test vh forum en mijn interesses

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

jacqueline

du cloux

Post by jacqueline »

Beste Jos,

Hartelijk dank voor je reactie en begreep als er iemand zou reageren, jij dat zou zijn. Mijn Elisabeth is inderdaad een probleem en hopenlijk komen wij er een keer uit. Alle genoemde kinderen Le Mai(s)tre gedoopt te Amsterdam heb ik, alleen het laatste kind Louise geb. in Den Haag is een verrassing. Wat is haar doopdatum en waren er evt. getuigen bij?
Destijds heb ik als ouders Jean du Cloux en Allegonda Spreij al laten vallen, omdat deze namen niet terug te vinden waren bij het nageslacht.
Niet onmogelijk zou de Elisabeth zijn, geboren te Maastricht in 1659, omdat haar moeder een Elisabeth was.
Mijn voorouder is Johanna Elisabeth le Maistre, die gehuwd was 's-Gravenhage 07-05-1713 Ned.Ger. met Anthoni Pietersz. Dan(c)kaars (reeds overl. te Valkenswaard 1720). Als oudste kind Frederik Dankaars 1714-1779 (naam komt niet voor bij de Danckaerts en Fabri's).)
Behalve de doop van het kind Louise le Mai(s)tre in 1695 in Den Haag, zijn er nog meer kinderen du Cloux bekend in Maastricht?

Bedankt en vriendelijke groet,
Jacqueline Jansen-van der Waals
:roll:
josdekloe

Post by josdekloe »

Beste Jacqueline,

Louise Ester is gedoopt 30-10-1695 in Den Haag, als dochter van Samuel Le Maistre en Elizabeth du Cloux. Geen getuigen genoteerd.
bron: Collectie Fiches Waalse Bibliotheek, in te zien op microfiche bij het CBG in Den Haag.

Nog even mijn papieren doorzocht, en vond nog de volgende extra candidaten:
-Elisabeth du Cloux, dochter van wijlen David du Cloux, in leven meester chirurgijn, won. alhier, was getuige 26-4-1676 bij de doop te Sedan van Elisabeth du Cloux, dochter van Josue en Anne du Patis (deze ouders komen ook in Amsterdam terecht! Josue werd 5-5-1682 poorter te Amsterdam en was boekverkoper)
bron: La Famille du Cloux, p.30, en collectie fiches Waalse Bibliotheek
-Elisabeth de Claeuw, ged. 14-1-1655 Leiden, dochter van Jacques de Clauw en Maria van Goyen
bron: Jaarboek CBG 1997, p.205.
-Elizabeth de Clauw, ged. 17-1-1656 Dordrecht, dochter van Leender Adolfsen de Clauw en Maeijken Jans Knoop

groeten,

Jos.
josdekloe

Post by josdekloe »

Nog even een korte aanvulling.
Ik heb 15 personen met de naam du Cloux die met Maastricht te maken hebben. Van het gezien du Cloux-Marchand heb ik het volgende:

Jacques du Cloux, geb. waarschijnlijk Sedan, graveur?? zijn zoon Philippe werkte als graveur bij hem, begr. Maastricht op 30 jul 1705, ouders nog onbekend. Mogelijk is er een relatie met de du Cloux's uit Leiden. (zie bijvoorbeeld de doop in 1694 waarbij zijn zoon Philippe getuige was.).
Gezien de vernoemingen was zijn vader mogelijk een Philippe? (wellicht de Philippe ged. 31-5-1598, waar nog geen relatie van bekend is?).
tr. (1) Maastricht op 6 dec 1657
met Elisabeth Marchand, dr. van Jean Marchand en Anne Goffin.
Uit dit huwelijk 8 kinderen

1. Elisabeth, ged. Maastricht op 2 nov 1659.
2. Jean, ged. Maastricht op 19 jun 1661.
3. Philippe2,3, ged. Maastricht op 24 mei 1663, Graveur hij werkte als graveur bij zijn vader, ovl. (ongeveer 74 jaar oud) Maastricht [Li] op 8 jun 1737, Waarschijnlijk is hij degene die in 1686 wordt vermeld als "Religionnaires Absans".
4. David Benjamin, ged. Maastricht op 8 mei 1667, begr. (72 jaar oud) Maastricht op 24 feb 1740.
5. Theodore, ged. Maastricht op 6 mei 1668, ovl. jong gestorven ?.
6. Esther, ged. Maastricht op 26 mei 1669, lidm. 24-7-1689 te Amsterdam.
7. Pierre, ged. Maastricht op 17 jan 1672, ovl. (ongeveer 88 jaar oud) ??? op 12 mei 1760.
8. Charles, ged. Maastricht op 26 apr 1673, ovl. jong gestorven?.

otr. (2) Maastricht [Li] op 17 okt 1675 (niet helemaal zeker? bron: zie brief Marcie Richie 17-1-'98), tr. Rotterdam [Zh] op 8 dec 1675
met Anne Elisabeth Taupyn, wonende te Den Haag.

groet,

Jos.
Post Reply