Dijkhuiskalender Bommelerwaard 2022

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
vergt
Berichten: 47
Lid geworden op: wo jan 21, 2015 3:30 pm

Dijkhuiskalender Bommelerwaard 2022

Bericht door vergt »

Voor volgend jaar is er een dijkhuiskalender van de Bommelerwaard beschikbaar.
Helemaal onderaan vind u een link naar een versie in (te) lage resolutie om te beoordelen of u het de moeite waard vindt.
Als u de kalender wilt downloaden gaat dat via Dropbox en daartoe is de volgende handleiding bijgevoegd:
ld kl.png
ld kl.png (93.36 KiB) 360 keer bekeken
https://www.dropbox.com/sh/u4fbpx2x0u2x ... p3lwa?dl=0

Als u alle A4-tjes geprint hebt kunt u ze samenvoegen tot een kalender en bijeen-nieten of plakken op een kartonnetje oid.

succes ermee groeten jed

deze link geeft u een globale indruk op te lage resolutie:
https://photos.app.goo.gl/7uR2odMSjd1YcCjs9
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Dijkhuiskalender Bommelerwaard 2022

Bericht door josdekloe »

Het ziet er weer mooi uit. Bedankt voor het delen!
vergt
Berichten: 47
Lid geworden op: wo jan 21, 2015 3:30 pm

Re: Dijkhuiskalender Bommelerwaard 2022

Bericht door vergt »

@ Jos, alsjeblieft; tot en met januari 2022 laat ik de links in werking, nadien verwijder ik het materiaal ter besparing van kosten en energie.


Na de boerderijen-kalender voor 2021 waar stiekem een handvol dijkboerderijen ingeslopen waren nu een pure Dijkhuis-Kalender.
Het verzamelde materiaal komt voor het grootste deel van de websites van de 4 Heerlijkheden en van historisch Nieuwaal: nieuwaal.info
Deze sites wil ik van harte bij u aanbevelen.
http://www.vierheerlijkheden.nl/
https://www.nieuwaal.info/
Tijdens het vergaren van materiaal voor deze kalender bleek ik achteraf wat doorgeschoten en beschikte ik over meer dan ik redelijkerwijs in een kalender kwijt kon. Gelukkig is er dan nog het forum van de historische kring waar ik nog één en ander kan plaatsen. Deze toevoegingen hebben meer het karakter van de reeds eerder geplaatste plaatjes van Brakel en Zuilichem. Documentatie-tekeningen zonder artestieke pretenties; een beetje meer naakte waarheid.
Vooral de bouw-dynamiek in Nieuwaal oost viel mij op. In anderhalve eeuw gebeurt daar nogal wat; abraak en nieuwbouw gaan daar snel. Daarom 2 plaatjes van de ontwikkelingen in 1920 en 1940 waarbij ik de ontwikkelingen na WO 2 enigszins bekend veronderstel. Als import-bommelaar sinds 1990 is het niet mogelijk geheel uit eigen geheugen te putten en zijn gegevens van derden onmisbaar. Misschien is het effectiever een foute opmerking laten corrigeren dan in stilte de waarheid ten grave te dragen.
Kortom, wie mij verbeteren kan ben ik erkentelijk.
Nwl 1920 1940 001 25%.jpg
Nwl 1920 1940 001 25%.jpg (227.47 KiB) 349 keer bekeken
Het plaatje van 1920 toont slechts een schuur en nog geen Rust Roest waaldijk 2 en 4; de bouwvergunning was tijdens WO 1 al aangevraagd, maar het pand werd pas rond 1928 gerealiseerd, nog zonder woning in het schuurgedeelte. In 1992 afgebroken omwille van de dijkverzwaring.
Het complex waaldijk 9-11 werd in 1889 gebouwd en is onder G.Stappershoef tot een garage geworden. Westelijk ervan stond een pand dat begin jaren 60 in vlammen opging; een rietgedekt café waarvan de bouwdatum niet bekend is. Dan de koude hoek nr 11a bouwdatum onbekend, maar nog steeds aanwezig. Het dijkmagazijntje zien we in 1920 en 1940, maar in 1973 op de luchtfoto van Nieuwaal is het weg.
Hetzelfde geldt voor het wit gepleisterde T-huis waaldijk 17. Gelegen tegenover Rust Roest vinden we het in 1920 en 1940, maar niet meer in 1973, preciese afbraakdatum onbekend.
Nummer 19 aan de waaldijk is huize Baggerman dat in 1939 werd gebouwd, als vervanger van een bescheidener pand dat in de 1890 afgebrande Steenfabrikanten-villa verving. zie april van de kalender. NB in de kalender staat abusievelijk 1880!
Waaldijk 6 is een bescheiden krukhuis met 2 woninkjes en wat schuren. Het krukhuis was in 1973 weg, maar de schuren stonden er nog.
Buitendijks treffen we een transformatorhuisje aan waarvan de bouwdatum onbekend is en met de dijkverzwaring is het verdwenen.
Kerkstraat 1 achter de na WO2 herbouwde kerk. Hoewel het er overtuigend als een een boerderij uitziet hoort het bij de kerk als bijgebouwen/zalencomplex.
Op een plattegrond van rijkswaterstaat uit 1828 staat op die plaats de school aangegeven. Vermoedelijk laat in de 19e eeuw is de school naar de dijk
verplaatst waar deze in 1973 al niet meer stond. De toenmalige nieuwbouw stond aan de kerkstraat 31 en is thans een woning met de nieuwste school ernaast.
In 1973 zien we wel waaldijk 13 en 15 respectievelijk Guliker en een woonhuis. Beide vermoedelijk uit de jaren 50.
De kosterswoning bij de kerk is naar ik meen in de jaren 90 gesloopt, geen bouwdatum bekend, maar in 1920 zeker aanwezig.
Waaldijk 35, voorganger verkl 2.jpg
Waaldijk 35, voorganger verkl 2.jpg (240.71 KiB) 349 keer bekeken
Dan zijn er nog onduidelijkheden dichtbij de benedenstoep in Nieuwaal. Nu staan daar de huizen nrs 35 en 37 aan de waaldijk, maar die dateerden van rond 1960 en rond 2000 is nr 35 nog eens vernieuwd. Op oude luchtfotos zie je 2 langs de dijk gelegen panden.
Op mijn vraag naar informatie hierover meldde de heer A.Blommers, dat hij een kranteknipsel had met een foto van het rietgedekte keuterijtje van Hen Bok. Laatstgemoemde figureert ook op een plaatjes van Nieuwaal.info. Vermoedelijk stond er nog een pand; de voorganger van no 37.

Voorbij (west van) de benedenstoep stond nog een lang verdwenen pand. De plaatjes op Drimble betreffen misschien dat pand.
1-1-1966  oost van Beemstr.2 verkl.jpg
1-1-1966 oost van Beemstr.2 verkl.jpg (242.52 KiB) 349 keer bekeken
groeten jed
vergt
Berichten: 47
Lid geworden op: wo jan 21, 2015 3:30 pm

Re: Dijkhuiskalender Bommelerwaard 2022

Bericht door vergt »

Werkt het onverhoopt niet, dan is er een "transfer" oplossing.
mail dan even janeric.dilz@gmail.com
Plaats reactie