Bruchem Wijk A nr 1
Moderator: josdekloe
Bruchem Wijk A nr 1
Hoe kan ik achter het huidige adres van Wijk A nr 1 komen? Wie weet raad?
Re: Bruchem Wijk A nr 1
A nr 1 is Sint Antoniestraat nr 6. Inmiddels ook beantwoord op Stamboomforum.paulpdv wrote:Hoe kan ik achter het huidige adres van Wijk A nr 1 komen? Wie weet raad?
Groet,
Henk
-
martinvanbergeijk
Beste Paul,
De voormalige boerderij Sint Antoniestraat 6 te Bruchem heeft inderdaad een zeer rijk verleden.
Het is het ouderlijk huis van mijn vrouw.
Het pand en omliggend perceel had vroeger de naam: Sint Teunis.
De nabijgelegen kleine viaductbrug over de A2 heeft ook diezelfde naam.
In het verre verleden is dit pand een herberg/ pleisterplaats geweest op de route naar Driel.
De herberg schijnt ook gebruikt te zijn als stopplaats voor de jaarlijkse processie, waarschijnlijk voor de heilige Sint Teunis, (niet te verwarren met St. Anthonius)
Deze route lag daar omdat de huidige St. Antoniestraat vanuit Bruchem op een zandrug ligt, waardoor men vroeger door moerassig gebied daar zich redelijk makkelijk over kon verplaatsen.
De oude boerderij ligt ook iets hoger dan het omliggende terrein.
Er zat een zeer oud gemetseld keldergewelf onder het pand.
Dit is jaren in goede staat gehouden door mijn schoonouders, maar is na verkoop en grootscheepse verbouw grotendeels verloren gegaan.
Ikzelf ken het pand sinds 1970
Als je meer wilt weten, neem maar contact op
Martin van Bergeijk, Zaltbommel tel. 642287
De voormalige boerderij Sint Antoniestraat 6 te Bruchem heeft inderdaad een zeer rijk verleden.
Het is het ouderlijk huis van mijn vrouw.
Het pand en omliggend perceel had vroeger de naam: Sint Teunis.
De nabijgelegen kleine viaductbrug over de A2 heeft ook diezelfde naam.
In het verre verleden is dit pand een herberg/ pleisterplaats geweest op de route naar Driel.
De herberg schijnt ook gebruikt te zijn als stopplaats voor de jaarlijkse processie, waarschijnlijk voor de heilige Sint Teunis, (niet te verwarren met St. Anthonius)
Deze route lag daar omdat de huidige St. Antoniestraat vanuit Bruchem op een zandrug ligt, waardoor men vroeger door moerassig gebied daar zich redelijk makkelijk over kon verplaatsen.
De oude boerderij ligt ook iets hoger dan het omliggende terrein.
Er zat een zeer oud gemetseld keldergewelf onder het pand.
Dit is jaren in goede staat gehouden door mijn schoonouders, maar is na verkoop en grootscheepse verbouw grotendeels verloren gegaan.
Ikzelf ken het pand sinds 1970
Als je meer wilt weten, neem maar contact op
Martin van Bergeijk, Zaltbommel tel. 642287
Mijn voorouders komen uit Wijk en Veen.
Ik ben op zoek naar de familienamen:
- van Berg(e)ijk
- Lakerveld
- Vos
En in de Bommelerwaard: van den Bogert-Hedel
Ik ben op zoek naar de familienamen:
- van Berg(e)ijk
- Lakerveld