korenmolen Brakel begin 1800

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
danielvanaken
Berichten: 3
Lid geworden op: ma nov 23, 2020 8:11 pm

korenmolen Brakel begin 1800

Bericht door danielvanaken »

ik ben bezig met een boek over de familie van Aken die korenmolens heeft gehad vanaf 1600 in (mogelijk) Deil, Waardenburg, Geldermalsen en enige jaren in Brakel. Joost van Aken(1783 Waardenburg) heeft tussen ca1810 en 1829 de molen in Brakel gepacht. Hij is hier ook geregistreerd als 'boulanger'. Zijn 10 kinderen zijn hier geboren. Wie kan mij helpen aan informatie over de molen, het molenaarswerk en het bakkerswezen in die periode in Brakel ? Het lijkt erop dat hij in Poederoijen woonde. Was er een bakkerij bij de molen, een woonhuis, is hierover iets bekend? Zie ook de bijlage, dat is het enige dat ik weet. Alvast dank voor het meedenken, Daniel
Pacht Brakelse molen Arnhemsche Courant30okt1824.jpg
Pacht Brakelse molen Arnhemsche Courant30okt1824.jpg (64.49 KiB) 439 keer bekeken
josdekloe
Berichten: 243
Lid geworden op: wo dec 13, 2006 7:27 pm
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: korenmolen Brakel begin 1800

Bericht door josdekloe »

Beste Daniel,

in het gelders archief, in het archief van de familie van Dam van Brakel zijn enkele stukken te vinden over de korenmolen in Brakel.
Zie archieftoegang 0379 Familie Van Dam van Brakel
https://www.geldersarchief.nl/bronnen/a ... iview=inv2

Hierin bijvoorbeeld een fraaie prent (die verkeerd omschreven wordt als Gezigten te Brakel : Steenoven, 1856), inv. nr: 1474-0004, zie:
https://www.geldersarchief.nl/bronnen/a ... iview=inv2

Als je zoekt op het woord molen in deze inventaris vindt je nog meer. Van de meeste stukken is het mogelijk een scan aan te vragen.
danielvanaken
Berichten: 3
Lid geworden op: ma nov 23, 2020 8:11 pm

Re: korenmolen Brakel begin 1800

Bericht door danielvanaken »

Bedankt voor deze reactie! Ik ben blij dat het zo werkt, iemand weet iets over de vraag en het wordt gedeeld. En ik ga er mee aan de slag. Ik ga ook verder met jouw suggestie, zoeken onder 'molen'. Wordt vervolgd
Plaats reactie