Gijbert van Honk

Op dit forum zijn alle vragen en nieuwtjes welkom mbt genealogie van personen uit de Bommelerwaard

Moderator: josdekloe

Post Reply
Gerrit van Helden

Gijbert van Honk

Post by Gerrit van Helden »

Beste forumleden,

In mijn stamboom heb ik Gijsbert van Honk geb in Gameren en gehuwd met Lijsbeth van Helden. Uit dit echtpaar heb ik 5 kinderen.
Ik heb nog een aantal open velden, zie de vetgedrukte tekst, m.b.t. geb.-en overlijdensdata.
Wie kan mij helpen aan de ontbrekende gegevens.

Gijsbert van Honk is geboren in 05-1753 in Gameren, zoon van Arien van Honk en Geertje Vermaes. Gijsbert is overleden.
Gijsbert trouwde, 31 jaar oud, op 27-02-1785 in Kerkwijk met
Lijsbet/Elisabeth van Helden, 25 jaar oud, nadat zij op 04-02-1785 in Kerkwijk in ondertrouw zijn gegaan.
Zij is een dochter van Gerrit Janszn. van Helden en Aagtje van Besoijen, ook Basoijen. Zij is gedoopt op 10-01-1760 in Wijk [bron: Doopboek Wijk, Ned. Ger. Gemeente.]. Lijsbet/Elisabeth is overleden op 13-04-1838 in Kerkwijk, 78 jaar oud [bron: BS-Kerkwijk, aktenr 6].

Kinderen van Gijsbert en Lijsbet/Elisabeth:

1 Gerrit van Honk, geboren op 04-05-1785 in Delwijnen [bron: BS-Bruchem, aktenr 3]. Gerrit is overleden op 01-06-1854 in Kerkwijk, 69 jaar oud [bron: BS-Kerkwijk, aktenr 11].
Beroep: Arbeider/dagloner
2 Arie van Honk, geboren op 09-01-1787 in Delwijnen. Hij is gedoopt op 11-01-1787 in Delwijnen. Arie is overleden op 03-10-1846 in Delwijnen, 59 jaar oud.
3 Aagje van Honk, geboren op 26-12-1788 in Delwijnen. Zij is gedoopt op 28-12-1788 in Delwijnen. Aagje is overleden.
4 Geertruida van Honk, geboren op 21-10-1790 in Delwijnen. Zij is gedoopt op 31-10-1790 in Delwijnen. Geertruida is overleden.
5 Jan van Honk, geboren op 27-10-1792 in Delwijnen. Hij is gedoopt op 04-11-1792 in Delwijnen. Jan is overleden.

Met vriendelijke groeten.

Gerrit van Helden
Ik ben geïnteresseerd in de families VAN HELDEN en LUTHART
josdekloe

van Honk

Post by josdekloe »

Beste Gerrit,

op http://www.streekarchiefbommelerwaard.nl/intro2.htm
onder genealogie->burgerlijke stand, vond ik de volgende gegevens in de index (de acten moeten uiteraard uitsluitsel geven of dit echt de juiste personen zijn):

Gijsbert van Honk, overleden Kerkwijk 22-01-1829
Gijsbert van Honk, overleden Kerkwijk 11-09-1831

Geertruijke van Honk, overleden Kerkwijk 16-10-1840

Jan Honk, overleden Hedel 25-12-1867
Jan van Honk, overleden Kerkwijk 12-10-1836
Jan van Honk, overleden Kerkwijk 18-10-1860

een overlijden van een Aagje van Honk komt in deze database niet voor, mogelijk is ze dus vertrokken (of haar naam is door een typefout in de database onvindbaar ...)

groeten,

Jos de Kloe
Frank de Wilde

Post by Frank de Wilde »

Hallo Gerrit,

Aanstaande donderdag ben ik in het archief in Zaltbommel. Ik zal dan voor je kijken welke Jan, Geertruijke, en Gijsbert kinderen van Gijsbert van Honk en Lijsbeth van Helden zijn. (Jos bedankt voor je vooronderzoek).
Deze namen zijn voor mij ook interessant omdat in mijn kwartier ook de familie van Honk voorkomt. Met name:

Adriana van Honk (geb. 25-11-1814 Hurwenen) x Jan van Gameren

Dochter van:

Arie van Honk (16-11-1777 Bruchem) x Arentjen Wessems

Zoon van:

Johannes van Honk x Aaltje Schouten (geb. 17-11-1754 Tuijl)

Van Johannes weet ik alleen dat hij is geboren in Gameren.
Omdat zijn zoon Arien in 1777 geboren is heb ik sterk het vermoeden dat Johannes een broer is van Gijsbert van Honk en dus een zoon van Arien van Honk en Geertje Vermaes. Ik zal daar in Zaltbommel ook nog eens naar kijken. Of is er iemand die daar meer van weet?

