Winter 1822 in de Bommelerwaard

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt de historie van de Bommelerwaard. Merk op dat genealogische en archeologische berichten beter in hun eigen forum geplaatst kunnen worden.

Moderator: josdekloe

Plaats reactie
keijnemans
Berichten: 1
Lid geworden op: di aug 07, 2007 9:43 am
Locatie: oss
Contacteer:

Winter 1822 in de Bommelerwaard

Bericht door keijnemans »

In de maanden januari en februari 1822 stierven een drietal kinderen van Rombout Keinemans en Geertruij van der Meijden. Deze kindern stierven in Aalst / Poederoijen. Het waren kinderen in de leeftijd van 6 en 3 jaar en 5 weken. Dat is op zijn minst opvallend.

Kan iemand mij vertellen of er omtrent die tijd ( januari en februari 1822) iets aan de hand was in de Bommelerwaard. Een epidemie wellicht. Via internet kom ik niet echt verder.

Gaarne een reactie

Jan Keijnemans
Ik ben op zoek naar informatie over
soldaten in Heusden/fort Nederhemert en met name Ki(e)nemans, Kei(j)nemans
Jan Buylinckx
Berichten: 8
Lid geworden op: di mar 20, 2007 5:36 pm
Locatie: Hedel

Geen bijzondere sterftecijfers

Bericht door Jan Buylinckx »

Ik zag toevallig deze oude vraag. Ik heb er geen afdoende antwoord op, maar wellicht toch een aanwijzing. Ik kan nl. de statistische gegevens over overlijdens in 1822 en de jaren daarvoor en daarna geven, daar zou iets uit af te leiden kunnen zijn.

Aantal overlijdens(akten) in de hele Bommelerwaard, inc. Poederoijen en tussen haakjes de afzonderlijke cijfers van Poederoijen.
1820 341 (18)
1821 354 (20)
1822 284 (17)
1823 274 15)
1824 308 (9)

Zo op het eerste gezicht zijn er geen aanwijzingen die duiden op een epidemie of iets dergelijks. Volgens mij was er in 1822 ook geen overstroming in Poederoijen.

Jan Buylinckx
Plaats reactie