onderduik adressen van studenten

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Post Reply
josdekloe

onderduik adressen van studenten

Post by josdekloe »

Op verzoek van de heer Tromp plaats ik hierbij deze vraag:
---
Onderzoek van Dr. Ir. Wim de Haas naar onderduik adressen van studenten van de LAndbouw Hogeschool Wageningen in de Bommelerwaard.

Dr. Ir. Wim de Haas is hoofdredacteur tijdschrift Landschap en werkt samen met zijn collega Roel During aan een biografie over de bodemkundige C.H. Edelman (1903-1964). Hij benaderde mij via Tineke Rouschop omdat zij wist dat ik bezig was met een onderzoek naar het verzet in de West-Bommelerwaard tijdens WO2. Hieronder de vragen over de studenten van de Landbouw Hogeschool uit Wageningen die tijdens WO2 in de Bommelerwaard ondergedoken hebben gezeten. Zij voerden toen onder leiding van de bodemkundige Prof. Dr. C.H. Edelman in ons gebied een bodem caterings onderzoek uit.

Hieronder de aan mij gestelde vragen:
  • Waar zaten de verschillende studenten precies ondergedoken? Van sommigen weten we het en hebben we zelfs mensen gesproken die hen als kind nog hebben meegemaakt. Zoals de dochter van Marietje Haasakkers, waar de student Henk Egberts zat ondergedoken. Ester Vink, misschien kent u haar, heeft ons hier fantastisch bij geholpen.
  • Wat was de status van deze studenten precies? Waren ze echt ondergedoken (maar dan is het wel apart dat ze zich vrij door de Bommelerwaard bewogen)? Of waren ze op de een of andere manier vrijgesteld?
  • Een ander soort vraag is hoe deze groep in de Bommelerwaard is terecht gekomen? Wij vermoeden dat er al contacten waren in het kader van het Agrarisch bestemmingsplan, het streekplan of de ruilverkavelingsaanvraag, maar hebben daar nog geen duidelijk beeld van. Met name de rol van een collega van Edelman, Oosting, interesseert ons. Edelman had in die tijd zijn hoofdkwartier ingericht in hotel Gottschalk in de Waterstraat te Zaltbommel.
Wellicht dat een van de leden van de kring hier meer over kan vertellen.?
Post Reply