Info gezocht over Peek de Noo

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
Herman van Boxtel
Berichten: 3
Lid geworden op: di okt 22, 2013 10:35 pm
Locatie: Rosmalen

Info gezocht over Peek de Noo

Bericht door Herman van Boxtel »

Hallo,

Ik ben op zoek naar meer informatie over Peek de Noo van het Heust, hij zou in de oorlog pilotenhelper zijn geweest en daar zou ik graag meer van weten.
Iedereen die me wat meer kan vertellen, kan contact met me opnemen.

In ieder geval bedankt voor de genomen moeite.

Groet Herman
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

Hallo Herman,

iets meer informatie zou wellicht helpen.
In welke plaats/plaatsen was deze persoon actief en welke jaren?
Ken je bronnen/boeken/artikelen waarin over hem geschreven is?

Groeten,

Jos.
Herman van Boxtel
Berichten: 3
Lid geworden op: di okt 22, 2013 10:35 pm
Locatie: Rosmalen

Bericht door Herman van Boxtel »

Dag Jos,

Inmiddels weet ik wie Peek de Noo was, hij heeft in de oorlog Tom Applewhite, een Amerikaanse piloot geholpen met onderduiken en ontsnappen, hij woonde in een kleine boerderij op het Heust in Well verborgen om hem later via de Brabantse kant van de maas in handen te geven van de daar aanwezige ondergrondse uit de omgeving van Heusden, die er op hun beurt weer voor zorgden dan hij uiteindelijk veilig in Engeland kon terug keren.
Het onderzoek was eigenlijk naar een verzetsgroep uit Heesbeen/Heusden, maar door de actie van Peek de Noo heb ik mijn onderzoek daar op gericht omdat die vraag naar me toe kwam.
Inmiddels is er contact met Johanna, de dochter van Nellie en Peek die in de VS woont en is eigenlijk de gestelde vraag ook volledig beantwoord kunnen worden.
Nadere gegevens zijn te vinden op http://wwii-netherlands-escape-lines.co ... ie-de-noo/.
Toch ben ik je dankbaar dat je contact met me opneemt en als je eventuele aanvullende informatie hebt dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet Herman van Boxtel
Plaats reactie