermans.—Dus het was inderdaad Aert Petersz, welke een en ander uitzocht voor Jenneken Hermans. Anno 1620.
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Op verzoek van dhr van Wijgerden plaats ik het volgende bericht:
---
Na de laatste gegevens die je plaatste op het forum bleef mij nog eenige vragen over. Al de onderstaande gegevens komen uit de Geloftesignaten Bank van Zuilichem
Jenneken Hermans –Wed.van Peter Aertsz Pagina 395- Oct -1617 huurd huis en Hoff te Brakel thyns 6 Guld.5 Stuivers. Deze Thyns moet jaarlijks betaald worden aan Bertgen Wincken wed.van Hubert Willems
Mijn vraag wie is Bertgen Wincken?

De vermoedelijke vader van Peter Aertsz,Aerts Petersz verschijnt bij proxy Bladz 56/57 1618 en regeld een en ander voor Jenneken Peters Aerts Wed.(Jenneken Hermans) wed. Peter Aerts. Mijn vraag was, is deze Aerts Petersz inderdaad de vader van Peter Aertsz, en zou het mogelijk zijn om een generatie verder terug te komen.
Eventuele aanvullingen voor het onderstaande zou ik gaarne ontvangen..


Deze Aert Petersz geb. omstreeks 1544,gehuwd omstreeks 1568 met NN Aert Petersz verschijnt op Bladz 22 –1578 als nabuur te Aalst Verder Verschijnt Aert Petersz in een testament op Bladz 111--1584.
Kinderen uit dit Huwelijk van Aert Petersz en NN-
-Arien (aris) Aerts A.1—Peter Aerts A.2--Jan Aerts.A.3
----------------------------------------
A1.Arien(Aris) Aerts geb omstr.1572 en overleden omstr. 1617 gehuwd omstr. 1595 met Hubertgen.Willems De ouders van van deze Hubertgen Willems zijn Hubert Willems en Bertgen Wincken Wonende te Aalst
Ook Arien( Aris) Aerts betaald 6 Gulden en vijf stuivers thyns uit zij huis te Aalst aan Bertgen Wincken weduwe Hubert Willems.
Bladz.-403-6 April 1618. Hubertgen Willems vrouw van Arien(Aris) Aerts Zal.A.1, Verdeeld zijn land naar zijn dood aan beide zonen Egbert Ariens en Arien Ariens. Bladz 34 Juli—1626. Egbert Ariens verkoopt samen met zij neef Harman Petersz (Onze Stamvader) land te Aalst ieder de helft.
Bladz.57—18 Juni 1620 Bertgen wed, Arien Aerts, koop drie Morgen land voor haar jongste zoon Aert (Arien) Ariens.
Kinderen uit het huwelijk:van Hubertgen Willems en Arien (Aris) Aerts A.1
-------------------------------------------------
A1.1 Egbert Arien geb.omstr.1596 en overleden omstreeks 1633 Geh..omstr.1620 met Eriken(Egberts) Meurs overl. Begin 1631
Kinderen uit dit Huwelijk; A.1.1.1 Aertgen Egberts gehuwd met Matthijs Mathijs de Man A.1.1.2 Lijntgen Egberts gehuwd met Wouter Willems A.1.1.3 Arien Egberts ---gehuwd met Ariken Egberts Bladz 264-24 Dec 1643-- Arie Egberts koopt land te Aalst A.1.1.4 Meus Egberts
Bladz 250—3 Mei 1631 Egbert Ariens en de vier onmondige kinderen bij Erika Meurs Bladz 300—16 April 1633 Voogden van de onmondige kindren, Willem Egbert en de Peter Meurs broer van Eriken Meurs. Bladz 316 –14 November. 1633 Willem Egbert oom van de onmondige kinderen van Egbert Ariens en Peter van Meurs broer van Eriken van Meurs. Bladz 220/221 18 Maart 1642 Testament van Ariken Egberts huisvrouw van Arien Egberts A.1.1.3 Ergenamen; Peter Meurs- Arien Jans- Aertgen Egberts, Haren jongste broer Meus Egberts— Lijntgen Egberts-- Aertgen Egberts..
------------------------------------------------------------
A.2 [correctie:] Peter Aertsz en Dercksken Peters van der Ned
[was eerst: Peter Aerts en Jenneken Hermans.] Deze gegegens staan reeds aangegeven op het Forum, date Jan-3-2013 Echter moeten wij hier een verandering aan brengen.
Bladz 233 --Oct.—1649 Testament van; Harsken Peters van Wijngerden dochter van Peter Aerts van Wijngerden. Haar zuster Aeljen Peters van Wijngerden, haar enige efgenaam. En haar Half zuster Jenneken van Wijngerden wed. Jan voor de Wint. Dit beteekend dat Peter Aerts van Wijngerden eerder getrouwd was met NN En had een dochter met deze vrouw genaamd Jenneken van Wijngerden. En met zijn tweede vrouw had hij Harsken Peters en Aeltjen Peters van Wijngerden.
-------------------------------------------------------------------
A.3 Jan Aerts(Ariens) geb. omstreeks 1580 Gehuwd omstr. 1604 met Jooske ???
Bladz. 207/208 16 Aug 1630 Testament van Jan Ariensz en zijn vrouw Joosken ????? Zij maken hier al hun bezittingen over aan Jan Dirksz welke naar hun dood deze goederen weer zal uitdeelen aan hun kinderen, er is hier sprake dat zij 4 kinderen geprocreert te hebben. Geen namen worden vermeld. Bladz 289 2 Nov. 1632 Jan Ariens verkoopt huis en hoff en boomgaard te Aalst genaamd Den Poll. Hier worden drie kinderen vermeld Gerard Jans te Zuilichem en Arien en Gijsbert Jans te Aalst het vierde kind is vermoedelijk Janni Jans gehuwd met Peter Meurs.
Uit dit huwelijk Arien Jans geb omstr.1605 wonende te Aalst --Hamblock
Bladz.200 -20 Maart 1624 -- Arien Jansz zoon van Jan Ariens te Aalst. Heeft beloofd Bertgen Wincken thyns 25 gulden te betalen. .
Bladz 200 20 Maart 1665 Jan Ariensen Meyken Jans tot Aalst Huisvrouw . Bladz 13 30 Mei 1665. Mayken Jans jonge dochter van Brakel heeft beloofd Peter Geritsen van Meurs te Gorinchem ThijnsEnz.Tussen Arien Jansz ??? (Dit kan ik niet helemaal goed lezen.)
Ik heb niet naar verdere nazaten gezocht ,van Jan( Aerts) Ariens er zijn te veele van hen.
Laatst gewijzigd door josdekloe op za nov 09, 2013 10:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
azuiderent
Berichten: 3
Lid geworden op: do aug 01, 2013 8:43 am
Locatie: Steinhausen, Zwitserland
Contacteer:

