Messing lakstempel van de familie Swaen Poederoijen

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Post Reply
tromp

Messing lakstempel van de familie Swaen Poederoijen

Post by tromp »

Recentelijk ben ik benaderd door een nazaat van de familie Swaen. Mij is gevraagd wat de wapens en de Latijnse tekst op het stempel inhouden.
Ten aanzien van de wapens heb ik een verklaring kunnen geven maar de Latijnse tekst levert hoofdbrekens op.
Wie kan mij zeggen wat met de onderstaande tekst wordt bedoeld.
S:FEUD:LIB.D

Ik weet helaas niet hoe ik een afbeelding van de stempel kan toevoegen.
Voorzover ik kan zien kan er alleen een link worden toegevoegd. Maar ik heb het alleen in de vorm van een bestand.

De fam. Swaen die drie generaties lang eigenaar waren van de Heerlijkheid Poederoijen. Het vreemde is dat voorafgaande aan de Latijnse tekst een letter wordt gebruikt ertussen een dubbele punt en ook aan het einde van de tekst weer een afzonderlijke letter. Het zegel wapen is gesplitst in twee delen. Het bovenste deel is het familiewapen van de familie Swaen (drie zwanen) en het onderst wapen is het heerlijkheidswapen en het latere gemeentewapen van Poederoijen. De drie (afgerukte) leeuwenkoppen zijn oorspronkelijk afkomstig van het familiewapen van “Van Loon”. Deze van Loon was de man van Aleid Herlaar, de erfdochter van de Herlaars uit Sint Michelsgestel en Vrijvrouwe van de Heerlijkheid Poederoijen in ca. 1100.
josdekloe

Re: Messing lakstempel van de familie Swaen Poederoijen

Post by josdekloe »

Beste heer Tromp,
ik heb nog geen antwoord, maar u kunt het bestand eventueel naar mij emailen, dan zal ik het toevoegen aan deze vraag.
josdekloe

Post by josdekloe »

Hierbij de foto van het zegelstempel: [attachment=0]Zegel_Swean_vrijheer_van_Pouderoijen.jpg[/attachment]
Attachments
Zegel_Swean_vrijheer_van_Pouderoijen.jpg
Zegel_Swean_vrijheer_van_Pouderoijen.jpg (316.05 KiB) Viewed 1273 times
josdekloe

Post by josdekloe »

Ik kreeg de volgende reactie van Marjan Witteveen op deze vraag:
---
Dag Jos,
Ik lees op de stempel: 's.feud.lib.do. pouderoyensis'.
Ik denk dat het eenvoudig te vertalen is als 'swaen vrijheer van poederoyen'. Dat stond er ook bij, en ik zou niet weten wat het anders kan zijn.

S: swaen
Feud: Leen(heer/-man) (geen latijn, maar wel begrijpelijk)
Lib: vrij
Do (de 'o' in superscript): domino: heer
Pouderoyensis: van poederoien

Groet ook de heer Tromp! Marjan
---
tromp

Post by tromp »

Geachte mevr. Witteveen,

Hartelijk dank voor de verklaring van de tekst.
Ik ben een leek op het gebied van Latijn dat is wel duidelijk maar ik had het idee het in de die hoek te moeten zoeken.
Vandaar mijn vraag.

Koos Tromp
josdekloe

Post by josdekloe »

Beste Koos,

hierbij nog een kleine aanvulling.
Tijdens het stamboomcafe in Zaltbommel op 18 september j.l. hoorde ik van een van de NGV deelnemers (de naam ben ik even kwijt) dat de eerste letter "S" van het randschrift van dit lakstempel waarschijnlijk gewoon "sigilum" (= zegel) betekent. Het hoeft dus niet te verwijzen naar de naam Swaen.
Post Reply