ridderhofstede de Raet te Zaltbommel?

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

ridderhofstede de Raet te Zaltbommel?

Bericht door josdekloe »

Hierbij een vraag namens Leo Rampen uit Canada:
---
Bij mijn voorouders bevindt zich ook de familie de Raet uit Bommel. In het familie verhaal staat vermeld dat zij in de vroege tijd een ridderhofstede bij Bommel bezaten. Ik heb daar echter nooit verder iets over kunnen vinden en ik vraag mij af of zoiets echt bestond. Weet iemand misschien meer daarvan? Waar zou ik moeten zoeken? Het vehaal komt uit het familiearchief de Raet dat bij de Nederlandse Leeuw wordt bewaard. Het is een genealogie van de familie door de heer Wedeveld in 1844 opgesteld.

Citaat:
"Genealogie van het Oud en Edel Geslacht van De Raet, opgemaakt naar echte bescheiden en documenten, 1844 Weleveld"

"Eerste Generatie. Jan de Raet Heer bij Ordingen geb.1240 was ook Raad bij Reynoud I Grave van Gelre; Anno 1274 te Zalt Bommel was mede bezitter van een Ridderlijke Hofstede tot Bommel aleer het eene stad was dewelke daarvan bezit de Heer Arend de Bie als verkregen door koop van Jan de Bie. Zijn vader was Arent de Raet Hendrikzoon. Hij trouwde Jufvrouw Alyd van Meeckeren, gezegd Batenburg."

Wedeveld vond deze informatie waarschijnlijk in documenten gekregen van de Raet van Bögelskamp. (het persoonlijk archief van die de Raet, een gravelijke archivaris, is mogelijk in het archief van Muenster)

Bij voorbaat heel hartelijk dank!

Leo Rampen
Plaats reactie