Van der Vin(Ven)

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Karen

Post by Karen »

Karen wrote:[...] Matthijs Verzijl en Anneke Biesheuvel, in ondertrouw opgenomen op 09-04-1727 te Loevestein. Vier kinderen van Matthijs en Anneke werden te Brakel gedoopt. Trijntje en haar broer Cornelis zijn vermoedelijk vóór juni 1732 geboren: zij worden niet in het doopboek van Brakel (noch in dat van Loevestein) genoemd.[/i]
:D Aanvulling :

Matthijs en Anneke zijn op 13-04-1727 getrouwd te Woudrichem :
Huwelijken op zondag 13 april 1727 Woudrichem
Plaats: Woudrichem
bron: SAHA
DTB: 7
folionummer: 58
Trouwdatum: 13-04-1727
Voornaam bruidegom: Thijs
Tweede voornaam bruidegom of patroniem: Cornelisz
Achternaam bruidegom: Verseijl
Woonplaats bruidegom: Loevestein
Voornaam bruid: Anneke
Tweede voornaam bruid of patroniem: Cornelis
Achternaam bruid: Biesheuvel
Woonplaats bruid: Waardhuizen
Diversen: Impost. Kosten: Pro deo.
Anneke is gedoopt op 21 mei 1702 te Uitwijk, dochter van Cornelis Biesheuvel en Dirkje van Esch (of Est).

Deze Dirkje hield overigens heel wat Biesheuvel-kindjes ten doop :
Wolfert, kind van Cornelis Biesheuvel en Maria van den Bosch
Cornelis, kind van Daniël Biesheuvel en Maria van den Heuvel
Willem, idem
Willem, idem
Willem, idem
Flora, idem
Maria, kind van Barend Biesheuvel en Celegie van Genderen
Willemina, idem
Bij Daniël, kind van Barend Biesheuvel en Celegie van Genderen, nam Beatrix van Es haar plaats in
Maaijke, kind van Barend Biesheuvel en Celegie van Genderen
Cornelis, kind van Wijnand Biesheuvel en Elske van Beest

Matthijs en Anneke waren getuigen bij de doop van Dirktie Biesheuvel, kind van Jan Biesheuvel en Jannigje Vermeulen.
Jannigje Vermeulen was later getuige bij de doop van Daniël, kind van Matthijs en Anneke.
vanwijnen28

trijntje verzijl

Post by vanwijnen28 »

Ik heb de geboortedatum van Trijntje Verzijl gewijzigd in ongeveer 1730.
De door mij ingevoerde datum in de Bommelerwaardse Boom was van Anneke van Andel,

met vriendelijke groeten,

Ron van Wijnen
belangstelling voor alle stambomen in de bommelerwaard en daar direkt omheen.
Karen

Post by Karen »

josdekloe wrote:[...]Wel zou het fijn zijn nog eens het bewijs te vinden dat de Zweer van der Ven die trouwde met Trijntje Verzijl dezelfde was als de Zweer die trouwde met Anneke van Andel. Gezien de bewijzen die ik tot nog toe heb gezien kan ik niet uitsluiten dat het twee verschillende mannen betreft.[...]
Dát weten we nu dan !00% zeker :lol: :
Plaats: Andel
bron: SALHA
DTB: 4
folionummer: 129
Ondertrouw-datum: 29-04-1791
Voornaam bruidegom: Sweer
Achternaam bruidegom: Ven, van der
Weduwnaar: wedn
Woonplaats bruidegom: Poederoijen
Voornaam bruid: Anneke
Achternaam bruid: Andel, van
Weduwe: wed
Woonplaats bruid: Andel
Diversen: Bedrag: f 12.-.-. De bruidegom is weduwnaar van Trijntje Versijl. De bruid is weduwe van Jan van Thiel.

Bron:
Andel trouwen 4 impost, 1755-1805 <-- KLIK
Archief:
DTB-collectie inventarisnummer Andel DTB 4
DTB-collectie
josdekloe

Post by josdekloe »

Hallo Karen,

nogmaals bedankt voor je inzet. Alweer erg interessante aanvullingen.
Ook Eijmert en Ron bedankt voor jullie reacties.