Bertgen Wincken

Bericht door azuiderent »

Ik kom Wincken vaak als voornaam tegen, vermoedelijk van Wijnand. De vraag is of het bij Bertgen Wincen om een patroniem gaat of om een achternaam.
Verder lijkt thijns betalen hier te betekenen dat van huur of pacht sprake was. Ik ken de gewoonten in de Bommelerwaard op dit gebied niet, maar thijns was in Holland een verplichting aan de leenheer. Ook kom ik gevallen tegen, waar over gekocht land ook nog thijns betaald wordt volgens een oud recht. De vraag is wat hier met de thijns wordt bedoeld. Dit kan wellicht tot de tracering van Bertgen Wincken bijdragen.
Arnold Zuiderent
www.zuiderent.ch
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

nog een verdere aanvulling van de heer van Wijgerden uit de bank van Zuilichem:
----------------------
Bladz 35-20-Maart—1682

Testament van Peter Aerts van Wijngerden nabuur te Aalst,en Dirksken Peters van der Ned Echte luiden.

En nu komt er een Lijn,die ik niet gezien had.!!

Jenneken Peters van Wijngerden geprocreert bij Lijsken Wouters in een voorgaand huwelijk,deze Jenneken Peters van Wijngerden is getrouwd met Jan Wouters.

Kinderen geboren uit het tweede huwelijk Handersken en Aertgen van Wijngerden.

Bladz 233—Oct—1694-Testament van Handersken van Wijngerden, hier blijkt haar half zuster, Jenneken Peters getrouwd te zijn met Jan Wouters voor de Wint.
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

en nog een verdere aanvulling over de relatie tussen de families van Wijgerden in de Bommelerwaard en het land van Altena. Ook dit werd ingezonden door de heer van Wijgerden, en de meeste verwijzingen zijn naar de bank van Zuilichem:
-------------------------------------------
Geachte Forum leeden,uiteindelijk heb ik de Fam’s van ons te Giessen en Rijswijk uit gezocht, onderstaan zijn deze gegevens, ik kijk voorwaard naar eventuale verbeeteringen.

Met vriendelijke groeten Cor van Wijgerden.

Later toegvoegd.dat alle onderstaande gegevens zijn te vinden in de GelofteSignaten van de Hooge Bank van Zuilichem---Zaltbommel.

Als volg; Bladz—Maand—Jaar.



Jan Aertsz(ariensz) Geb omstr 1580 te Aalst

Baldz 112 –1 maart 1622 word Jan Ariens ten Oosten vermeld in a land transactie te Aelst

Bladz 121 –21 Aug 1628 Jan Ariens word vermeld in a landtransactie te Aalst (Aelst)

Bladz 207/208 16 Aug 1630 Testament van Jan Ariens en zijn vrouw Joosken ??

