Munster

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Post Reply
azuiderent
Posts: 3
Joined: Thu Aug 01, 2013 8:43 am
Location: Steinhausen, Zwitserland
Contact:

Munster

Post by azuiderent »

In 'Tussen de Voorn en Loevesteyn' van 1970 vind ik onder 'Oude Nederhemertse geslachten' over een familie Rengs het volgende:
"Jenneke Clievers was hoofdpersoon in een proces, waarin zij klaagde over laster. In 1630 zou haar zoon Aelbert met zijn knecht Munster op de dijk enige katten hebben gezien die daar aan het dansen, lollen of vechten waren; Aelbert nam een stok en sloeg de katten totdat Munster zei: 'Gij slaat uw moeder'. Jen was dus een tovenares. Als getuigen ontkennen Aelbert en Munster dat verhaal: ze hebben geen kat gezien. Tenslotte wordt Eerken van Turnhout geboren van Gameren wegens laster veroordeeld."
Waar vinden we de originele akte of een transcriptie van dit proces? Mij gaat het in dit verhaal slechts om de knecht Munster, mogelijk is zijn voornaam vermeld in het proces. Op zoek naar de oorsprong van de latere familie Monster. vanaf ca. 1630 in Zuid-Holland, komen we op Aalst en Wijk en Aalburg als oorsprong, waar de familie vermoedelijk nog Munster of van Munster heette. Genoemde knecht in het nabije Nederhemert kan een lid van deze familie geweest zijn. Ook als iemand verder de naam Munster in die tijd in die buurt tegengekomen is, graag bericht.
Met vriendelijke groeten, Arnold Zuiderent
Arnold Zuiderent
www.zuiderent.ch
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Re: Munster

Post by josdekloe »

Ik denk dat er een kleine correctie nodig is want in de digitale versie van TVL 1970 staat het jaartal 1613, niet 1630.
De bron zal waarschijnlijk het dingsignaat van Nederhemert zijn:
Regionaal archief Rivierenland,
Toegang: 3183 Archief van de gerechtsbank van de hoge heerlijkheid Nederhemert, 1513 - 1811
Inv. nr. 14, 'Signaet van Dinghtaelen', 1597-1616.
zie: https://hdl.handle.net/21.12108/AE467A2 ... F0AD8BC75F
Jaar 1613 begint bij scan 319.

Overigens zijn via de naamindex van het RAR nog heel wat meer naamdragers (van) Munster te vinden.
Ook komt ene Jan Hendricxs Munster te Aalst voor in 1625 in dit archief:
Regionaal archief Rivierenland,
Toegang: 3079 Archief van de Geërfden (dorpsbestuur), vanaf 1810 Dorpspolder Nederhemert, 1616 - 1836
inv. nr. 1025: Attest wegens de taxatie van de kosten van de geïnteresseerden in de dijk van de ergenamen van Jan Hendricxs Munster te Aalst, 1625; met kostenomslagcedul
zie: https://hdl.handle.net/21.12108/0935435 ... 6DFCBC3CB2
Dit document kan op verzoek ingescand worden.
azuiderent
Posts: 3
Joined: Thu Aug 01, 2013 8:43 am
Location: Steinhausen, Zwitserland
Contact:

Re: Munster

Post by azuiderent »

Bedankt voor de links, het is inderdaad 1613, fout van mij.
Vriendelijke groet, Arnold Zuiderent
Arnold Zuiderent
www.zuiderent.ch
Post Reply