Een volgende stap in deze kwartieren is de afkomst van Mathijs Verzijl.
Voorlopig neem ik aan dat hij een zoon was van Cornelis Verseijl en Trijntje Mattijsdr. Naijen.

Mijn redenen:
-Trijntje Naajen was getuige toen op 17-2-1737 te Brakel (haar kleinzoon) Jan Verseijl werd gedoopt, zoon van Thijs en Anneke Biesheuvel.
-Trijntje Tijse Najen was getuige toen op 28-7-1738 te Brakel (haar kleinzoon) Hendrik Verseijl werd gedoopt, zoon van Thijs en Anneke Biesheuvel.
-Trijntje Naijen was lidm. te Loevestein op 1-1-1704 met att. van Andel
-de naam van de vader van Trijntje zien we terug in de naam van de zoon Matthijs.

Trijntje Naijen is gedoopt 27-4-1659 te Andel als dochter van Mathijs Jansz. Naijen en Willemke Jans.
Zij hertr. 8-8-1697 te Brakel met Lijsbeth Hendricksdr. van Tiffelen

Ook bij deze stap zijn verdere bewijzen zeker welkom, dus als iemand meer weet hoor ik dat graag.

groet,

Jos de Kloe
Karen

Post by Karen »

Jos, ook ik heb Cornelis en Trijntje Naijen als voorlopige / mogelijke / waarschijnlijke ouders van Matthijs om dezelfde redenen als jij.

josdekloe wrote:[...]Trijntje Naijen is gedoopt 27-4-1659 te Andel als dochter van Mathijs Jansz. Naijen en Willemke Jans.
Zij hertr. 8-8-1697 te Brakel met Lijsbeth Hendricksdr. van Tiffelen[...]
Ik denk niet dat ze toen al zo vooruitstrevend waren ;-) :

Trijntje hertrouwde (op 08-08-1697) met Hendrik Janszn van Teeffelen.

Mogelijk was de Cornelis Verzijl, die in 1693 overleed, haar (eerdere) man.
"Cornelis Verzijll, eigenaar van het huis "Den Aerdenborgh" te Zuilichem, schepen in de Hoge Bank van Zuilichem (1686-1693), overleden in november 1693. Hij was een zoon van Claes Jansz. Verzijll en Stijntje Cornelis."
Ook mogelijk was de Claas Verzijl, die met Maeijke Verweij (Verwaeij) was getrouwd, een broer van Matthijs.

Van Claas en Maeijke weet ik alleen van Neeltje (1721) en Hendrik (1734) zeker dat het kinderen van hen zijn.
Van Matthijs en Anneke zijn dit Cornelis, Hendrik (1734-<1738), Jan (1737), Hendrik (1738) en Daniël (1740).

Dan zijn er de twee Trijntjes Verzijl die, naar mijn idee, bovenstaande mogelijks naar waarschijnlijk doen neigen :
de ene trouwt in 1749 met Willem de Laat, de andere in 1760 met Sweer van der Ven.
Gelet op de namen van hun kinderen c.q. het getuigen over en weer bij div. dopen lijkt het me mogelijk c.q. aannemelijk dat de eerste een dochter is van Claas en Maeijke, de tweede van Matthijs en Anneke :

Trijntje Verzijl x Willem de Laat 1749:
1751 Aaltje
1755 Claas - getuige Neeltje Verzijl
1758 Peeter
1760 Maaiken - getuige Neeltje Verzijl
1763 Bastiaantje

Neeltje Verzijl x Antonie Rosa (zn. van Govert Janse en Lijsbeth Janse van Rijswijk) 1744:
Maaike 1744
Govert 1746
Elisabeth 1747
Govert 1750
Klasina 1753 - getuige Trijntje Verzijl (hv Willem de Laat)
Maria 1756
Klaas 1758 - getuige Cornelia Verzijl
Jan 1761

Hendrik Klaasse Verzijl x Elisabeth van Bijstervelt (dr. van Stijs en Beleke van Dalen) 1771:
Maaike 1772 - getuige Neeltje Verzijl
Staas 1773
Belike 1775
Klaas 1777
Hermanus 1779
Cornelis 1781 - getuige Trijntje Verzijl
Dirkje 1784
Cornelis 1784 - getuige Trijn Verzijl
Floris 1784
Cornelis 1786 - getuige Trijntje Verzijl
Elizabeth 1789
===============================================
Trijntje Verzijl x Sweer van der Ven (zn. van ? en Jenneke ?) 1760:
Anneke 1761
Hendrik 1763
Jenneke ?
Dirkje 1767
Thijsina 1769
Johanna 1772

