Bok

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Arie Jan Stasse
Posts: 45
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:52 pm

Bok

Post by Arie Jan Stasse »

Wie kan mij helpen aan de voorouders van Dirk Bok, geb. 28-07-1739 (Poederoijen) en overl. 08-11-1821(Poederoijen), gehuwd <03-08-1782 te ? met Johanna Jansdr Jansen, geb. 10-05-1751(Voorst) en overl. 23-03-1832(Poederoijen). Ik ben al lang opzoek naar hun voorouders, maar kan nergens aansluiting vinden. Missschie dat het nu lukt.
Bij voorbaat dank en vriendelijke groeten,
Dick van Vugt



Beste Dick
Zelf ben ik bezig met een genealgie Bok uit Poederoijen dat ik t.z.t. wil publiceren in GTMWB.

Ook ik zoek naarstig naar de ouders van dit echtpaar.
Ik weet alleen de moeder van Dirk Bok: Jenneken Hartmans Verhoek en de vader van Johanna: Jan Teunis Jansen.

Tevens maak ik van de gelegenheid gebruik om dit forum veel succes toe te wensen.

Met vriendelijke groet,
Arie Jan Stasse
Dick van Vugt
Posts: 14
Joined: Wed Mar 07, 2007 12:51 pm
Location: Rijswijk(NBr)
Contact:

Post by Dick van Vugt »

Arie Jan,

Dan ben je precies even ver als ik. Mijn nasporingen in Poederoijen en Loevestein hadden geen tesutaat voor Dirk Bok en in de omgeving van Voorst kwam ik ook niet verder. Ik denk haast dat zij een schipperskind was en dan is het zoeken naar een speld in de hooiberg. Maar wie weet hebben we een keer een toevalstreffer.
Vriendelijke groeten, Dick
Gefeliciteerd met jullie forum, ik hoop dat het net zo'n succes is als in Heusden. Als ik vragen kan beantwoorden. zal ik dat zeker doen.
Vr. gr. Dick van Vugt
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

Beste Arie Jan en Dick,

in het boekje "Woest volk van Poederetta", uitgegeven door de historische werkgroep de vier Heerlijkheden in 1997, over de geschiedenis van Poederooijen vond ik nogal onverwacht de volgende stelling:

p.17:
"Op 1 februari 1708 gingen [...] met kerkmeester Hendrick Leendertsen Hoeck (later genoemd Bok) naar Den Bosch"

Deze passage staat in het artikel "De escapades van enkele predikanten uit Poederoijen", geschreven door Jan van Brakel.

Helaas geeft dhr van Brakel geen bron voor zijn bewering dat Hendrick Hoeck zich later Bok zou gaan noemen.
Ik heb via genoemde stichting al eens nadere informatie hierover gevraagd, maar helaas nooit een reactie terug gekregen.

Hierbij heb ik de volgende vragen:
-Wie weet waar deze informatie vandaan komt?
-heeft iemand van dit forum contact met deze Jan van Brakel, en kan dit misschien worden nagevraagd bij hem?
-als dit klopt, hoe is deze Hendrick dan verwant met de latere familie Bok uit Poederoijen?

Voor mij persoonlijk is dit erg interessant omdat de dochter van deze Hendrik Leendertse Hoeck, Jenneke, later met Hardenberg de Kloe zou trouwen, zodat Hendrik dus mijn voorouder is.
Anderzijds stam ik ook uit de familie Bok uit Poederoijen.....

groeten,

Jos de Kloe
Stef
Posts: 11
Joined: Sun Mar 04, 2007 8:53 am
Location: Zuilichem
Contact:

Post by Stef »

Hallo Jos, Arie en Dick.

Ik ken de betreffende Jan van Brakel. Hij is woonachtig in Andel.

Hij is trouwens een regelmatige bezoeker (geweest) van het streekarchief. Ik zal proberen weer kontakt met hem te leggen om jullie vraag aan hem door te spelen.

Jullie horen van mij, maar dit zal wel even duren.