In dit testamnent maken zij al hun roerende en onroerende goederen over aan Jan Dirks,deze zal later naar hun dood deze goederen verdeelen onder de kinderen,ook word hier aangegevn dat Jan Ariens en Joosken 4 kinderen geprocreet hebben.

Bladz 289--2 Nov. 1632 Verkoopt Jan Ariens huis en hoff genaamd den Poll etc te Aalst.

In deze transactie word vermeld dat hij drie zonen heeft Geraard Jansen te Zuilichem,en Arien en Gijsbert Jansen te Aalst verder heb ik ook nog een dochter gevonden Janni Jansen

Bladz—56—26 Aug—1636 voor info. over Janni Jansen.

Gijsbert Jans (haar Broer) en de Gijsbert Meurs als Oomen van de onmondige kinderen van Zal.

Peter Meurs en Janni Jans te Aalst.

Bladz 10—21 April—1634

Jan Ariens te Aalst thyns brieven drie en fijftg gulden etc.etc. hij word in deze land transactie tweemaal vermeld.

Verder voor info.Bladz 258-- 28 Juni 1654-- Erfgenamen van Gijsbert Jans en Lijntjen Thijs te Aalst



Arien Jansen Geb.omstr.1605 te Aalst

Bladz 200-- 20 Maart 1624 Arien Jansen nabuur te Aalst heeft beloofd Bertgen Wincken

Thyns 25 gulden te betalen.

Bladz 202—5 Mei-1630 Arien Jansen Hamblock te Aalst

Bladz 293 14 Juli 1644 Arien Jansen te Aalst zoon van Jan Ariensz (aerts)

Baldz 32—Jan 1667 –Mayken de vrouw van Arien Jansen word hier aangegeven als boedel

Houdster van Arien Jansen.



Jan Ariens Geb.omstr. 1635 te Aalst.

Bladz.177 –11—Juni—1663, Jan Ariens ten westen Aelst koopt halve hond hopland thyns 6 gulden 5 stuivers.

Bladz .15/16—15 Juni 1665 Jan Ariens als man en de member van Meyken Jans betaald pacht

Voor de jaren 1651/1654/1655/1656/1657/1658 Honderd Gulden,gelegen in de Koeyweert te Aalst

Na deze transactie is er niets meer te vinden over Jan Ariens te Aalst

Zijn zoon Arien Jansz is vermoedelijk geb.anno 1660 te Aalst.ook over hem kan ik niets vinden

Mijn broer Jan welke het boek Stamboom van Wijgerden geschreven heeft, gaf mij de volgende Informatie die hij gevonden had in de Archieven van St Hertogenbosch.

Hieruit volgens mij blijkt dat Jan Ariens en zijn vrouw met hun zoon Arien Jansen Geb 1660- verhuist zijn naar Giessen N.B-- Land van Altena. “Omstreekt 1666 na dat zij hun schulden betaald hebben.”



Deze Arien Jansen geb.omstr. 1660 had een zoon Jan Ariens geb.omstreeks 1684 te Giessen.

Jan Ariens van Wingerden geb omstr. 1684 te Giessen huwt te Uitwijk op 10 Mei 1711 te Uitwijk

met Maaijken Leendertze de Man Jonge dame van UItwijk.Zij overlijd eind April 1751 te Uitwijk.

Jan Ariense verhuist van uit Uitwijk naar Giesen op 15 December 1751

Uit het bovenstaaande huwelijk zijn 6 kindren geboren.Een van hen is genoemd Arien jans van Wijngaarden.

Deze Arien Janse van Wijngaarden ged. Uitwijk 5 Maart 1716 .Trouwt te Brakel op 20 Sept 1738,

Als Arien Janse van Weijgerden met Maaiken Dirks Heijmans j.d geb. Omstr. 1720 te Brakel.

Note; Arien Janse van Wijngaarden gebruikte de naam Arien Janse van Weijgerden bij zijn

Huwelijk met Maaijken Dirks Heijmans.

In een stuk gedateert 1736 te Brakel,zie stamboom van Wijgerden Bladz 26 staat te lezen,

Neelje Aerts Valckhoff,weduwe van Herman Arise van Weijgerde.

Deze Neelje Aerts Valkhoff anno 1738 besluit dat wij nu naam van Wijgerden zullen dragen.

Bij de latere nazaten van Jan Ariense van Wingerden komt ook de naam van Wijgerden voor !!!

Dus uiteindelijk naar lang zoeken kunnen wij nu zeggen dat de fam’s wonende te Giessen,en Uitwijk etc.Stammen af van Aert Petersz geb.omstr. 1544 te Aalst.

Deze had drie zonen Jan Aertsz(Ariens) Peter Aertsn en Arien (Aris) Aertsz
Plaats reactie