Cornelis Tijsse x Maria Anna van Schaik (dr. van Cornelis en Clara de Smits) 1761:
Anna 1762 - getuigen Claas en Catharina Verzijl
Clara 1763
Cornelia 1765
Matthijs 1767 - getuige Trijntje Verzijl
Cornelis 1769
Jan Cornelisze - 1771
Clara 1773
Daniël 1775 - getuige Catharina Verzijl
Barend 1778
Dirske 1781
Claas 1784

Jan x Geertje van der Meijden (dr. van ?) 1760:
Matthijs 1760 - getuige Trijntje Verzijl
Jan 1761
Jan 1763
Willem 1765
Dirk 1766 - getuige Trijntje van der Ven
Maaijke 1769
Cornelis 1770 - getuige Trijntje van der Ven

Hendrik x Clara van der Hart (dr. van Adriaan en Geertrui Elisabeth Storm) 1762:
Matthijs 1763 - getuigen Hendrik Verzijl en Trijntje van der Ven
Adriaan 1766
Cornelis 1768 - getuigen Cornelis Verzijl en Johanna van Schaik
Christoffel 1772
Hendrik 1775
Geertrui Elisabeth 1777

Mogelijk is de Cornelai, die getuige is bij de doop van Klaas Rosa in 1758, de Cornelia is die in 1767 met Adrianus van Wijk trouwde en mogelijk ook een dochter van Claas en Maeijke Verweij (Verwaeij) :

"Een kind gebooren den 16.03.1772 en gedoopt den 22.03.1772 N: Claas V: Adriaan van Wijk M: Cornelia Verzijll, E.L. G: Trijntje Verzijll"

Deze Cornelia van Wijk-Verzijl overleed < 1777. Toen hertrouwde Adriaan, als weduwnaar, met Selia Vernoij.

Van Claas en Catharina (doopgetuigen) heb ik (nog) geen verdere gegevens.

Edit 24/10 : ouders van partners, jaartal trouwen en kleurtjes (die hopelijk e.e.a. wat duidelijker maken) toegevoegd.
Karen

Post by Karen »

josdekloe wrote:...

Het staat vast dat er nog een andere Jenneke van der Vin was, want ene Jenneke Tijsse van der Vin, j.d. van Munnekeland, otr.9-Apr-1735 Brakel met Wouter Hendrikse van der Vin, j.m. van Poederojen. Mijn idee was eerst dat dit wellicht de moeder van Sweer was, die trouwde na diens geboorte.

We hebben nu in dezelfde tijd 3 vrouwen die met de naam Jenneke van der Ven/Vin voor kunnen komen:
-Jenneke Hendrikse van der Vin, overl.1756
-Jenneke Tijsse van der Vin, tr.1735
-Jenneke Groeneveld, wed. van der vin, overl.1765

Meer bewijs is dus nodig om hier zekerheid te krijgen.

...
(Meer) bewijs heb ik helaas nog steeds niet gevonden, maar in het onlangs online geplaatste "NH Doop 1650-1734, Trouw 1651, 1657-1734, Lidmaten 1657-1733 (DTB-2007)"-register van Zuilichem vond ik het volgende :

Op 27-07-1720 ging Jenneken Leenders Verhoeck *), met consent van haar oom Assuerus Groenevelt, in ondertrouw met Leendert Arisse van der Sluijs :

Image

De combinatie Jenneke-Assuerus-Groenevelt doet mij nog sterker denken, dat de Jenneke Groeneveld -weduwe H. v.d. Vin-, die op 12-05-1765 overleed, de moeder is van Sweer.
Waarbij ik vermoed, dat "Oom Assuerus" een broer is van de moeder van Jenneken Verhoeck. De moeder van Sweer mogelijk een dochter van "Oom Assuerus" ?

We blijven zoeken ... 8)

*) Jenneke van der Sluijs-Verhoe(c)k overleed op 21-09-1764 te Poederoijen.