Stef
Stef
Posts: 11
Joined: Sun Mar 04, 2007 8:53 am
Location: Zuilichem
Contact:

Post by Stef »

Heren,

Ik hedenavond gesproken met Jan van Brakel. Hij kon zich het verhaal nog exact voor de geest halen. Hij wist echter zo niet uit het hoofd te melden, waar hij de informatie vandaan had. Hij gaat dit uitzoeken en laat wat van zich horen.

Ik hou jullie op de hoogte

Stef
- Onderzoek naar de families Den Tek en Lobregt
- Onderzoek naar bierbrouwerijen in de Bommelerwaard
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

Beste Stef,

reuze bedankt voor de moeite die je hierin gestopt hebt. We wachten met spanning af op het vervolg ...

groeten,

Jos de Kloe
Arie Jan Stasse
Posts: 45
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:52 pm

Bok

Post by Arie Jan Stasse »

Beste Stef

Ook namens mij zeer bedankt voor de gedane moeite.

Er was ook een Hendrik Claessen Hoekx die Box (ik neem aan Bo(c)k) werd genoemd:

R Poederoijen 6, f. 164, 17-4-1734
Compareerden Corstiaan Bijl en Gijsbert Groenevelt nomine uxoris Adriaantje Bijl,
mede kinderen en erfgenamen van Govert Bijl en Anna Corsten Hoek voor haar ende haar sterk makende voor ende rato caverende voor haar broeder Cornelis Bijl, voorts voor Hendrik Claassen Hoex en Hendrik Claessen Hoekx genaamt Box kinderen en erfgenamen van Claas Hoekx, ende doen aenspraak op rede en onrede goederen van Maria Cornelisse Decker, wed. en boedelhouderse van schepen Hendrik Hoek, eerst en nu sijne voorn. wed. in gemeijn van comparantens grootvader en moeder heen gekomen, heeft beseten, en nog besit en sulx zedert den jare 1714. Tyde van ’t overlijden van comparantens moeder, voorts om die gemene goederen bestaande in Huijs en Hoff daar Cornelis Vink nu in woont, item ….
Bron: http://www.benvanrijswijk.com/genealogi ... fol164.htm

Met vriendelijke groet,
Arie Jan Stasse
Stef
Posts: 11
Joined: Sun Mar 04, 2007 8:53 am
Location: Zuilichem
Contact:

Post by Stef »

Heren

Helaas moet ik mededelen dat Jan van Brakel geen exacte bronvermelidng heeft staan bij zijn verklaring warom hij zich later Bok noemt.

Hij kon mij wel vertellen, dat hij ten tijde van zijn artikel diverse keren met dominee Van Alphen gesproken heeft. Tevens gaf hij aan dat hij toen heel actief was in het lezen van de rechtelijke archieven van Poederoijen en Zuilichem. Hij zegt dat het daar ergens vandaan moet komen, maar zoals gezegd, hij weet het niet meer exact.

Stef
- Onderzoek naar de families Den Tek en Lobregt
- Onderzoek naar bierbrouwerijen in de Bommelerwaard
Dick van Vugt
Posts: 14
Joined: Wed Mar 07, 2007 12:51 pm
Location: Rijswijk(NBr)
Contact:

Post by Dick van Vugt »

Bokkenjagers,

Ik heb vanmiddag een gesprek gehad met Jan van Brakel, hij kan ons helaas ook niet verder helpen, maar wie weet komt er nog iemand met de oplossing.
Voor Jos de Cloe heb ik misschien een nieuwtje opgedaan vanmiddag in het O.R.A van Zuilichem arch. nr 186/24 staan de wedervaardigheden van Caatje de Kloe, diensbode van Pieter van Vugt en Betje Castelijn.
dd. 09-04-1790 en 03-10-1790. Veel leesplezier.
Allemaal de vriendelijke groeten,
Dick van Vugt
Gefeliciteerd met jullie forum, ik hoop dat het net zo'n succes is als in Heusden. Als ik vragen kan beantwoorden. zal ik dat zeker doen.
Vr. gr. Dick van Vugt
josdekloe
Posts: 243
Joined: Wed Dec 13, 2006 7:27 pm
Location: Zaltbommel
Contact:

Post by josdekloe »

Beste Dick,

dank je wel voor de verwijzing naar Kaatje de Kloe, dat zij dienstbode was wist ik nog niet.
Voor de volledigheid, dit betreft:
Kaatje (Catharina) de Kloe, dr. van Joost (Justus) de Kloe en Mariken (Maaijken) van Wijngaarden, geb. Giessen [NB] op 9 jun 1769, ged. Giessen [NB] op 11 jun 1769, ovl. (75 jaar oud) Andel [NB] op 23 feb 1845, Doet 16-4-1802 belijdenis te Andel.

groeten,

Jos
Dick van Vugt
Posts: 14
Joined: Wed Mar 07, 2007 12:51 pm
Location: Rijswijk(NBr)
Contact:

Post by Dick van Vugt »

Arie Jan,

Ik heb in GTMWB 2000 je publicatie over de familie Verhoeck eens opgezocht en ben tot de voorzichtige conclusie gekomen dat de ouders van Jenneke Hartmanss Verhoeck wel eens konden zijn zijn: Hartman Willems Verhoeck en Jenneken Peters van Cuijck, dan zou de dochter dus naar de moeder vernoemd zijn. Dan zijn we hiermee één generatie verder in de kwartierstaat.
Overigens jij noemde mij een keer verre neef, dan zou ik graag willen weten via welke tak we familie zijn, ik vermoed Schriek.
Vriendelijke groeten,
Dick

Ik ben op zoek naar de families Van Vugt, Nieuwenhuizen, DE Fijter en Dekker(Sleeuwijk- Almkerk- Dussen)
beheerder
Site Admin
Posts: 25
Joined: Fri Nov 24, 2006 10:38 am

Post by beheerder »

Beste Dick

Je hebt gelijk dat Jenneke Hartmans Verhoeck een dochter kan zijn van Hartman Willemsen Verhoeck en Jenneken Peters van Cuijck.
Helaas heb ik nog geen hard bewijs hiervoor.

We zijn familie van elkaar omdat ik (behalve de familie Schriek) ook afstam van de Van Vugten.
Zie de kwartierstaat van mijn oma Van Wijngaarden in GTMWB. (Overigens heb ik inmiddels tweemaal zoveel aanvullingen).

Met vriendelijke groet,
Arie Jan Stasse
beheerder
Site Admin
Posts: 25
Joined: Fri Nov 24, 2006 10:38 am

Post by beheerder »

Beste Arie jan,

Bedankt voor de reactie.
In welke GTMWB staat de fam. Van Wijngaarden?
Vr. gr. Dick
-----------
Gefeliciteerd met jullie forum, ik hoop dat het net zo'n succes is als in Heusden. Als ik vragen kan beantwoorden. zal ik dat zeker doen.
Vr. gr. Dick van Vugt
beheerder
Site Admin
Posts: 25
Joined: Fri Nov 24, 2006 10:38 am

Post by beheerder »

Beste Dick

In verschillende afleveringen van de jaargangen 1990-1995.

Met vriendelijke groet,
Arie Jan Stasse

N.B. Aan de moderator Jos zou ik willen vragen of hij deze nieuwe "thread" kan zetten onder de vorige van Bok.
Ik klikte per ongeluk op New topic in plaats van op Reply.
beheerder
Site Admin
Posts: 25
Joined: Fri Nov 24, 2006 10:38 am

Post by beheerder »

Beste Arie Jan en Dick,

ik heb jullie berichtjes verhuisd.
Helaas gaan zo wel de originele datum, tijd en afzender van de berichten verloren, maar dat lijkt me niet een al te groot probleem. Aan de ondertekening is nog steeds te zien dat jullie ze geschreven hebben.

groeten,

Jos.
Post Reply