Een kwartier van me waar ik al lang weinig vooruitgang mee boek is:
Dirck van Steenbergen, geb. voor ca. 1715, overl. tussen 1745-1757
otr. 31-5/tr.23-6-1737 te Gameren met
Jenneke Janse Westerlaken, ged. 7-4-1709 Bruchem, overl. na. 1770, dr. van Jan Geurtse Westerlaken en Lijsbeth Jans
Zij kregen 5 zoons waarvan 3 de naam Peter droegen, en daarnaast nog een Jan en een Roelof (ged. tussen 1737 -1745 te Gameren)
Het ligt dus voor de hand te vermoeden dat de vader van Dirck een Peter geweest moet zijn, maar zijn doop en herkomst heb ik tot op heden niet kunnen vinden.
Nader beschouwd lijkt me dat cruciale informatie te vinden is door naar de doopgetuigen te kijken.
Zowel bij de oudste zoon Peter, ged. 1-9-1737 als bij de derde zoon. de tweede genaamd Peter, ged. 19-3-1741, treedt ene Maayke Leute op als doopgetuige.
Na enig zoeken in de index van het streekarchief, lijkt de enige mogelijkheid dat zij identiek is aan:
Maijke, ged. 7-1-1703 te Gameren, dr. van Peter Dirksz. van de Leuthe en Geertje Cornelisdr. de Cock.
Mijn vermoeden is nu dat deze Peter de Leuthe ook de vader was van Dirck van Steenbergen.
Behalve het optreden van Maijke als doopgetuige in 1737 en 1741, en de vernoeming van de voornaam Peter, past hier ook heel mooi bij dat deze Peter de Leuthe inderdaad een zoon Dirk kreeg:
Gameren: 12.08.1683 Gedoopt het soontjen Peter Dircksen Leuth ende Maeicken Driesen ende is genaemt Dirck.
Dat het inderdaad dezelfde Peter van de Leute betreft blijkt uit de inschrijving van zijn 2e huwelijk:
Gameren: 22.08.1691 Zijn bij mij in ondertrou aangenomen Peter Dirkse van de Leute weduwnaar van Maike Driesdr, en Geertje Cornelisdr de Cock van Delwijnen weduwe van Willem Leendersz. Beide hier ter plaatse woonagtig.
Verder verbaast het me niet dat verschillende generaties verschillende familie namen lijken te dragen. Daar bestaan meer voorbeelden van.
De enige andere van Steenbergen die vroeg genoeg is om een eerdere generatie te vormen is:
Op 20-8-1713 trouwen te Gameren Tunis Leendertse van Steenberrigen, jm. van Niuwael, en Leijske Girritse de Jager, jd. van Gameren.
maar hier kloppen de vernoemingen niet.
De voor de hand liggende vraag die ik hier wil stellen is dus wie heeft aanvullende bewijzen voor of tegen mijn vermoeden?
herkomst Dirck van Steenbergen
Moderator: josdekloe
Geen aanwijzingen dat Dirck van Steenbergen dezelfde persoon is als Dirck van de Leute, maar wel :
Zowel Cornelis als Maaijke Peterse van der Leute hebben (ook ?) een andere achternaam (tijdelijk) gebruikt, n.l. (van) de Kleur.
Lidmaten te Gameren :
1718
Lijske Peterse de Leut (geb. 1699) J.D. ob:
1718 (vervolg)
Cornelis Peters de Leute alias van de Kleur (geb. 1693) J.M.
Lijske Peterse van de Leute (geb. 1699) J.D. obit
1730
Cornelis v.d. Kleur (geb. 1693) )
Peterke de Geus ) E.L.
Na belijdenis in 1721 :
Maijke Peterse de Kleur of Leute J.D. (geb. 1703)
1737
Maijke Leute J.D. (geb. 1703)
1737 (vervolg)
Cnelis van de Kleur (geb. 1693) )
Peterke de Geus ) E.L.
Helaas komen Dirk, Jenneke, Peter, Maaijke en Geertje geen van allen voor als lidmaat te Gameren.