Edit :

Na het plaatsen van bovenstaand, heb ik het topic Bok nog eens doorgelezen :

Jos,

Is deze Jenneke van der Sluijs-Verhoe(c)k (mogelijk ?) een dochter van Leendert Willemsz. Verhoek ?
josdekloe

vervolg op van der Ven

Post by josdekloe »

Beste allemaal,

in het interessante boekje "Groeten uit Poederooijen" dat eind 2010 werd uitgegeven door de stichting "De vier Heerlijkheden" is in het hoofdstuk over "Het huis op den Hoek" een aantal genealogische gegevens opgenomen over een Poederoijense familie van der Ven. Ik zie echter niet direct een verband met de in deze discussie besproken personen. Weet iemand de link?

In genoemde boekje komen voor:

Hendrik Jansen van der Ven, hij koopt 4-3-1727 land te Poederooijen, en woonde waarschijnlijk al eerder in het huis op de Hoek.
x
Adriaentje Wouters Maes, verkoopt als weduwe op 28-4-1741 en 23-1-1742 land, zij hertr. ca. 1742 Jan Thijsse Blanken, watermolenaar.
Kinderen uit haar 1e huw.:
  1. Antoni van der Ven
  2. Wouter van der Ven
  3. Willem van der Ven, erft het huis aan den Hoek, overl.maart 1751, tr. Anna van Dommelen
kinderen uit haar 2e huw.:
  1. Tijs Blanken
  2. Jenneke Blanken, overl. tussen 1760-1764, tr. Gijsbert Bock, overl.1805. Hij koopt in 3-9-1751 het huis aan den Hoek van Anna van Dommelen. Hij hertr. (huw. voorw. 27-4-1765) met Japikje Bouwmeester (overl.1805).
    Uit zijn 1e huw. 4 kinderen:
    1. Jan Bock
    2. Adrianus Bock
    3. Andries Bock
    4. Teuntje Bock
    Uit zijn 2e huw. tenminste 4 kinderen:
    1. Willem Bock, woont 1805 nog bij zijn ouders, tr. Judith Brienen
    2. Johanna Christina Bock
    3. Antonia Bock
    4. Gijsbert Bock
genoemde bron::
-boedelscheiding 2-2-1751 van de nagelaten bezittingen van Adriaentje Maes, uit haar 2 huwelijken. Hierbij genoemd haar kinderen.

Op de Bommelerwaardse Boom vond ik geen aanwijzingen die me verder hielpen, en ook de index op de website van het streekarchief geeft niet direct atnwoord.
Karen

Post by Karen »

Geen direct verband/link, wel aanvullingen.

Gemeente Poederoijen
Brontype boek
Deelnummer 1602
Registernaam 02 NH Overlijden 1752-1797 (DTB-1602)
Code DTB-1602
Periode register 1752-1797
Pagina 4 vz
Plaats overlijden Poederoijen
Datum overlijden 09-05-1764
Overledene Jenneke Blanke
Overledene geslacht v
Relatie Bok

Japikske Bouwmeester (e.v. Gijsbert Bock) is op 08-08-1766 getuige bij de doop van Andries, zoon van Arien Janse Bock en Jannigje van der Ven.
Op 12-05-1774 is zij getuige bij de doop van Matthijs, zoon van Arien Janse Bock en Jannigje van der Ven.

Arijanse/Arien (Aart) Janse Bock trouwt op 25-03-1766 met Jannigje van der Ven. *)
Jannigje van der Ven is op 07-08-1774 getuige bij de doop van Adrianus, dochter van Gijsbert Bock en Japikske Bouwmeester.
Op 11-05-1777 is zij getuige bij de doop van Antonia, dochter van Gijsbert Bock en Japikske Bouwmeester.

*) Volgens "Zoeklicht op Bommelerwaardse Families" is Arien Janse een zoon van Andries Janse Bock en Teuntje Jans van der Meijden en is Jannigje een dochter van Wouter Hendrikse van der Ven en Jenneke Tijssen van der Ven.

"Den 09.04.1735 sijn in wettige ondertrouw opgenomen Wouter Hendrikse van der Vin j.m. van Poederojen met Jenneke Tijssen van der Vin j.d. van Munnekeland."