Als iemand meer gegevens wilt hebben over bovenvernoemde personen laat het mij dan even weten.

Groet,

Frank de Wilde
Gerrit van Helden

Gijsbert van Honk

Beste Jos en Frank,

Bedankt voor jullie inspanning, te weten
Jos voor het opzoeken en
Frank voor je actie in deze bij je komend archiefbezoek aan Zaltbommel.
Frank ik zie wel wat je bezoek heeft opgeleverd.

Bij voorbaat dank en met Vriendelijke groeten

Gerrit
josdekloe

Post by josdekloe »

Beste Gerrit,

graag gedaan.
Ik vergat nog te melden dat ik het volgende kwartier van Honk heb:

Tieleman Jacobsz. Piek,
zn. van Jacob Tielmansz. Piek en Hester Hendriksdr. van Gammeren,
ged. Giessen [NB] op 22 feb 1728, ovl. Giessen [NB] op 16 okt 1782

otr. Giessen [NB] op 6 mei 1759 met

Willemijntje Willemsdr. van Honk,
dr. van Willem Jansz. van Honk en Govertje (Goiike) van Tilburg,
ged. Giessen [NB] op 11 mei 1738.

Uit dit huwelijk:
Jacob Tielemansz., geb. Giessen [NB] op 23 jun 1760

Willemijntje was een dochter van

Willem Jansz. van Honk, jm. van Nivel,
zijn ouders zijn mij onbekend
tr. Giessen [NB] op 23 okt 1718 met
Govertje (Goiike) van Tilburg, jd. van Andel
(ouders niet gevonden te Andel) (was ze mogelijk afkomstig
van Rijswijk ?)

groeten,

Jos de Kloe.
Frank de Wilde

Post by Frank de Wilde »

Hallo Gerrit,

Ik ben donderdag naar het archief geweest en heb de gevonden gegevens van Jos a.d.h. van de actes nagekeken.
Om te beginnen:

Gijsbert van Honk overleden 22-01-1829. Hij is een zoontje van Gerrit van Honk en Anneke de Greef. Oud negen maanden Geboren en overleden te Delwijnen.

Gijsbert van Honk overleden 11-09-1831. Hij is ook een zoontje van Gerrit van Honk en Anneke de Greef. Oud 2 jaren.

Helaas dus niet het overlijden van de Gijsbert waar we naar op zoek zijn.

Nu Geertruijke van Honk. Overleden 16-10-1840. Zij is wel de dochter van Gijsbert van Honk en Lijsbet van Helden. Zij wordt vermeld als jongedochter geb. te Delwijnen en overleden te Delwijnen. Ik neem aan dat ze niet gehuwd is geweest.

Jan Honk overleden Hedel 25-12-1867. Hij is een zoon van Gerrit Honk en Grietje Tintejé. Hij is geboren en laatselijk gewoont hebbende te Diepenheim. Van beroep polderwerker.

Jan van Honk overleden 12-10-1836. Zoon van Gerrit van Honk en Anneke de Greeff. Oud 15 jaar.

Jan van Honk overleden 18-10-1860. Zoontje van Jan van Honk en Sophia Hendrika Westerlaken. Oud 4,5 maand.

Ik denk dat we de overlijdens van jouw Gijsbert, Jan en Aagje buiten de Gemeente Kerkwijk en Hedel moeten zoeken. Maar waar.....

Groet,

Frank
Gerrit van Helden

Beste Frank,

Ontzettend bedankt voor je opgezochte gegevens.
Ik weet nu waar ik niet moet zoeken maar waar wel is hopelijk nog even een vraagteken

Vriendelijke groeten

Gerrit van Helden
Post Reply