De Brakelse dijk van toen

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

vergt
Berichten: 47
Lid geworden op: wo jan 21, 2015 3:30 pm

De Brakelse dijk van toen

Bericht door vergt »

Al ruim 25 jaar geleden heb ik het fotoboekje "De Brakelse dijk van toen" (europese bibliotheek 1993 ISBN 90 288 5665 x/CIP) van de hand van het echtpaar Dijkhof-Pelle bemachtigd. Het is één van mijn favoriete boeken. Anders dan de auteurs en hun assistenten ben ik nooit in het ongeschonden Brakel geweest, maar de systematische aanpak van de auteurs maken het goed mogelijk om te snappen hoe de oude bebouwing op de dijk was. Voor import-bommelerwaarders en voor mensen die na 1970 geboren zijn is het wellicht handig om met de link naar de plattegronden en overzichts-perspectieven waarop huisnummers aangegeven staan vlot het overzicht te krijgen. De foto- en dia-presentatie van de stichting 4 heerlijkheden onder Brakel - onderwerp dijkverzwaring - is dan ook iets toegankelijker. Bovengenoemd boekje gaat ook uit van de huisnummers.
De plattegronden zijn van West naar Oost, afnummerend en met het Noorden boven. De perspectieven daarentegen lopen van Oost naar West opnummerend. De eerste twee zijn kijkend vanuit het Noorden; de rest kijken vanuit het Zuiden op de dijk. Alle even nummers zijn gesloopt evenals enkele oneven nummers. Sloop is aangegeven met een oranje sterretje of stip. Gepoogd is de panden herkenbaar weer te geven, maar het priegelwerk en de soms onderlinge overeenkomst tussen de pandjes vertroebelen de herkenbaarheid wel eens.
De Waarddijk is wat minder pand voor pand gefotografeerd en daar zie ik geen kans om iets inzichtelijker te maken.
Voor toelichting, verbeteringen of kritiek houd ik mij aanbevolen via een reactie of een persoonlijk bericht.
groeten Vergt.
https://photos.app.goo.gl/crbTC3a81mpwhX617
Plaats reactie