reconstructie Hoge bank van Zuilichem voor 1525

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Post Reply
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

reconstructie Hoge bank van Zuilichem voor 1525

Post by josdekloe »

Beste lezers,

na het publiceren van veel akten mbt de bank van Tuil voor 1525, zie http://forum.hkbommelerwaard.nl/viewtopic.php?t=130 zijn we nu ook begonnen met de banken van Zuilichem en Deil.
Aan de bank van Driel komen we voorlopig nog even niet toe, maar uiteraard hopen we op termijn ook daar aandacht aan te besteden.

Tips over vindplaatsen van akten in andere archieven en literatuur zijn meer dan welkom.

Hieronder een bericht van Peter van Maanen over dit project:
-------------------------
Beste mensen,

Hierbij een update over de Banken van Tuil, van Zuilichem en van Deil.

Er is van de Bank van Tuil recentelijk weer een aantal actes toegevoegd uit het archief van de Huizen Waardenburg en Neerijnen, en wel circa 30. Er staan nu 1223 actes op de website http://www.bankvantuil.nl en het einde is nog niet in zicht.
De site is enigszins veranderd. De periodes zijn nu opgenomen in een drop-down menu, om plaats te maken voor meer menu-keuzes.
Besloten is namelijk om ook andere 'verloren' periodes toe te voegen. In de periode 1631-1637 bestaat geen boek meer van de Bank van Tuil, maar mij waren wel 2 afschriften bekend uit die periode. Deze staan nu in een eigen lijst.
Om het bezoekers makkelijk te maken te zien wat er zoal gewijzigd of toegevoegd is, is er nu ook een keuze 'De laatste 100'. Deze lijst laat dus de 100 actes zien die het laatst zijn toegevoegd of gewijzigd. Let wel dat een wijziging ook slechts een letter hoeft te zijn.

De Bank van Tuil heeft 2 broertjes gekregen, de Bank van Deil http://www.bankvandeil.nl en de Bank van Zuilichem http://www.bankvanzuilichem.nl
Op beide websites staat nu een klein aantal actes. Jos de Kloe is begonnen met het plaatsen van actes van Zuilichem en ik ga met Deil aan de slag. We hopen dat het net zo'n succes wordt als de Bank van Tuil. Wie zin heeft om mee te helpen is zeer welkom.

Vriendelijke groeten,
Peter van Maanen
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

Tijdens het bewerken van de scans van het Cartularium van het Bommels Gesthuis kwam ik de volgende akten tegen tussen die van de bank van Zuilichem. Omdat ze Hedel betreffen zullen ze niet op de website van de bank van Zuilichem terecht komen, maar omdat ze voor sommige lezers misschien toch van belang kunnen zijn volgt hier de transcriptie:
---
Cartularium van het Gasthuis van Zaltbommel, scans 135 en 136

Delwijnen, 1397, leenbrieff van een tiende

Ick Otte vander lecke heer van Hedell doe kondt ende kenlijc allen lieden die desen brieff
sullen sien off horen lesen dat voir my komen is Dirc Bout Jans zoen ende heefft mij
opgedragen voir mijne mannen Rutger die Beer ende Jan van der Elst als die wijsden
dat recht was een tiende geheven die langeleensche tiende alsoe groot ende also
cleyn als die gelegen is in den gerecht van Kerckwijck van Bruechem van Delwinen
ende van Amerzoijen met allen horen rechten toebehorende. Welcke tiende voirss. ic Bout
verlijet heb ende verlije Gherijt Bout Jans zoen met allen horen rechten behoren als
voirss. is in alre manieren als die Dirc Bout voirseit Jan Hac Yewijns ende Ghijs-
bert Hacke sijn brueder van mij plagen te houden ende die oude brieven dair aff
begrepen hebben hem ende sijnen rechten erffnamen van mij ende van mijnen naco-
melingen te houden tot enen rechten erfleen tot enen Zutphenschen recht met
enen ponde gever penningen te verhergewaden. Ende hier over hebben geweest
mijne mannen Rutger die Beer ende Jan van der Elst voirg. in kennissen der
wairheit heb ick mijnen segell hier aen doen hangen. Ende om die meerre beste-
nisse will heb ick bevolen Rutger die Beer ende Jan van der Elst mijnen mannen
desen brieff met mij te besegelen. Ende van Rutger die Beer ende Jan van der Elst
voirss. overmidts bevele heren Otten vander Lecke heer van Hedell ons Heren ende wij
dair over ende aen geweest hebben als mannen hebben onse segelen aen desen brieff gehangen.
Gegeven int jair ons Heren M CCC seven ende tnegentich op den vijftienden dach in
november.
[detering 15-Nov-1397]

Delwijnen, leenbrieff van een tiende, 1403

Ick Otte van der lecke heer van Hedell doe konde allen luden mit desen oipene brieve ende
bekenne dat voir mij ende voer mijn mannen van leen hier na bescr. comen is Gerit Bout
Jans soen ende heeft in oirkonde der selver mijnre mannen uijt sijnen vrijen wille mij
opgedragen een tyende geheiten die langheleensche tiende alsoe groot ende also cleijn
als die gelegen is inden gericht van Kerckwijc, van Bruekem, van Delwijnen ende van
Amerzoijen met allen rechten toebehorende. Ende heefft hier nae op vertegen met hal-
me ende met monde also dat mijn man van leen hier nabescr. wijsden dat Gerit
Bout voirg. ontervet weer ende geen recht meer en behielt aen dieer voirss. tiende
ende dat ick mijnen vrijen wille daer mede doen mocht. Ende doe dit aldus geschiet
was heb ick in orkonde der selver mijnre man verlijet ende verleent beheltelick mijns
rechten ende ijegelicken des sijns met desen brieve die voirss. tiende gelijck voirss. is
Dirck den Groten ende sijnen erven van mij ende van mijnen erven ende nacomelingen te
houden ende te besitten in alre manieren als dit Gerit Bout voirss. Dirck Bout Jan
Hacken IJwijns zone ende Ghijsbert Hack sijn brueder van mij plagen te houden ende
van mijnen auders ende voervader ende die oude brieve dair aff begrepen hebben tot
enen Zutphenscheen leen met enen pondt goets gelts te verhergewaden. Hier waren
over ende aen mijn man van leen Rutgher die Geer ende Jan van Langelaer. In kennissen
der wairheit heb ick mijnen segell hier aen doen hangen, ende om die meerre bestenis
will heb ick gebeden Rutger den Beer ende Jan van Langelaer mijnen mannen desen brief
met mij te besegelen. Ende wij Rutger den Beer ende Jan van Langelaer voirss. overmidts
beden will Heren Otten van der Lecke heer van Hedell onss Heren ende wij daer over
ende aen geweest hebben als man voirss. so hebben wij onse segelen mede aen desen
brieff gehangen. Gegeven int jaer ons Heren dusent vierhondert ende drie des an-
deren dages nae sente Ponciaens dage.
[Pontiaansdag=14 Jan, dus datering is 15-Jan-1403]
Post Reply