op zoek naar biologische grootvader uit Zaltbommel

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Post Reply
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

op zoek naar biologische grootvader uit Zaltbommel

Post by josdekloe »

namens de heer Jan Ansems de Vries uit Hardenberg (Ov.) plaats ik hier het volgende bericht:
---
Ik ben op zoek naar de naam van mijn biologische grootvader. Heeft vermoedelijk in Zaltbommel geleefd.
Ik weet dus geen naam en heb ook geen andere gegevens. Wel heb ik vernomen dat hij in het onderwijs werkte of ging werken. Misschien had hij een rossige haarkleur. Mijn moeder heeft hem nooit gekend. Zij is geboren in okt.1915 in Arnhem. Overleden in april 2004.
Mijn biologische grootvader heeft kontakt/ verkering na de zwangerschap (1914/ 1915) met mijn grootmoeder verbroken. Naam van van grootmoeder is L.H. Mooring. Zij is geboren en opgegroeid in Zaltbommel. Werkte in haar jonge jaren bij de fam. Philips in Zaltbommel als kindermeisje.
Vermoedelijk is mijn biologische grootvader in de jaren 60 of 70 van de vorige eeuw overleden. Zo'n bericht heeft vermoedelijk mijn grootmoeder wel bereikt in haar toenmalige woonplaats Bergen op Zoom, maar zij heeft dit bericht vernietigd.
Het is weinig info maar misschien heeft iemand toch een aanknopingspunt. Zou erg fijn zijn.

Groet,
Jan Ansems de Vries.
Hardenberg (Ov.)
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

Geachte Jan Ansems de Vries,

via de website van het streekarchief: http://www.streekarchiefbommelerwaard.nl
vindt ik niet direct een vrouw L. H. Mooring in de periode 1880-1920. Kunt u de volledige voornamen en zo mogelijk de geboortedatum van uw grootmoeder geven? Elk klein beetje informatie kan in deze situatie zinvol zijn lijkt me.

Groeten en succes met uw zoektocht.
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

De volgende aanvullende informatie ontving ik per email van de heer Ansems de Vries:

Aanvullende gegevens over mijn grootmoeder zijn :

Lijntje Helena Mooring
Geboren op 7 maart 1889 te Zaltbommel
Overleden op 25 juli 1976 te Dordrecht

In Zaltbommel woonde zij met haar ouders aan de Karstraat 14.
Haar ouders waren Hendik Jan Mooring en Anna van Meurs.
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

Nog een kleine aanvulling:

volgens het bev. reg. 1900-1919, Wijk D, Zaltbommel, blad 279
is Lijntje op 10-Nov-1908 vertrokken naar Hilversum (ze was toen 19 jaar).

Aangezien haar kind in 1915 werd geboren is het misschien raadzaam ook in Hilversum of omgeving verder te zoeken.

De geboorteakte in Arnhem uit 1915 is helaas nog niet openbaar dus kan ik niet opvragen. Mogelijk hebt u dit zelf als betrokkene al gedaan? Zoniet dan zou ik dat zeker proberen. Het is altijd mogelijk dat er nuttige notites opstaan over de vader.
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

en nogmaals een kleine aanvulling van de heer Jan Ansems de Vries:

Ik weet dat Lijntje in die tijd in Hilversum is geweest maar dat zij vanaf 1908 naar Hilversum is gegaan, was mij onbekend.
Ik heb begrepen dat dit maken had met haar dienstbetrekking bij de fam. Philips. Weet alleen niet tot wanneer zij in Hilversum is geweest. Weet u dat misschien ?
Ik ga ervan uit dat zij naar Zaltbommel (uiterlijk 1914- 1915) is teruggekeerd omdat een tante (dochter van Lijntje) van mij jaren geleden heeft verteld dat "de verkering" van Lijntje uit Zaltbommel kwam.
Karen
Posts: 46
Joined: Sat Jun 13, 2009 6:58 am

Post by Karen »

josdekloe wrote: [...]Ik ga ervan uit dat zij naar Zaltbommel (uiterlijk 1914- 1915) is teruggekeerd omdat een tante (dochter van Lijntje) van mij jaren geleden heeft verteld dat "de verkering" van Lijntje uit Zaltbommel kwam.
Volgens het Bevolkingsregister 1900-1919, Wijk D, Zaltbommel (pag. 279, 3 regels onder de vermelding van haar vertrek op 10-08-1908 naar Hilversum) is zij op 31-08-1910 vanuit Hilversum (weer) in Zaltbommel, bij haar ouders, komen wonen en op 15-10-1910 naar 's-Hertogenbosch verhuisd.
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

Bedankt Karen, hier had ik inderdaad overheen gelezen...
Verder zoeken in Den Bosch lijkt dus een logische optie.
Post Reply