Jan Tellekamp van Wijck

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Post Reply
kloosterman
Posts: 2
Joined: Sat Nov 03, 2012 9:08 am

Jan Tellekamp van Wijck

Post by kloosterman »

Dag Forumleden,
Ik stam af van Jan Tellekamp (van Wijck) en Piternella den Ouden die tussen 1715-1728 kinderen krijgen in Nederhemert. Zij laten de kinderen NG dopen in Aalburg. Ik weet niet wanneer ze getrouwt zijn ? of wanneer ze in nederhemert zijn gekomen of vertrokken ??

In 1727 is Jan Telkam/Tellekam van Wijck erfgenaam van Jan Joosten (Dingeman) van Wijck de enige (niet bij zijn verstand zijnde en werd opgesloten in de watermolen) zoon van Eijcken Jansen. Jan Tellekam van Wijck gaat ook door het leven als Jan van Wijck. Hij is waarschijnlijk een zoon van Meester Jan Tellekamp en Geertruij Joosten van Wijck. Het echtpaar krijgt in ieder geval en kind genaamd Jacob Jan Frederick in 1766 in Grave. Wanneer dit kind geboren wordt is Meester Jan Tellekamp overleden

Eijcken Jansen was waarschijnlijk getrouwd met Joost Dingeman (van Wijck) en zijn vader was Dingman Jansz van Wijck.

De familie van Wijck had wat land in bezit, De keetel in 't Hamblok en ook Aelster Weerdt en Sluickse Hoeve worden vermeld (info uit repertorium van lenen) . Wordt verkocht in 1726 door Jan Tellekam (van Wijck). Hij kocht toen een aak van de erfenis

Heel belangrijk voor mijn stamboom is een HARD bewijs te vinden wie de ouders zijn van Jan Tellekam van Wijck, wie waren de ouders van zijn vrouw Piternella/Pieterke de(n) Oude(n). Ook wie de ouders van Geertruij Joosten van Wijck zijn. Wie is de naam Telkam/Tellekam(p) in de periode 1677-1750 tegengekomen in de Bommelerwaard (de nakomelingen Jan en Piternella zijn in Aalburg/Breda terrecht gekomen- veelal beurtschippers)

Graag zou ik ook kadastrale kaarten van het land, de Keetel, Hamblok, 't Eiland willen zien uit die tijd of zo dicht mogelijk daarbij.

Bestaat de Sluickse Hoeve nog of zijn er tekeningen van ?

Heel veel vragen, maar ik ben blij met elke snipper die het verhaal aanvult

Veel dank
Jan Kloosterman
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

De kadastrale kaarten van Nederhemert rond 1832 zijn hier in te zien:

http://watwaswaar.nl/#VU-NE-6-1-1v-1-3BxL-1a2F

Dit is de oprichtingsdatum van het kadaster. De kaarten zelf zijn in de jaren voor 1832 gemaakt, vandaar dat de website de periode 1811-1832 aangeeft.

Oudere kaarten zijn dus niet kadastraal.
Via de beeldbank van http://www.streekarchiefbommelerwaard.nl/ (zoek op de 2 woorden nederhemert en kaart) zijn enkele oude kaarten in te zien.

Verder heeft de stichting vrienden van het streekarchief Bommelerwaard ( http://www.streekarchiefbommelerwaard.n ... /donateurs ) twee cd-rom's uitgegeven met oud kaart materiaal. Ik weet niet of die nog verkrijgbaar zijn, maar navragen kan nooit kwaad. Op cd-rom deel 2 komen enkele kaarten voor uit 1779 van Nederhemert-Zuid en Bern, en van de Nederhemertse waarden.
kloosterman
Posts: 2
Joined: Sat Nov 03, 2012 9:08 am

Post by kloosterman »

Dag Jos,
Dank voor je reactie. Ik ben de namen waarop je zoekt nog niet tegengekomen, maar zal extra opletten
Jan
Post Reply