meerderjarig

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
Gerard Kraaij
Berichten: 14
Lid geworden op: za nov 24, 2007 12:26 pm
Locatie: München

meerderjarig

Bericht door Gerard Kraaij »

Bij welke leeftijd zijn de mannen in de bommelerwaardin de 17e eeuw meerderjarig?
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door josdekloe »

In het tijdschrift van de historische kring heeft in 1968 een artikel gestaan over dit onderwerp. Zie: "Wanneer werd men vroeger in de Bommelerwaard meerderjarig?", in: Tussen de Voorn en Loevestein IV(1968), nr.12, p.245-246 (dit is pagina 64 in 1968.pdf van de digitale versie).

Hierin wordt geschreven:

bron: Inv. nr. 53 RA Nederhemert, 1642
"Wij Burgemeesteren, scepenen ende Raedt des Stats Zalf Boemel, doen kond ende kentlich allen den geenen, die deesen sullen sien off hooren leesen, openbaerlich attesteerende, inder Stat Zalt Boemel voersz, ende in den Tyelre- ende Boemelreweerden een gebruic, ende recht te weesen, ende bij onsen tijden onverbreeckelich geobserveert te sijn; Dat jonge luijden,so manliche als vrouweliche geslachts, tot twentich jaeren oires ouderdom gecoomen zijnde, voor voljarich ende mundich gehouden worden."

Transcriptie door Ds. E. van Alphen

Het is dus 20 jaar in de Bommelerwaard.

Maar pas wel op dat het in andere provincies/jurisdicties anders kan zijn.
In Holland (land van Altena) ga ik meestal uit van 25 jaar, al heb ik ook dat nog niet met zoveel woorden zwart op wit zien staan. Als iemand meer weet hoor ik het graag.
Plaats reactie