Wellicht in Nieuwaal of elders ?
Dan vond ik nog een (Peterse) Van de Leute die niet in de index is opgenomen. :
18-02-1714 Dirck, het kind van Dinge Peters van de Leute.
Zowel Cornelis als Maaijke Peterse van der Leute hebben (ook ?) een andere achternaam (tijdelijk) gebruikt, n.l. (van) de Kleur.
Lidmaten te Gameren :
1718
Lijske Peterse de Leut (geb. 1699) J.D. ob:
1718 (vervolg)
Cornelis Peters de Leute alias van de Kleur (geb. 1693) J.M.
Lijske Peterse van de Leute (geb. 1699) J.D. obit
1730
Cornelis v.d. Kleur (geb. 1693) )
Peterke de Geus ) E.L.
Na belijdenis in 1721 :
Maijke Peterse de Kleur of Leute J.D. (geb. 1703)
1737
Maijke Leute J.D. (geb. 1703)
1737 (vervolg)
Cnelis van de Kleur (geb. 1693) )
Peterke de Geus ) E.L.
Helaas komen Dirk, Jenneke, Peter, Maaijke en Geertje geen van allen voor als lidmaat te Gameren.
Wellicht in Nieuwaal of elders ?
Dan vond ik nog een (Peterse) Van de Leute die niet in de index is opgenomen. :
18-02-1714 Dirck, het kind van Dinge Peters van de Leute.
Last edited by Karen on Sun Aug 21, 2011 1:58 pm, edited 1 time in total.
Mocht blijken dat Dirck van Steenbergen dezelfde persoon is als Dirck van de Leute is onderstaand een opstapje om verder terug in de tijd te komen.
In NH Lidmaten 1715-1771 (DTB-0820), Gameren is te lezen dat Peter Leute een nazaat is van Dirk Ruthgers.
In een acta des kerkeraads uit 1716 schrijft men dat er een "schepenbrief was staande ten laste van Dirk Ruthgers nu erfgenaam zijnde Peter Leute jaarlijks winnende eenen guld: tien stuijvers gelooft int jaar 1619 den 13 Julij en dieshalve 96 jaaren intreste daar op verlopen zijnde, te samen uitmakende de somma van 144 guld:".
Men neemt in overweging dat "de voorsaten van dese Peter Leute arme kinderen gehouden hadden en daar uit te vroeden was, dat het voor dese mogelijk daar aan afgekort was."
Besloten wordt dat "mogelijk de voorzaten betaalt hadden en nu tegenwoordig Peter Leute ommogelijk alle de restante met konde opbrengen en daar omtrent ook betuijgde noyt gemaant te wesen, dat hij van de voorgaande verlopene intreste dertig guld: zoude geven en van aanstaande Julij 13 alle jaren den daalder aan de armmeester zoude goedt doen. het welk hij heeft aangenomen"
In NH Lidmaten 1715-1771 (DTB-0820), Gameren is te lezen dat Peter Leute een nazaat is van Dirk Ruthgers.
In een acta des kerkeraads uit 1716 schrijft men dat er een "schepenbrief was staande ten laste van Dirk Ruthgers nu erfgenaam zijnde Peter Leute jaarlijks winnende eenen guld: tien stuijvers gelooft int jaar 1619 den 13 Julij en dieshalve 96 jaaren intreste daar op verlopen zijnde, te samen uitmakende de somma van 144 guld:".
Men neemt in overweging dat "de voorsaten van dese Peter Leute arme kinderen gehouden hadden en daar uit te vroeden was, dat het voor dese mogelijk daar aan afgekort was."
Besloten wordt dat "mogelijk de voorzaten betaalt hadden en nu tegenwoordig Peter Leute ommogelijk alle de restante met konde opbrengen en daar omtrent ook betuijgde noyt gemaant te wesen, dat hij van de voorgaande verlopene intreste dertig guld: zoude geven en van aanstaande Julij 13 alle jaren den daalder aan de armmeester zoude goedt doen. het welk hij heeft aangenomen"