Tijs Blanken trouwt op 19-5-1766 (dan weduwnaar van Teuntje Blanken) met Adriana (Adriaantje) Brand.
Adriaantje Brand is op 10-01-1768 getuige bij de doop van Wouter, zoon van Arien Janse Bock en Jannigje van der Ven.
Op 07-05-1769 bij de doop van Jenneke, dochter van Arien Janse Bock en Jannigje van der Ven. Peter is Hendrik van der Ven.

Twee dochters van Willem Bock en Judith Brienen trouwen met zonen van Hendrik van der Ven (zoon van Sweer van der Ven en Trijntje Verzijl) en Anneke van Helden :
Maria Bock trouwt op 28-07-1842 met Gijsbert van der Ven.
Jacoba Wilhelmina Bock trouwt op 11-04-1845 met Arie van der Ven.

15.12.1688 Mathijs Jansen Blanken weduwnaar van Geurtjen Jans van Willigen met Teuntjen Corstiaensen Brant j.d. uijt Monnikenlant

Den 13.03.1698 Tys Janse Blancke een kind gedoopt, genaamt Johannis dit kind was van Pouderojen.
Karen

Post by Karen »

Overigens : volgens Teun(is Cornelis) Bok komt zijn familie (en dus die van bovengenoemde Gijsbert en Arien Bo(c)k) oorspronkelijk uit het Franse Metz :
"Mijn voorouders kwamen eind van de 17e eeuw uit Frankrijk en streken neer in Poederoijen. Zij bouwden hier een boerderij en noemden de plaats het "Metz", naar het Franse Metz, waaruit zij gevlucht waren in verband met de Franse geloofsvervolgingen. In Frankrijk blijken mijn voorouders Joods te zijn geweest, iets wat zij bij aankomst in Poederoijen wijselijk niet vertelden. Zij sloten zich echter ook niet aan bij een kerkgenootschap maar werden zogeheten "thuislezers"
[...]
Een jaar later stierf Jan Blok op 61 jarige leeftijd.
[...]
Wijnand Bok, de betovergrootvader van Teun Bok, werd ouderling van het nieuwe kerkgenootschap in Poederoijen.
[...]
Eén van de negen kinderen van Jaantje Bok heette ook Wijnand en was de vader van Teun.
[...]
Bron : De Toren, 11/08/2005; p. 6/16

Uit de Bommelerwaardse Boom :
Teunis Cornelis Bok, zoon van Wijnand Bock en Willemke van der Veer;
Wijnand Bok (1886-?), zoon van Jan Martinus Bock en Adriana Willemina van der Waal;
Jan Martinus Bok (1838-1898), zoon van Wijnand Bok en Hendrika (Maria van der Moore) Hak;
Wijnand Bok (1798-1885), zoon van Andries Bok en Maria van den Anker;
Andries Bok (1766-1830), zoon van Arien Janse Bok en Janneke van der Ven;
Arien Janse Bok (?-1796), zoon van Andries Janse Bok en Teuntje Jans van der Meijen;
Andries Janse Bok, zoon van Jan Andriese Bok en Maeijke Otte de Fijter;
Jan Andriese Bok, zoon van Andries Bok en Agnietien Hartmans.
josdekloe

Post by josdekloe »

Hallo Karen,

dank je wel voor je interessante aanvullingen.
Dat verhaal over Metz en een Joodse connectie lijkt me wel erg onwaarschijnlijk. Mogelijk gebaseerd op de onbegrepen naam van het huis Metz?
Het past in ieder geval totaal niet bij de stamboom die Ron van Wijnen op de Bommelerwaardse Boom heeft gepubliceerd.
Als iemand van de lezers (misschien binnen de familie Bok?) meer weet, of wellicht nog oude papieren heeft die dit verhaal kunnen bevestigen hoor ik dat graag.

groeten,

Jos de Kloe.
Karen

Post by Karen »

In zijn testament van 28-01-1740 verklaart Sweer (Assuerus) Groeneveld (wed. van Maria van Wijk) "te herroepen, dood ende te niet te doen alle voorige maakingen en testamenten", met nadrukkelijke verwijzing naar een testament van 25-08-1731 (Poederoijen) en met uitzondering van een testament van 16-12-1718 (Zuilichem).

