indexering bevolkingsregisters Bommelerwaard

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Post Reply
Jan Buylinckx
Posts: 8
Joined: Tue Mar 20, 2007 5:36 pm
Location: Hedel

indexering bevolkingsregisters Bommelerwaard

Post by Jan Buylinckx »

Beste forumleden,

In het oude genealogencontact van de Historische Kring was altijd een vast agendapunt het Nieuws van het Streekarchief, speciaal toegespitst op genealogie. Ik zal trachten voortaan van tijd tot tijd op dit forum wat nieuws op dit gebied te zetten. Deze eerste keer heb ik daarbij ook een verzoek en een url van de testomgeving van wat onze nieuwe toegang tot genealogische bronnen moet worden.

Zoals jullie wellicht weten is het Streekarchief Bommelerwaard bezig met het indexeren van de Bommelerwaardse bevolkingsregisters tot de invoering van het persoonskaartenstelsel. De resultaten daarvan zijn de laatste 1,5 jaar successievelijk ter beschikking gekomen op onze website www.streekarchiefbommelerwaard.nl. In die index zijn opgenomen de naam en de geboortedatum van de geregistreerden. Het streekarchief heeft die bevolkingsregisters vorig jaar laten scannen en werkt momenteel aan een project om die scans op de website ter inzage te geven, gekoppeld aan die index.
De index is nu voor 70% gereed (Er zijn 202 registers met in totaal ruim 45000 pagina, gedaan zijn 142 registers met in totaal ruim 220.000 namen).

In een testomgeving is de genoemde 70% van de registers nu al te zien met daaraan gekoppeld de scans. Voor degene die daar al even een kijkje wil nemen en al wil profiteren van de beschikbare scans wil ik de url wel geven waarop gekeken kan worden. Let daarbij even niet op de layout van het invulscherm, want daar moet nog aan gesleuteld worden. Je ziet bijvoorbeeld ook nog allerlei andere bronnen staan, zoals de burgerlijk stand, maar die zijn nog niet beschikbaar (die moet je dus nog via de gewone databases op de site raadplegen). Bovendien kan het zoeken op naam alleen nog maar exact of met synoniemen en nog niet met getrunceerde namen. Ook moet bedacht worden dat de achternamen zonder voorvoegsel moeten worden ingevoerd.
De url (alles aan elkaar) is:
http://www.streekarchiefbommelerwaard.n ... Itemid=179

Commentaar op de testomgeving is welkom. De site kan er alleen maar beter van worden, wat niet wil zeggen dat we elk verzoek tot verbetering of verandering kunnen honoreren.

Voordeel van de gebruikte nieuwe module (Memorix Genealogie van het bedrijf Pictura) is dat het indexeren voortaan webbased kan geschieden en dat degene die indexeren dat dus kunnen doen vanaf elke computer met internetaansluiting.

U heeft het inmiddels wellicht al begrepen welk verzoek ik heb. Ik zoek mensen die bereid zijn te helpen de indexering van die bevolkingsregisters te voltooien. Behalve dan een keer voor een eerste instructie, kan dat werk thuis worden uitgevoerd. Door het streekarchief worden de scans van een bevolkingsregister klaar gezet op de site van het streekarchief. Degene die indexeert krijgt een gebruikersnaam en inlogcode en krijgt beperkte rechten waardoor hij of zij alleen de index van dat ene register kan invoeren. Ingevoerde gegevens worden gelijktijdig toegevoegd aan de zoekmodule, zodat iedereen er van kan profiteren.

Het ligt in de verwachting dat de bovengenoemde testomgeving binnenkort op onze site voor iedereen beschikbaar komt. Overigens geheel gratis. Hoe mooi zou het niet zijn als ook de index binnen afzienbare tijd voor 100% klaar zou zijn? Momenteel wordt er bij het streekarchief door vrijwilligers en personeel al weer hard gewerkt aan de resterende 30%, maar het is nog een hele klus en vele handen maken licht werk. Aangezien vooral genealogen veel baat zullen hebben bij dit project, doe ik juist ook op hen een beroep om ons te helpen. Belangstellenden kunnen een mailtje sturen aan info@streekarchiefbommelerwaard.nl of even met mij bellen: 0418-541105.

Dit jaar bestaat het streekarchief 25 jaar. Mijn droom daarbij is om de drie primaire genealogische bronnen (dtb, burgerlijke stand en bevolking) in dit jaar in digitale vorm ter inzage te hebben op de site. De dtb-registers zijn twee jaar geleden al gescand, de bevolkingsregisters vorig jaar (zie boven) en aan de burgerlijke stand wordt begonnen in juni 2008. Ik verwacht, zoals gezegd, dat nog dit jaar de scans ter inzage komen. Je kunt dan bladeren door de registers. De koppeling van de scans aan de index zal echter nog wel even op zich laten wachten. De index van de burgerlijke stand is gereed en staat ook al op de huidige site, maar het koppelen van die index aan de dit jaar te scannen registers, kan nog wel even duren. Voor wat de dtb betreft werkt de Genealogische Werkgroep Bommelerwaard gestaag verder aan de indexering. De koppeling van de index van de reeds getranscribeerde en geïndexeerde registers aan de scans, zal echter nog wel wat voeten in aarde hebben. Het eerste wat voor iedereen beschikbaar komt, zijn dus de bevolkingsregisters met index, voor zover gereed.

Begin deze maand is overigens aan de database van de burgerlijke stand op onze site 10 jaar toegevoegd. De geboortes zijn nu tot en met 1912 beschikbaar, de huwelijken tot en met 1932 en de overlijdens tot en met 1960. In de studiezaal worden voortaan nu ook de huwelijksbijlagen over de jaren 1923-1932 ter inzage gegeven.

Met vriendelijke groet
Jan Buylinckx,
streekarchivaris Bommelerwaard.
Post Reply