Sociaal Historische informatie Zaltbommel 1760-1820 gezocht

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

eflach
Berichten: 1
Lid geworden op: do aug 28, 2014 2:32 pm
Locatie: Capelle aan den IJssel

Sociaal Historische informatie Zaltbommel 1760-1820 gezocht

Bericht door eflach »

Beste lezer(es),

Geruime tijd geleden ben ik gestart met een stamboomonderzoek naar mijn voorouders (familienaam Flach) . Stamvader is Johan Coenraad Flach. Hij is in het jaar 1747 geboren in Duitsland (Züschen) en kwam in de tweede helft van de 18e eeuw als militair naar de Republiek. Het was toen vrij gebruikelijk dat buitenlandse soldaten ingehuurd werden en deel uitmaakten van de ‘ Staatse leger . Zaltbommel was een van de (garnizoens)steden waar in de 18e eeuw militairen van het Waldeck regiment gehuisvest werden.
Jan Coenraad trad in 1778 het huwelijk met de Bommelse Wilemina Hert. Johan Coenraad is in 1829 in Zaltbommel overleden. De twee kinderen uit zijn (eerste) huwelijk met Willemina hadden Zaltbommel al enkele jaren daarvoor verlaten en vestigden zich in Rotterdam en omgeving.

Doordat ik de afgelopen jaren al veel energie stak in het achterhalen van genealogische informatie uit meerdere archieven verwacht ik niet in Nederlandse archieven nog extra stamboomgegevens te kunnen achterhalen.

Ik ben echter zeer geïnteresseerd in sociaal historische informatie uit de periode van 1760 – 1820. Daarom richt ik me tot dit forum. Wie heeft er tips voor me??
Ik interesseer me vooral voor de middelen van bestaan en leefomstandigheden in die periode en specifiek voor de verhouding tussen in en rond Zaltbommel gelegerde militairen en andere inwoners van het gebied.

Ben heel benieuwd naar de reacties!

Met vriendelijke groet,

Eric Flach
Plaats reactie