In dit testament uit 1740 worden als erfgenamen ge-/benoemd :
- zijn neef Hartman Groeneveld
Sweer stelt "tot voogden ofte curateuren van voorn. Hartman" :
Hartman's broer Gijsbert Groeneveld
en
Hartman's zwager Peter Hak (Peter was getrouwd met Peterke, dochter van Willem Groeneveld en Mecheltje Gijsberts Ruijs)
en zijn "verdere erffgenaamen tot toesiende voogden"

Voorts worden ge-/benoemd :
- Sweer's nicht Jenneke de Bruijn (dochter van Dirck de Bruijn, echtgen. van Cornelis van Turnhout)
- Sweer's neef Aart Groeneveld
- Sweer's neef Geurt Groeneveld
- Sweer's nicht Jenneken Groeneveld, wed. van der Vin
- Sweer's nicht Peterke Groeneveld, getr. met Peter Hack
Gijsbert, Geurt, Hartman, Jenneke en Peterke Groeneveld "in egaele portien".

Het genoemde testament van 16-12-1718 was een langstlevende testament, met als enige erfgename Jennneke Groeneveld.

Kennelijk is het huwelijk van Sweer (Assuerus) en Maria kinderloos gebleven ?

Het testament roept weer nieuwe vragen op, zoals :
- Is de Jenneke genoemd in 1718 dezelfde als genoemde in 1740 ?
- Wie was de moeder van Jenneke de Bruijn ?
- Waren Willem Groeneveld en Mecheltje Gijsberts Ruijs ook de ouders van Jenneke, Aart en Geurt?
- Wat was de inhoud van het testament van 25-08-1731 (Poederoijen) ?

En associaties ...
Hartman Willemsz Groeneveld
Jenneke Hartmans Verhoek
Willem Hartmans Verhoek
Leendert Willemsz Verhoek
Jenneken Leenders Verhoek
josdekloe

Re: Van der Vin(Ven)

Post by josdekloe »

Beste lezers,

op verzoek van de heer Koos Tromp plaats ik hier nog enkele aanvullende opmerkingen van hem:
---
Het verhaal dat door Teunis Bok aan haar is verteld dat zijn familie van joodse afkomst was en uit Metz afkomstig klopt inderdaad niet.

De Boerderij van de familie Bok aan de Maasdijk tegenwoordig Bokkestein genoemd is gebouwd op het kavel waar ooit het huis Mets dus met een ‘S’ heeft gestaan.

Er is nog een prentje van een tekenaar genaamd Pronk waarop de Poort naar het huis Mets staat (het huis was toen al verdwenen) met op de achtergrond de Ned. Hervormde Kerk.
zie: https://research.rkd.nl/nl/zoeken?q=pro ... ype%5D=all.

De naam van dit huis komt voor in het haardsteden register uit ik dacht 1631 en werd bewoond door Anna Elisabeth van Isendoorn a Blois zij was getrouwd met Daniel Boons een notaris/griffier uit Den Bosch. Naast de boerderij is in de jaren 60 een nieuwbouwwoning gebouwd. Het huis draagt de naam “Metz” en was tot voor kort eigendom van de familie Bok. Dus ook die naam klopt niet.
josdekloe

Re: Van der Vin(Ven)

Post by josdekloe »

Hierbij een kleine correctie.
De naam van het huis Mets komt niet voor in het haardstedenregister van 1631.
Het komt wel voor in het Rechterlijk Archief poederoijen deel 4 (1673-1713).
Zie https://hdl.handle.net/21.12108/8BE2484 ... FB590FC9DB
Zie ook de regesten die ik daarvan heb gemaakt: https://jdekloe.nl/bronnen_elders/Poede ... gesten.pdf

Het huis mets/metz of "te mets" komt voor op:
* scan 19 op 29-5-1679
* scan 37/38 op18-8-1683
* scan 41 op 21-3-1684
* scan 84 op 28-11-1701
* scan 90 op 21-4-1707
* scan 91/92 op 31-5-1707
* scan 102 op 16-9-1710
steeds in verband met Cornelia van Isendoorn a Blois.

In het haardstedenregister van 1631 komt wel Anna Cornelia van Isendoorn a Blois voor als eigenaresse van een huis te Poederoijen, en de heer Tromp denkt dat dit hezelfde huis moet zijn. Dat huis is dan tussen 1631 en 1710 in eigendom geweest van de familie van Isendoorn a Blois.
Post Reply