Schoock x Heller

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Post Reply
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Schoock x Heller

Post by josdekloe »

Beste lezers,

per telefoon kreeg ik de volgende vraag door:

weet iemand meer details en evt. voorouders van het volgende echtpaar:

Jan Renette Schoock, schoolmeester in Deil
x tr.6-2-1730 Deil
Catharina Elisabeth Heller, geb. in Duisburg (of Doesburg?)

Ook voor de Bommelerwaard relevant omdat hun kleindochter Catharina Helena Schook, dochter van Maurits Schook en Alida van den Heuvel op 25-9-1830 in Zaltbommel overleed.

deze stamboom heb ik inmiddels al gevonden. Hierin wordt Jan aangeduid als Jan Remmers Schoock. Dit wordt bevestigd door enkele vermeldingen in genlias (zoek op de namen schook, zonder c, en heller)
Arie Jan Stasse
Posts: 45
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:52 pm

Schoolmeester Schoock uit Driel

Post by Arie Jan Stasse »

Beste lezers,

Ik heb het volgende over schoolmeester Jan Schoock:

0445 Dorpspolder Deil ( Regionaal Archief Rivierenland), inv.nr. 10:Verzoek van de schoolmeester Jan Schoock aan de heer van Deil om ontslag als schoolmeester en voorzanger onder behoud van zijn traktement, 1 stuk, 1783.

Een Dirk Janse Schoock was schoolmeester in Geldermalsen o.a. 1719 en 1721.

Met vriendelijke groet,
Arie Jan
Eimert
Posts: 50
Joined: Sat Apr 14, 2007 1:03 pm

Post by Eimert »

Groepsgenoten

Hierbij het huwelijk van Dirk Janse Schook. Het lijkt niet waarschijnlijk dat dit de vader is van Jan Schoock, de schoolmeester uit Deil

Ondertrouw 6 apr. 1721 volgens gebleeken consent van 't Hof van Aarnhem omdat de ondergetrouwde perzoonen broers en susters kind waren, huwelijk 19 apr. 1721, bruidegom Dirk Janse Schook, Schoolmeester, J.M. woonende alhier, bruid Anneke Jacobse van Beest, J.D. woonende alhier.

Misschien geeft de nauwe familierelatie tussen Dirk en Anneke nog aanwijzingen.

Groeten Eimert van der Beek
VvdHeijden
Posts: 1
Joined: Sat Oct 27, 2012 3:40 pm

Post by VvdHeijden »

Beste mensen,

Ik heb wel een aanwijzing over waar we het moeten zoeken.
Ikzelf stam af van Jacomijna Schoock x Gerrit van Gelder. Ik zie haar om naamkundige redenen als dochter van Jan Dirkse Schoock x Varik op 7 januari 1691 met Willemina Jans van Riemsdijk.

Willemina Jans van Riemsdijk is volgens mij de dochter van Jan Remmitsz van Riemsdijk x Huberta Gerrits van Answick.
Zij wordt echter niet vermeld in wat voor online genealogie Van Riemsdijk of in de beschikbare dtb van Varik, ze is dan vermoedelijk vlak voor 1669 geboren.
U hebt het over een schooldienaar Jan Remmerts Schoock. Het past perfect in het plaatje als hij de zoon is van het echtpaar Schoock-Van Riemsdijk; hij is dan met patroniem en al naar zijn grootmoeder moederszijde vernoemd.

Over het neef-nichthuwelijk van Dirk Janse Schoock x Anneke Jacobs van Beest heb ik wel een idee.
In Erichem huwen een Jacob Crijnen van Beest en Trijntje Dercks. Als Anneke hun dochter is, dan is Trijntje Dercks een Schoock. Bovendien verklaart dit de voornaam Krijn bij een kind uit het huwelijk Schoock-Van Beest.

Ik beschik niet over een uitvoerige genealogie, maar uit mijn redeneringen en bovenstaande informatie, maak ik de volgende genealogie:

I. Dirck (Derck?) Schoock, heeft min. 2 kinderen:
1) Jan Dirkse Schoock, zie II.
2) Trijntje Dercks [Schoock], gehuwd te Erichem op 29 oktober 1693 (attestatie van Geldermalsen) met Jacob Crijnen van Beest.

II. Jan Dirkse Schoock, gehuwd te Varik op 7 januari 1691 met Willemijntje Jans van Riemsdijk, hoogstwaarschijnlijk de dochter van Jan Remmits van Riemsdijk en van Huberta van Answick. Jan Dirkse Schoock huwt later nog tweemaal.
Zij hebben zeker 3 kinderen:
1) Jacomijntje Janse Schoock x Gerrit van Gelder
2) Dirk Janse Schoock x Anneke Jacobs van Beest, dochter van Jacob Crijnen van Beest en van Trijntje Dercks [Schoock].
3) Jan Remmers Schoock x Catharina Elisabeth Heller.

Dit lijkt mij een zeer redelijke oplossing,
met vriendelijke groet,
Vincent van der Heijden
Post Reply