Arien van Riemsdijck x Grietje Visser

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Post Reply
John van Riemsdijk
Posts: 2
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:59 pm
Contact:

Arien van Riemsdijck x Grietje Visser

Post by John van Riemsdijk »

Hallo allemaal,

Graag leg ik aan jullie de navolgende vraag voor, in de hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Mijn, op één na, oudst bekende voorvader in mijn stamreeks is Arien van Riemsdijck welke te Varik gehuwd was met Grietje Visser.
Uit dit huwelijk kwamen te Varik de navolgende kinderen voort:
Hendrik (1729), Samuel (1731) en Nieske (1733)
Omdat ik geen stukken kon vinden waarin de ouders van Arien van Riemsdijck vermeld werden, ging ik er lang van uit dat Henderick Arijenszn van Riemsdijck en Nieske Willemsdr van Inpelen (gehuwd te Varick december 1698) zijn ouders waren. Immers, twee van de drie kinderen kwamen qua naam overeen met dit ouderpaar. Bovendien blijkt uit het Varikse doopregister dat op 6 november 1701 een Arijen van Riemsdijck is gedoopt als zijnde een zoon van Henderick Arijenszn van Riemsdijck en Nieske Willemsdr van Inpelen. Voor mij stond lange tijd vast dat deze Arijen dezelfde was als welke met Grietje Visser gehuwd was.

In het lidmatenboek van Varik (1669-1865) wordt melding gemaakt van een Adriaan van Riemsdijk welke in mei 1733 met attestatie naar Amsterdam vertrokken zou zijn. Het Amsterdams archief toont mij vervolgens de doop van Jan van Riemsdijk op 23 december 1736. ZIjn ouders waren: Arien van Riemsdijck en Gritje Visser. Het is dus voor de hand liggend dat de in 1733 vertrokken Adriaan van Riemsdijck dezelfde is als Arien van Riemsdijck welke met Grietje Visser was gehuwd.

Met de aanname dat de naam Arien ook als Adriaan beschreven werd, ontstond bij mij de eerste twijfel over de ouders van deze Arien/Adriaan....

Op 2 juni 1704 werd te Varik gedoopt: Adrianus van Riemsdijck als zoon van Aert Arijenszn van Riemsdijck en Jesintie Cornelisdr van Os.
En jullie raden het al: Deze Adrianus van Riemsdijck (welke een leeftijdsgenoot van de eerdergenoemde Arien/Adriaan van Riemsdijck is) is daardoor een tweede mogelijke echtgenoot van Grietje Visser.

Als ik louter alleen afga om de namen van de kinderen van het echtpaar van Riemsdijk/Visser lijkt het voor de handliggend om Henderick Arijenszn van Riemsdijck en Nieske Willemsdr. van Inpelen als grootouders te noteren. Maar gezien het feit dat Adrianus (zoon van Aert Arijenszn van Riemsdijck en Jesintie Cornelisdr. van Os) ook een zuster had die Nieske heette, hoeft dat niet persé het geval te zijn.

Wie kan mij verder helpen?
groet,

J. van Riemsdijk
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

Beste John,

Bedankt voor het plaatsen van je vraag. Zou je nog even willen aangeven wat de relatie is met de Bommelerwaard? want daar is dit forum voor bedoeld.

Als ik op de website van het streekarchief zoek zie ik dat de naam hier vrij veel voorkomt: 582 hits, maar helaas geen Adriaan in de door jou gezochte periode.

Op de Bommelerwaardse boom geeft Ron van Wijnen dezelfde ouders die je zelf ook al had gevonden. Je zou met hem contact op kunnen nemen om te vragen of hij aanvullende bewijzen heeft.

Groeten,

Jos de Kloe (forum beheerder)
John van Riemsdijk
Posts: 2
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:59 pm
Contact:

Post by John van Riemsdijk »

Hallo Jos,

De relatie met de Bommelerwaard is er in die zin, dat mijn voorouders over een periode van meer dan 300 jaar woonachtig zijn geweest in de Tieler- en Bommelerwaard. De naam Adriaan van Riemsdijk is terug te vinden in het lidmatenboek van Varik over de jaren 1669-1865. Verder zul je deze naamsbeschrijving ook niet zo veel tegenkomen omdat zijn naam overwegend geschreven werd als Arie/Arien/Arij van Riemsdij(c)k.

Het werk van Ron van Wijnen is mij bekend. Ik heb destijds ook mijn onderzoeksresultaten om GeneaNet gezet alwaar dhr. van Wijnen ook zijn onderzoek deelt met anderen. Zo zal ik informatie in mijn stamboom hebben staan welke van dhr. van Wijnen afkomstig is en Vice-Versa, maar wat ik mis is een bronvermelding waaruit ik kan afleiden of de eerdergenoemde ouders ook daadwerkelijk de ouders zijn van Arien van Riemsdijck...

groet,
J. van Riemsdijk
Post Reply